HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyngdorf eller andra Klass D förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/28 :  23:37:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag är ingen mätnisse men mäter det tokilla då drar jag öronen åt mig
Jag är inte heller någon mätnisse, och så länge något låter bra så räcker det för mig oavsett mätningar. Men om jag kunde mera kring detta så kanske man har resonerat annorlunda. Har för mig att någon ansedd USA tidning testade HCA-2an där den fick bra betyg på ljudet men dåligt på mätandet,och att de var förbryllade över att den lät så bra med sådan data, men jag kanske minns fel.

Hur som helst så är det dina öron octavius som avgör vad som kommer att hamna i din anlägningen till slut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/29 :  01:26:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det är intressant det där med HCA-2:an. Alla var jätteimponerade och tyckte den lät fantastiskt, den fick lyriska recensioner bl.a. i HiFi&Musik - tills det där testet publicerades där den distade i höga frekvenser. Då var plötsligt ingen intresserad längre.

Jag har hittils inte hört NÅGON säga att den LÅTER dåligt. Alla jag har hört uttala sig har sagt att den låter väldigt bra.

Jag kör den som sagt som du gjorde FBK med Canton RC-L och tycker det fungerar mycket bra, så den skulle säkert göra sig bra med RC-S också. Men börja för all del lyssna på Lyngdorf, jag är själv nyfiken på hur den låter med Canton. Återkom med intryck!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/29 :  01:29:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Nu är jag osäker, men, Embla Audio har väl en hel del klass D. Eller ialla fall har haft, försökte googla fram deras hemsida, men den var spårlöst borta.

Jag tror att de har konkat. Trist, de verkade ha trevliga grejer.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/29 :  01:35:06  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nu verkade du inte så sugen på Nuforce, finns annars en annons på ett par ref 8:or för 6000.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24340
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/12/29 :  21:46:06  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message


http://arhifi.com/shop/default.asp
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/12/30 :  00:27:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Intressant artikel om Klass D teknik från "The Absoulte Sounds"

TEST

/martin
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/12/30 :  03:07:31  Show Profile Send rolnor a Private Message
Dom aktiva högtalarna Beolab 5 från B&O är jag väldigt nöjd med, men dom är väl helt utanför din budget.

rolnor
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/30 :  10:03:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
HCA-2an där den fick bra betyg på ljudet

Skulle tro att den fick bra betyg på ljudet i förhållande till andra klass D-förstärkare.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2007/12/30 :  10:24:41  Show Profile Send daja a Private Message
Lite kul det här med mätningar på klass-D steg. Blir väldigt överdrivet. Kolla på mätningar på vilket rör-steg som helst och det brukar inte heller se så imponerande ut. Ändå finns det många som anser att rör är det bästa som finns. Har själv ägt ett HCA-2 och jag tycker absolut inte att det lät illa. Har haft den intregregade Lyndgorf förstärkaren hemma på prov och blev imponerad av den med.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/12/30 :  11:56:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Kul med någon som provat Lyngdorfen och även andra klass D steg.

daja: Hur tyckte du att den stog sig?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/30 :  13:08:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
daja, det beror väl på hur disten ser ut? Att disten tokökar med frekvens, det gör inte en röris, att det är 5te 7de tons dist, det gör inte röris. Så du jämför inte samma med samma.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2007/12/30 :  14:00:41  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej!
Jag har Lyngdorf SDA2175. Den har inte gjort bort sig hittils. Bytte av ett Densen steg som kostade dubbla pengen, vilket jag verkligen gillade, men Lyngdorf låter större, mer upplöst, klarare och har dubbelt så mycket pulver. Och hög byggkvalité. Jag byter nog inte förrän Lyngdorf släpper en ny och avsevärt bättre version av detta steg.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:14:03  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag håller inte med kring Tact och Lyngdorf. Det saknas kropp och själ i musiken. Det var Tact millenium mk3 integrerad förstärkare jag jämför med. Person sålde den till fördel för NuForce. Provlyssning är alltid att rekommendera. Men glöm inte engagemanget i musiken.

PS. Jag har själv en 2.2x så jag är inte anti till märket som sådant.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/12/30 :  21:31:16  Show Profile Send Twilighter a Private Message
När jag ägde eAR1001 och 202 så tyckte jag det lät kristallklart och rent, lite tunt men ändå med mkt kraft, men framförallt kristallklart

tyvärr utan själ, snyggt och imponerande men utan liv

nu har jag balder ist

det är fylligare mer organiskt, nite lika kristallklart, men luftgitarren är oftare framme nu ^^

dessutom tycke rjag att det låter mints lika korrekt som med eAR:na

lyssnade även på SDA2175 med ett par B&W CM4 har ja för mig, samma sak snyggt lite tunt jätteklart men totalt livlöst : /

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s


Edited by - Twilighter on 2007/12/30 21:34:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/12/31 :  15:25:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Angående HCA-2an så är det väl ingen riktigt klass D konstruktion heller, utan något som kallas fär något annat...?Bla så hade den en fet trafo i sig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/01 :  14:15:03  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Roligt!
Vilken hifi-floskel passar livlöst in under?

