Author |
Topic |
ninja
Member
2476 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 00:56:37
|
Jag har ett par icepower asp-1000 som jag är mycket nöjd med Jag har putsat lite med en signaltrafo på ingången för att dom skall passa bättre till mitt passiva (tvc) försteg. I övrigt så är dom byggda enligt Beo's specar. Jag har bla jämfört med mycket välrenomerade rörsteg och även om just det rörstärkeriet hade vissa egenskaper som jag gärna också skulle ha önskat(man vill helst ju ha allt ) så tycker jag ändå att totalen fungerar mycket bra och jag skulle inte vilja byta mot det rörstärkeriet med den uppställning jag har idag. Kallt och livlöst är väldigt långt från vad jag uppfattar ( namnet "icepower" var nog inte riktigt genomtänkt ). Norska "Fidelity" har för övrigt testat Rotels utgåva på samma modul mot Rotels motsvarande (?) konventionella steg med mycket gott resultat.
Under de första veckorna så undrade jag iofs vad jag hade köpt för skräp då det lät långt ifrån bra (har aldrig stött på någon apparat som har ändrat sig så mycket över tid som den här ). |
Edited by - DahlbergAudio on 2008/01/04 00:59:01 |
|
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 09:57:09
|
Ville bara nämna att Red Wine Audios Signature förstärkare också är av typ Klass D (Tripath förstärkarkrets vilket naturligtvis också innebär att några väljer att kalla det Klass T!).
Mer info på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65910
|
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 11:28:44
|
Ja, Red Wine är något jag skulle vilja provlyssna på tillsammans med mina Gallo! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/01/04 : 13:02:05
|
ninja: Kul artikel. Synd bara att den är subjektiv. Hade gärna sett att Bruno skrev en objektiv artikel om Klass D |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
|
räven
Member
3653 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2008/01/09 : 21:19:59
|
Jag har levt länge med Tripath. Har en tidig modul som heter 104 och köpte sen en modul som hete TK2160 version 2 som är en 6 kanalig historia. Trots att de har sämre specar än ICE har jag alltid upplevt dem som väldigt musikaliska.
Jag blev väldigt förvånad när Bel Canto byte teknik från Tripath till B&O. Audio Researchs digitala slutsteg är tripath tror jag |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
Ambidexter
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2008/01/10 : 18:39:12
|
Vet inte om jag kan tillföra så mycket i debatten, men jag är sjukt nöjd över min setup. Sitter på en PS Audio GCC-250.
http://www.psaudio.com/products/gcc_control_amplifiers.asp
Jag köpte den som ett rent impulsköp. Var och lyssnade på diverse högtalare när jag hörde denna förstärkare av en slump. Jag föll för den direkt. Finns säkert digitala stärkare som låter kallt och tråkigt, precis som det finns transistor stärkare som också låter trist och livlöst. Så är inte fallet med denna. Otrolig kraft och pondus med en hel del värme.
Jag skulle tro att många aldrig skulle kunna skilja ut en digital stärkare i ett bindtest.
mvh
P |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
octavius
Member
114 Posts |
Posted - 2008/06/08 : 09:36:59
|
Ja då sitter jag här nu med en Lyngdorf SDAI2175 och njuter!!!
Är så otroligt nöjd med denna förstärkare, var ju mycket lyssning innan jag bestämde mig.
Kan inte fatta varför en del skriver att de tycker att den är livlös och steril.
Enligt mig så har den en len diskant som inte blir stickig och framför allt ett mellan register som heter duga!
Den lyfter fram röster så att de kommer lite närmare och man hör tydligare alla detaljer i sången.
Basen är den snabbaste och torraste jag hört och det vart mycket det som gjorde att jag valde SDAI2175.
Allt låter i takt med basen vilket är otroligt viktigt enl mig, mina plattor låter nu helt annorlunda och jag har maraton lyssnat alla mina favoriter och funnit HiFi-Nirvana!
Den är skoningslös mot dåligt inspelad musik ala 80-90 tal (inte alla plattor) och det låter ganska dåligt och livlöst, kanske är därför vissa tycker att den låter så pga man väljer dåligt producerad musik.
Men väljer man något som är bra producerat så blommar kalsipperna!!!! det blir dynamik och gung till tusen!
Ni måste testa en sådan här med fina inspelnigar!
|
Rullebulle |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 12:22:44
|
Hej!
Jag lånade hem en Lyngdorf under en helg och blev lite besviken:
Det lät som att förstärkaren kändes lite frånvarande när jag spelade på den. Det var liksom som att den hade tankarna på annat håll.
Jätteteknisk beskrivning av ljudintrycket, eller hur?
