HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka högtalare till Electrocompaniet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/12/27 :  21:47:43  Show Profile Send hogga a Private Message
Hej,
jag har börjat titta efter nya högtalare och skulle vilja ha lite tips om vilka man bör titta på. En fördel är om de finns att lyssna på i Stockholmstrakten.

Min anläggning består av Electrocompaniet, försteg EC 4.7, Slutsteg EC AW 250 DMB och cd EC EMC 1 UP.
Högtalare NHT 2.5i.

Rummet är 5,60 x 3,60 x 2,48 m. Betongväggar.

För att få en fungerande möblering så måste jag ställa högtalarna längs långväggen, och då är det ju en fördel om högtalarna kan placeras nära bakvägg.

Prisklass: 20-30.000 kr

Jag har inte något emot att köpa begagnat, men jag tycker att det varit lite tunnsått med intressanta beg högtalare på sistone.

Anders

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/12/27 :  22:02:23  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Electrocompaniet fungerar väldigt bra ihop med Usher. Har ägt deras CP-6371 och det är en väldigt kompetent högtalare.
Tror att Audio Concept har dem i sitt sortiment fortfarande.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/27 :  22:09:53  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej hogga!
Lite om vad för musik du tycker bäst om kan hjälpa till vid förslag på högtalare och även lite om vad du tycker är extra viktigt för hur du vill att det ska låta annars är risken stor för att du får en massa förslag som kanske inte egentligen är något för din del, sedan så rekomenderar jag att du prov lyssnanar så mycket som möjligt innan beslut tas. Du har fin fin elektronik som funkar med det mesta i högtalarväg skulle jag tro.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/12/27 :  23:07:11  Show Profile Send hogga a Private Message
UnBeliever: tänkte ta mig en tur till AudioConcept imorgon.

FBK: Det går lite i vågor vad jag lyssnar på för musik. Tyngdpunkten ligger på elektrisk blues, Zappa, Pixies, gitarrbaserad pop/rock/punk, men även en hel del jazz, akustisk gitarr, en del elektronisk musik samt lite klassiskt.
Helst skall högtalarna förstås funka för allt, men det är viktigt att distade gitarrer går att lyssna på.

Jag vill inte ha högtalare där man måste sitta i sweetspot för att det skall låta hyfsat.
Kan tänka mig stativare, men helst golvhögtalare.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/27 :  23:37:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Energy Veritas 2.4i om du kan tänka dig något som är klart åt det neutrala hållet med riktigt bra basåtergivning. En av de bästa högtalarna långt över vad nypriset är enligt mig. Dessa brukar ligga strax över "20" begagnade,nya ca:44000kr Nackdelen är att jag tror ingen butik i Stockholm har dessa hemma för demo. Hembiocenter sålde dessa förr i alla fall. Du kan kolla i länken vad fler tycker om dessa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=31448

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/12/28 :  00:23:41  Show Profile Send hogga a Private Message
FBK: Den har ju fått bra omdömen. Finns tydligen att lyssna på hos Audioart i Eskilstuna. Det kan kanske vara värt en liten utflykt.

Jag är lite nyfiken på Audio Physic Tempo och Scorpio som finns hos Ljudmakarn. Någon som har koll på dem?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/12/28 :  00:41:30  Show Profile Send Smackman a Private Message
Energy Veritas 2.4i , Usher CP-6371 , Dynaudio 3.4 är fina saker som borde passa till dina prylar... det finns massor med godis runt 30k
Testa även stativare dom lirar mer än man kan tro ..och är ett bra köp om man är ute efter maximal ljudkvlaite` per krona .


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/12/28 :  00:42:54  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lyssna på Gallo Ref 3.1

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/28 :  10:59:13  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK: Den har ju fått bra omdömen. Finns tydligen att lyssna på hos Audioart i Eskilstuna. Det kan kanske vara värt en liten utflykt.

Rekomenderar starkt att du tar den utflykten i så fall. Sedan så ska nog Audio Physic också hamna på måste lyssnings listan om man tänker intrycken som man har läst om här på Hififorum. Och på Ljudmakarn finns också
Bc Acoustique ACT 2.5http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=924&menu=1,
och ACT A3 http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=644&menu=1
och även Amphion Xenon http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=277&menu=1.
Alla dessa tre är riktigt bra högtalare på olika vis där framför allt ACT A3 kan flytta en del luft
ACT A3 är nog det näst bästa som jag har hört efter Energy Veritas 2.4i ganska långt upp i prisklasserna dvs A3orna är klart prisvärda.
Nackdelen med Bc Acoustique är att det är inte ofta som de finns på beg marknaden om du nu inte kan tänka dig at lätta lite till på lädret.
Ps. Boka en längre Demo på Ljudmakarn om du vill få möjlighet att lyssna, då demo rummet ofta är upptaget.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/12/28 10:59:39
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/12/29 :  00:04:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det finns ju ett par Pmc Fb1+ beg för 12.500 spänn.

De tror jag låter skitbra. Och till det priset. Inte ofta man ser dem på beg marknaden faktiskt.

Dem skulle jag köpa på studs om jag skulle köpa nya högtalare i detta prisspann.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26423

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/12/29 :  11:12:05  Show Profile Send hogga a Private Message
Tack för tipsen allihop. Nästa vecka börjar jakten på allvar. Jag skall bl.a. lyssna på Neat och MBL samt en del av högtalarna ovan. Någon som lyssnat på Neat tidigare?

När jag var på Audio Concept igår demade de Sonus Faber Stradivari Homage och det lät ju hyfsat;) Tyvärr ligger de ca 310.000 kr över min budget...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/29 :  12:15:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Japp. Kyssnade på den lilla stativaren i Neat:s bättre serie. Tror fortfarande att det är den bäste stativhögtalaren jag hört, det var iofs bra Audionet elektronik bakom.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/01 :  22:53:55  Show Profile Send lusse a Private Message
Varför inte prova Klipsch. De är lättdrivna och du kan sen välja en förstärkare som låter annorlunda och är på mindre watt. Har haft en Ampliwire ll och den var mjuk i ljudet och det är väl de senare modellerna också om man läser mellan raderna i tester?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2008/01/02 :  15:50:59  Show Profile Send denada a Private Message
Jag har hört ett par Maggisar med den elektroniken och det lät himelskt...

Oj oj oj säger jag bara.. vilken kombo...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:16:38  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag körde länge med ett par B&W 804:r och EC 4.5 och 2 AW60FTT. Gillade starkt den kombinationen, så prova gärna b&w

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:20:59  Show Profile Send MartinN a Private Message
JM LAB MicroUtopia BE kunde vara
värda att kollas upp.

Jag kör MicroUtopia (Ej Be) nära långvägg
med Pathos Logos. Resultatet är beroende
av väggmaterialet, jag har betongväggar
vilket inte är optimalt men är acceptabelt.

Martin

Edited by - MartinN on 2008/01/03 14:22:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000