HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA växel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2008/01/01 :  14:55:53  Show Profile Send struts a Private Message
Har en KingRex, tripath, som endast har en ingång och funderar därför på att köpa en RCA växel så jag kan koppla in ytterligare enheter. Det finns några på Clas Ohlson som kostar under 200kr men mina frågor är om det finns andra "bättre" växlar och om växeln i sig kan skapa några ljudförsämringar?

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/01/01 :  19:58:30  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag köpte mig nyss en växel på classe och jag har inte märkt av någon försämring i ljudet.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/01/02 :  23:37:56  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag skulle också vilja veta om det finns bättre kanske hifiklubben säljer någon av bättre kvalite nån som vet?

Jag köpte en tidigare på clas ohlson men den bara ramlade isär då jag öppnade kartongen så kvaliten är jag lite tveksam & då vart jag genast tvungen att reklamera den & det var inga problem.

Vet också att kjell&co säljer en rca switch men vet dock inte hur kvaliten är på den.


Edited by - PeterE on 2008/01/02 23:38:51
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/01/02 :  23:47:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har köpt snörväxlar från Behringer men då är det inte RCA utan 1/4" stereo proppar. Man man kan använda 1/4".s adaptrar för RCA kontaketer. http://www.behringer.com/PX2000/index.cfm?lang=eng
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2008/01/03 :  00:20:00  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag är nog mer ute efter en renodlad rca växel för enbart ljud som fixar så att man kan få ut fler utgångar.
Så att man slipper koppla ur en massa apparater utan man kan ha alla inkopplade.

Vad tror ni om den här?
Kanske lite för dyr bara..
http://www.jpdisco.se/webshop/more_info.php?prd_id=846

Edited by - PeterE on 2008/01/03 15:14:17
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:39:08  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag kör en El-giganten växel av Classe()-typ
och är nöjd. Kan nog rekommendera billig varianterna.

Martin
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/03 :  11:59:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Precis som runt attenuatorer finns det många skolor runt ingångsväljare . Som vanligt är det frågan om vad man är ute efter.

Handlar det om att spela dåligt rippade MP3'or så ta det billigaste som finns för de filerna är så skadade att det ändå inte spelar någon större roll. Vill man nå lite högra upp på välljudsskalan så är det som vanligt ganska snårigt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/01/03 :  12:50:54  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har en växel från Kjell&Co som jag har kopplad till video och DVD (används bara för film och inte för musik). Den är helt ok. Viktigare källor som CD är kopplade direkt till förförstärkaren.
För de flesta skulle jag rekommendera just att endast koppla mindre viktiga signalkällor via växeln, men om man som struts endast har en ingång så blir ju det lite värre.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000