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 15:53:25
|
Har de senaste 3-4 åren spelat på IcePower-steg av olika varianter. De gör mycket rätt och är definitivt prisvärda. Men jag förstår och håller med om strmbergs intryck, det kan ibland låta lite oengagerande. Ett rörförsteg kan motverka detta till viss del. Att framtiden tillhör klass-d kommer vi nog inte undan. Mark Levinsons nya referensslutsteg lär vara någon klass-d variant och att det pågår klass-d projekt hos alla de stora tillverkarna kan vi nog vara säkra på. |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 18:27:00
|
Jag håller hårt för ICE Power , som sagt tidigare så är jag mycket nöjd med mina monoblock |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 19:40:44
|
Gaffa, hört talas om intermodulation? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 23:18:50
|
Någon som lyssnat på denna skönhet?
http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_2008_5873761.html
10.000 kr i Sverige men 6.500 kr i Tyskland (inkl. frakt)... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 00:25:35
|
Jag vågar påstå att 8 av 10 som sitter här och läser/skriver på forumet, OCH som är äldre än 45 år inte har en chans i helsike att höra dist på 1%, oavsett vart det befinner sig.
Jag påstår vidare att 8 av 10 oavsett ålder inte hör 1% dist oavsett vilken överton det handlar om...
Påståenden utan undersökning är inte sådär jättefaktabaserat - det vet jag med. Men jag är absolut inte långt borta från sanningen, så långt är jag säker.
Och ännu bättre blir det när man reflekterar över det faktum att 1% i förstärkaren är en pi*s i Nilen jfrt med vad högtalarna bidrar med över hela registret...
/Jonas |
Edited by - jonash on 2008/06/13 00:26:41 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 10:49:58
|
quote: Hur många människor hör 50KHz? Eller 70KHz? Som dessutom dämpas i högtalaren därför högtalarens mekanik inte är konstruerad att återge så höga frekvenser...
Inte någon kan höra så höga frekvenser, och dessutom så finns ändå ingentingen över 21600KHz på en cd-skiva och knappast inte heller på en vinylskiva. Om det nu råkar finnas något över 20KHz på en vinyl så är det så pass svagt att det saknar betydelse. De flesta analoga inspelningarna är gjorda med någon typ av brusreducering där man vanligvis brukar skära av allt över 30KHz. quote: Och ännu bättre blir det när man reflekterar över det faktum att 1% i förstärkaren är en pi*s i Nilen jfrt med vad högtalarna bidrar med över hela registret...
Ja det är väl också min uppfattning. Men det är ju bra om man har förstärkeri inkl. slutsteg som har lågt THD & IM. Det finns faktiskt högtalare som kan spela starkt utan att disten överstiger 1%. |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 11:13:44
|
Ägde en gång i tiden ett HCA-2 och jag hörde aldrig nån dist. Tycker snarare att det spelade väldigt skönt o bra, speciellt mellanregistret var dess starka kort. Nu kanske det beror på att jag inte satt o lyssnade efter fel utan lyssnade på musiken som spelades.
Fast faktum kvarstår, mister knowitall från den allsmäktiga tidningen X har lyckats mäta fram dist vilket innebär att det MÅSTE låta dåligt och är en ren skitprodukt som aldrig skulle lämnat bandet. Så frågan är hur det kan spela så bra när det bara spelar dist?
|
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 12:56:34
|
quote: Ägde en gång i tiden ett HCA-2 och jag hörde aldrig nån dist. Tycker snarare att det spelade väldigt skönt o bra, speciellt mellanregistret var dess starka kort. Nu kanske det beror på att jag inte satt o lyssnade efter fel utan lyssnade på musiken som spelades.
Fast faktum kvarstår, mister knowitall från den allsmäktiga tidningen X har lyckats mäta fram dist vilket innebär att det MÅSTE låta dåligt och är en ren skitprodukt som aldrig skulle lämnat bandet. Så frågan är hur det kan spela så bra när det bara spelar dist?
Jag har faktiskt inte hört NÅGON säga att de har hört dist på HCA-2. Däremot säger alla som hört det att det låter väldigt bra, iaf så länge de inte läst den där berömda mätningen |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/06/13 : 18:11:52
|
quote: Fast faktum kvarstår, mister knowitall från den allsmäktiga tidningen X har lyckats mäta fram dist vilket innebär att det MÅSTE låta dåligt och är en ren skitprodukt som aldrig skulle lämnat bandet. Så frågan är hur det kan spela så bra när det bara spelar dist?
Nu har jag inte läst den där Amerika blaskan, men skrevs det inte att den mätte dåligt men lät bra?. För övrigt så är HCA-2 ett bra slutsteg som är klart prisvärt på beg marknaden. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:54:00
|
quote: Är -40dB hörbart?
Ja, det är frågan - Hur hörbara är saker och ting egentligen? Jag tror personligen att örat är grymt känsligt för såna onaturliga saker. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|