HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mac är ju bästa datorn ;-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:21:33  Show Profile Send acebowler a Private Message
http://www.idg.se/2.1085/1.137934

GM 70SE Nu kör vi!!

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:48:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, testa en gammal burk med DOS på, det går fortare det med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:59:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
om man kommer förbi problemen dom berömda 640K kan ge dig
Har till o med gamla Autoexec.bat/Config.sys liggande på disketter från den gamla goda tiden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:55:39  Show Profile Send CC a Private Message
Klart man har! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/03 :  21:52:08  Show Profile Send acebowler a Private Message
I alla fall lite kul och se att prorammen inte verkar bli snabbare.. bara mera avancerade, på gott å ont naturligtvis.


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/04 :  00:00:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mjukvaran har ju bara bloat i sig. För de flesta så skulle word 95 duga, jag menar. Bullets, fetstil och dylikt fanns då med, 98 % behöver inte mer. Men nejdå, du måste ha en ny version, mer minne, mer cpu.

Undrar om Windoze och andra mjukvarunasare är i maskopi med hårdvarutillverkarna?

Jag installerade Vista 64 på en 50 GB partition, tänkte att det måste ju räcka. Pyttsan, somliga program går inte att konfa att installera på annat än C: nu sägs det med att Vistas SP1 kommer att kräva runt 10 GB extra plats för att kunna rulla tillbaka ändringar. Just nu har jag inte 10 GB ledigt. Grrr igen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jonsolo89
Member

131 Posts

Posted - 2008/01/04 :  00:54:06  Show Profile Send Jonsolo89 a Private Message
som inbiten mac användare så måste jag säga ... hur kan ni använda windows .. det är ju bara skit! jag hoppas ni inte tar illa upp, men om ni har möjlighet att låna och testa en mac så gör det! ni kommer inte vilja sätter er vid den gammla virus smittade trojan mättade skiten igen! så känns mac datorerna som om allt är genom tänkt mer än 1 gång. Väl designade datorer som borde ha större användar skara. Hoppas bara att det inte blir fler virus då .. :S

www.kanngi.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/04 :  02:17:53  Show Profile Send CC a Private Message
Kanske liite fel att kritisera ett OS för all tillverkning av trojaner å virus? snarare är det väl populariteten och tillgängligheten som lockar alla dessa uttråkade fånskallar att mecka fram nya otyg?

ska man mäta Mac versus MS så kanske man ska utgå från sitt respektive användningsområde? Fördelen med MS kan vara att Ms OS har en förmåga att vara billigare än Mac OS, på nåt konstigt sätt! ;-)

Om man sedan väljer att alltid köra med det nyaste så kostar naturligtvis hårdvaran därefter, men smakar det så kostar det!
Annars så funkar det väl bra med en "gammal" P3/P4:a å XP? Både HifiForum.nu å Word fungerar ju? Å dyrt e de ju knappast... bränna skivor å bild-behandla går det med ju... ;-)

Å e de något som driver på hårdvarukraven så e de ju spelen, eller hur? knappast för att vi behöver skriva snabbare i word, det visade ju ovan nämnda test... :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/04 :  02:31:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Rent professionellt talat, MAC suger !!
Vi är tvungna att uppgradera våran MAC park kontinuerligt pga systemkraven på MacOs och Adobeprogramen. Hade vi kört bildredigeringen på Pc så hade vi iaf sluppit hårdvaru uppgraderingen.

På PC sidan har vi inte gjort något dom senaste 3-4 åren när det kommer till hårdvara. CS 3 rullar lika bra för det på dom maskinerna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/01/04 :  05:20:25  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Johan: Gnäll och åter gnäll
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/04 :  13:38:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte då, jag jobbar enbart med Pc på jobb

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/01/04 :  13:55:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Närå, xp är jättebra, så länge man omkonfigurerar, ändrar och byter ut allt!

Skulle ärligt talat vilja se dom göra samma tester, fast med min slipstreamade minimalistinstallation. Alla funktioner man faktiskt använder finns kvar, alla andra är borttagna. I synnerhet allt lull-lull!

Snackade f ö med min gamle svåger häromdagen, om processorer å sånt. När 68x kom på tal blev han alldeles nostalgisk. Jämfört med moderna processorer ska den visst ha varit en dröm att programmera och förstå sig på. Kanske en av många anledningar till att dåtidens system var så mycket effektivare. För ärligt talat, hur mycket vet dagens kodknackare om hur processorn och microkoden faktiskt fungerar? Kanske är jag bara fördomsfull nu, men ibland kan man ju undra.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2008/01/04 :  16:43:18  Show Profile Send Nykmark a Private Message
>Jonsolo89, jag har använt en rätt så ny mac en gång, det var det buggigaste långsammaste skit jag någonsin varit med om.
Det första man fick lära sig var att tvångsavsluta program för dom låste sig hela tiden, mac är dyrt skräp.
Väl designade datorer...jo dom är ju söta att titta på, så länge man inte behöver använda dom.
Hoppas du inte tar illa upp.

Korkat test på IDG förresten, nyhetstorka?

