Author |
Topic |
acebowler
Member
1178 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 19:48:10
|
Tja, testa en gammal burk med DOS på, det går fortare det med. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 19:59:37
|
om man kommer förbi problemen dom berömda 640K kan ge dig Har till o med gamla Autoexec.bat/Config.sys liggande på disketter från den gamla goda tiden |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/01/03 : 21:52:08
|
I alla fall lite kul och se att prorammen inte verkar bli snabbare.. bara mera avancerade, på gott å ont naturligtvis.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 00:00:40
|
Mjukvaran har ju bara bloat i sig. För de flesta så skulle word 95 duga, jag menar. Bullets, fetstil och dylikt fanns då med, 98 % behöver inte mer. Men nejdå, du måste ha en ny version, mer minne, mer cpu.
Undrar om Windoze och andra mjukvarunasare är i maskopi med hårdvarutillverkarna?
Jag installerade Vista 64 på en 50 GB partition, tänkte att det måste ju räcka. Pyttsan, somliga program går inte att konfa att installera på annat än C: nu sägs det med att Vistas SP1 kommer att kräva runt 10 GB extra plats för att kunna rulla tillbaka ändringar. Just nu har jag inte 10 GB ledigt. Grrr igen. |
|
|
|
Jonsolo89
Member
131 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 00:54:06
|
som inbiten mac användare så måste jag säga ... hur kan ni använda windows .. det är ju bara skit! jag hoppas ni inte tar illa upp, men om ni har möjlighet att låna och testa en mac så gör det! ni kommer inte vilja sätter er vid den gammla virus smittade trojan mättade skiten igen! så känns mac datorerna som om allt är genom tänkt mer än 1 gång. Väl designade datorer som borde ha större användar skara. Hoppas bara att det inte blir fler virus då .. :S |
www.kanngi.se |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 02:31:57
|
Rent professionellt talat, MAC suger !! Vi är tvungna att uppgradera våran MAC park kontinuerligt pga systemkraven på MacOs och Adobeprogramen. Hade vi kört bildredigeringen på Pc så hade vi iaf sluppit hårdvaru uppgraderingen.
På PC sidan har vi inte gjort något dom senaste 3-4 åren när det kommer till hårdvara. CS 3 rullar lika bra för det på dom maskinerna
|
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 05:20:25
|
Johan: Gnäll och åter gnäll |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 13:38:08
|
Inte då, jag jobbar enbart med Pc på jobb |
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 13:55:38
|
Närå, xp är jättebra, så länge man omkonfigurerar, ändrar och byter ut allt!
Skulle ärligt talat vilja se dom göra samma tester, fast med min slipstreamade minimalistinstallation. Alla funktioner man faktiskt använder finns kvar, alla andra är borttagna. I synnerhet allt lull-lull!
Snackade f ö med min gamle svåger häromdagen, om processorer å sånt. När 68x kom på tal blev han alldeles nostalgisk. Jämfört med moderna processorer ska den visst ha varit en dröm att programmera och förstå sig på. Kanske en av många anledningar till att dåtidens system var så mycket effektivare. För ärligt talat, hur mycket vet dagens kodknackare om hur processorn och microkoden faktiskt fungerar? Kanske är jag bara fördomsfull nu, men ibland kan man ju undra. |
Militant cyklist. |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 16:43:18
|
>Jonsolo89, jag har använt en rätt så ny mac en gång, det var det buggigaste långsammaste skit jag någonsin varit med om. Det första man fick lära sig var att tvångsavsluta program för dom låste sig hela tiden, mac är dyrt skräp. Väl designade datorer...jo dom är ju söta att titta på, så länge man inte behöver använda dom. Hoppas du inte tar illa upp.