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/01/01 :  16:14:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Livlöst icke engagerande, ingen själ, oberördhet, etc

troligen ganska svårförklarat tekniskt

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/01/01 :  20:05:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
Riktigt intressant pris på EAR 202!! Någon som lyssnat?
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:05:43  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Riktigt intressant pris på EAR 202!! Någon som lyssnat?


Det finns ju ett par stycken på forat som äger eller har ägt detta steget, U1 bl.a.

Jag testade det på mina UNO när det begav sig. En bisarr matchning jag vet, men resultatet var intressant. Mellanregistret var ingen höjdare och diskanten lät rent ut sagt för j-lig. Basen däremot (ja, genom mina aktiva subbar) var helt sanslös både i kvantitet och kvalitet. Har dock upplevt samma typ av baskvalitet med NuForce.
Här fanns dock inte alls den vassheten i diskanten som gjorde eAR-steget olyssningsbart i min dåvarande setup. Har dock inte testat NuForce ihop med UNO eller eAR ihop med mina nuvarande burkar så jag vet inte om det var total missmatch som låg bakom.

Överlag tycker jag att alla nämnda förstärkare har sina poänger.

Hösten -06 fick jag möjlighet att lyssna på ett komplett Lyngdorf-system. Med cdspelaren, den integrerade med Room Perfect och ett SDA2175. Den integrerade drev lyngdorfs egna burkar och slutsteget drev Lyngdorfs hörnsubbar. Det var tyvärr en av de mest intetsägande demosar jag varit med om. Upplevde ljudet som totalt kallt och livlöst, det fanns inget kött och blod bakom helt enkelt. Floskel eller inte.

Från Superträffen i Viborg:



Som vanligt är det ju matchning, egna preferenser och dina öron som är det som är avgörande. Lyssna och lyssna igen. Gillar du Lyngdorf så satsa på Lyngdorf, gillar du eAR så köp det. Trevligt julklappspris föresten

Själv har jag svårt för att släppa rören...

Bara mina 2 cents...

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:44:51  Show Profile
Om Klass D låter kallt och livlöst så kanske man kan säga att rörförstärkare låter romantiserade och beslöjande, flummigt?

Var bara tvungen att skriva detta! ha ha

Det finns inget rätt eller fel ljud, bara lyssnarens ideal.

Som jag skrev förut så var det samma visa när CD:n kom ut i handeln.

Vissa gillade ljudet men de flesta som var vana vid LP skivspelare hatade denna nya teknik och sa att det låter digitalt och kallt.

Vad är rätt? digitalt och kallt eller värme och analogt.

Svaret är självklart att båda är rätt.

Lita på ditt eget öra, men lyssna gärna på vad de andra har hört = mitt visdomsord.



Rullebulle
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2008/01/01 :  21:55:00  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Rör, trissor eller klass D är för mig ganska ointressant. Det är slutresultatet som räknas.
Kan säga att jag lätt hade kunnat leva med NuForce IA-7 V2 som jag har haft hemma och provat och jag har haft rörsteg hemma som jag inte alls har gillat. Tur att det finns nåt för alla smaker!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/01 :  23:59:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Många bra inlägg inkl ditt eget octavius, nu när det även har blivit mer än bara rena rekommendationero på vad du bör kolla in.
Av alla Klass D så har jag ju redan rek. HSA-2, men Nuforce kan mycket möjligt vara det du söker då de ska ha ett klart mindre kallt och livlöst ljud än andra Klass D. Men det är också ingen ren klass D konstruktion utan något annat som jag inte minns vad det hette. Men kolla på http://www.component.se/ där det finns en del Nuforce ägare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/01/02 :  12:48:14  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Fasiken vad lustigt.
Har lyssnat genom Lyngdorf slutsteg ett år snart och det fortsätter att imponera, för sitt pris. Första gången jag hörde lyngdorf var inne på Hifiklubben då det demades ett par B&W 803. De kördes omvartannat med Dalis Helicon 800. Varenda platta jag hade med mig spelades upp med hög upplösning och total skärpa. Kom ihåg att jag noterade ljudbilden som lättdefinierad och bred. Det spelades för övrigt på Lyngdorfs egen CD. Den som också anklagats för att låta "steril" och "livlös". Det var inget som var livlöst över den här återgivningen. Och jag brukar inte bry mig om att stanna inom Hifiklubben för entrepenörerna brukar inte vara de mest intresserade.
Så jag har inte alls förstått hur det kan finnas SÅ MÅNGA som uppfattar dessa produkter som blodfattiga (ännu en rolig liknelse). Min enda klass D(eller semi D) erfarenhet atlöver dessa är LC-audio:s och New ClassD:s moduler. Och de låter väldigt olika. Men ingen av dem saknar varken detaljer i mängder eller har något direkt tillkortakommande i mellanregistret som bidrar till att de skulla låta för detaljerade eller kalla.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/03 :  14:09:07  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Clas: är du säker på att du ens hör 1% dist?

Isåfall är du ganska unik skall du veta.

mvh Jonas

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/01/03 :  15:06:57  Show Profile Send tian a Private Message
Jag har ett par Acoustic Reality EAR 1001, och det är klart det bästa i förstärkarväg som jag själv har hört, utan tvekan.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000