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/04 :  17:48:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, att macar är så underhållsfria är båg, ett ex var grafisk designer åt websidan till, hon hade en mac laptop, 2 år sen, laptopen var mindre än 2 år gammal, så buggig, och seg att det inte var sant.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:05:05  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Nykmark: Rätt så ny mac en gång? När var denna gång? Jag har inte tvångsavslutat ett enda program sedan MacOSX släpptes. Drick inte vid ratten för du hamnar i diket, och det är inte bilens fel.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:53:27  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Ett par år gammal mac räknat från nu, och det var en extremt plågsam upplevelse för någon som är van vid en stabil och snabb dator.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/01/04 :  22:49:30  Show Profile Send acebowler a Private Message
Oj. Jag har inte haft en plågsam stund hittils sen jag konverterade till mac för 2-3 år sedan... Varken hemma eller på jobbet. Dom övriga teknikerna har såsom jag fått en stillsammare tillvaro utan systemkracher å tjafs. Iofs så kör vi enbart professionella prog inom ljud bild, typ protools,logic, DP, Avid...(som iofs är skit) samt final cut. Vilka prog hade du för program när du tvingades tvångsavsluta? Microsoft office för mac kanske ?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2008/01/04 :  23:56:46  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Verkar som om mac eliten börjar bli lite dryga. Det var bland annat webläsaren safari som så fort man hade mer än ett fönster uppe krachade.

Sorgligt, dom gör så mycket smutskastningsreklam för att lura på folk en designad skräpprodukt och så kan den inte hålla reda på mer än ett webbläsarfönster ens.

Men dom är ju söta att titta på som sagt.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/01/05 :  01:05:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker PC-ligan verkar minst lika "dryg", och då kör jag ändå två Windows XP-burkar och noll st Macar...

Det finns oerhört mycket förutfattade meningar i båda läger och att prompt avfärda den andra typen som värdelös tycker åtminstone inte jag är särskilt seriöst. Båda alternativen har sina företräden och PC passar inte alla lika lite som Mac gör det. Välj det du tycker är bra och var nöjd med det, och alla andra måste faktiskt inte hålla med.

Att en gammal dator kan vara lika snabb, eller snabbare än en ny beroende på vad man gör är inget nytt. Den här typen av test har förekommit tidigare.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/05 :  09:07:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag håller med CC,

Vem bryr sig vad det står på "emblemet" så länge man kan surfa på HiFiForum?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/05 :  10:25:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tycker inte man kan beskylla varken mac eller pc för att ha dåliga operativsystem. Problemet med operativsystemen är oftast inte sig själva utan alla program och drivrutiner som tredje part tillverkar. Man kan inte göra ett operativsystem som är enkelt att använda och stabilt. Idiotsäkert helt enkelt.
Många gånger så beror krascher på handhavande fel. Personer som installerar "fel" programvara, för mycket programvara, ostabila program, dåliga drivrutiner etc. Det är en konst att ha en stabil och snabb dator oavsett operativsystem
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2008/01/05 :  10:34:59  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Om inte Jonsolo89 hade skrivit sitt inlägg som är så typiskt för en mac fanatiker så hade jag inte ens brytt mig om tramset.
Självklart väljer man det som passar en bäst, PC eller mac är upp till var och en. Men det är tydligen sååå svårt att fatta.
Jag kommer aldrig mer att "debattera" vilket som är bäst av mac eller PC, men ibland blir man bara så trött.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/05 :  11:34:15  Show Profile Send CC a Private Message
Äh! Ta de me lite humor! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:14:51  Show Profile Send boombox a Private Message
Ahh, nostalgi. En sådan mac var min första dator. Klart man kaxar upp sig som mac-användare. Det är ju lillebror mot storebror. Kör mac hemma och PC på jobbet. Bägge funkar utmärkt (fast på jobbet har man ju professionell IT-support;-)).

Måste nog erkänna att en kompis DOS på PC på den gamla goda tiden var betydligt snabbare än min mac.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/05 :  12:53:53  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Äh, tacka vet jag en Amiga. Revolutionerande på sin tid. Eller för att få lite längre tillbaka en Sinclair ZX Spektrum. Bootade på 2 sekunder, det ni! (Sedan tog det förstås flera minuter att ladda in ett program om man bara hade kassettdäck till, hårddisk eller microdrive var inte så vanligt då)

Gamla Apple OS har jag inte mycket för, mest därför att de verkade gjorda enbart för dem som inte kunde datorer. Säkert bra för dem, men det betydde också att man hindrade de som kunde ngt från att göra vad man ville... OSX har jag aldrig använt, men det ska väl vara ok säger de. Det tycker jag faktiskt att WinXP är också. Det är oftast tredjepartsdrivrutiner som ställer till problem. Jag har en XP-installation nu som tom överlevt två st processor- och moderkortsbyten, det är faktiskt inte illa.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/01/05 :  15:25:34  Show Profile Send brewitz a Private Message
En bra maskin är en maskin jag kan köra Oracle på utan problem. Jag har lyckats instllera Oracle på både Mac och PC --> båda är bra i mina ögon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000