Korkat test på IDG förresten, nyhetstorka? |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 17:48:14
|
Jo, att macar är så underhållsfria är båg, ett ex var grafisk designer åt websidan till, hon hade en mac laptop, 2 år sen, laptopen var mindre än 2 år gammal, så buggig, och seg att det inte var sant. |
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 18:05:05
|
Nykmark: Rätt så ny mac en gång? När var denna gång? Jag har inte tvångsavslutat ett enda program sedan MacOSX släpptes. Drick inte vid ratten för du hamnar i diket, och det är inte bilens fel. |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 18:53:27
|
Ett par år gammal mac räknat från nu, och det var en extremt plågsam upplevelse för någon som är van vid en stabil och snabb dator. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 22:49:30
|
Oj. Jag har inte haft en plågsam stund hittils sen jag konverterade till mac för 2-3 år sedan... Varken hemma eller på jobbet. Dom övriga teknikerna har såsom jag fått en stillsammare tillvaro utan systemkracher å tjafs. Iofs så kör vi enbart professionella prog inom ljud bild, typ protools,logic, DP, Avid...(som iofs är skit) samt final cut. Vilka prog hade du för program när du tvingades tvångsavsluta? Microsoft office för mac kanske ? |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 23:56:46
|
Verkar som om mac eliten börjar bli lite dryga. Det var bland annat webläsaren safari som så fort man hade mer än ett fönster uppe krachade.
Sorgligt, dom gör så mycket smutskastningsreklam för att lura på folk en designad skräpprodukt och så kan den inte hålla reda på mer än ett webbläsarfönster ens.
Men dom är ju söta att titta på som sagt.
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 01:05:46
|
Jag tycker PC-ligan verkar minst lika "dryg", och då kör jag ändå två Windows XP-burkar och noll st Macar...
Det finns oerhört mycket förutfattade meningar i båda läger och att prompt avfärda den andra typen som värdelös tycker åtminstone inte jag är särskilt seriöst. Båda alternativen har sina företräden och PC passar inte alla lika lite som Mac gör det. Välj det du tycker är bra och var nöjd med det, och alla andra måste faktiskt inte hålla med.
Att en gammal dator kan vara lika snabb, eller snabbare än en ny beroende på vad man gör är inget nytt. Den här typen av test har förekommit tidigare. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 09:07:41
|
Jag håller med CC,
Vem bryr sig vad det står på "emblemet" så länge man kan surfa på HiFiForum?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 10:25:20
|
Jag tycker inte man kan beskylla varken mac eller pc för att ha dåliga operativsystem. Problemet med operativsystemen är oftast inte sig själva utan alla program och drivrutiner som tredje part tillverkar. Man kan inte göra ett operativsystem som är enkelt att använda och stabilt. Idiotsäkert helt enkelt. Många gånger så beror krascher på handhavande fel. Personer som installerar "fel" programvara, för mycket programvara, ostabila program, dåliga drivrutiner etc. Det är en konst att ha en stabil och snabb dator oavsett operativsystem |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 10:34:59
|
Om inte Jonsolo89 hade skrivit sitt inlägg som är så typiskt för en mac fanatiker så hade jag inte ens brytt mig om tramset. Självklart väljer man det som passar en bäst, PC eller mac är upp till var och en. Men det är tydligen sååå svårt att fatta. Jag kommer aldrig mer att "debattera" vilket som är bäst av mac eller PC, men ibland blir man bara så trött. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 12:14:51
|
Ahh, nostalgi. En sådan mac var min första dator. Klart man kaxar upp sig som mac-användare. Det är ju lillebror mot storebror. Kör mac hemma och PC på jobbet. Bägge funkar utmärkt (fast på jobbet har man ju professionell IT-support;-)).
Måste nog erkänna att en kompis DOS på PC på den gamla goda tiden var betydligt snabbare än min mac. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 12:53:53
|
Äh, tacka vet jag en Amiga. Revolutionerande på sin tid. Eller för att få lite längre tillbaka en Sinclair ZX Spektrum. Bootade på 2 sekunder, det ni! (Sedan tog det förstås flera minuter att ladda in ett program om man bara hade kassettdäck till, hårddisk eller microdrive var inte så vanligt då)
Gamla Apple OS har jag inte mycket för, mest därför att de verkade gjorda enbart för dem som inte kunde datorer. Säkert bra för dem, men det betydde också att man hindrade de som kunde ngt från att göra vad man ville... OSX har jag aldrig använt, men det ska väl vara ok säger de. Det tycker jag faktiskt att WinXP är också. Det är oftast tredjepartsdrivrutiner som ställer till problem. Jag har en XP-installation nu som tom överlevt två st processor- och moderkortsbyten, det är faktiskt inte illa. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2008/01/05 : 15:25:34
|
En bra maskin är en maskin jag kan köra Oracle på utan problem. Jag har lyckats instllera Oracle på både Mac och PC --> båda är bra i mina ögon. |
|
|
Topic |
|