HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan det låta så bra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/12/25 :  16:46:13  Show Profile Send SW a Private Message
Köpte för ett tag sedan en Philips AD 9016 rörförstärkare på 2x2 watt från 1964 helt i originalskick. Rören är ett ECC 83 och ett EL 95 per kanal. Har mätt upp alla kondingar som visade sig vara OK och rören är original. Har letat efter en sådan sedan det var min första riktiga stereoförstärkare som jag då köpte ny 1964. Fick en mindre chock när jag kopplade in den. Ett rent klart naturligt ljud strömmade ut ur högtalare. Hur kan det låta så bra? Det är bara om man försöker dra upp volymen mot max som ljudet försämras lite men då är volymen alldeles för hög för min smak. Med mitt McCormack ALD-1 DeLuxe försteg tillsammans med McCormack DNA-1 DeLuxe slutsteg går det att spela högre med men vid normala nivåer ger Philipsen ett mera naturligt och trevligt ljud.

S

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/25 :  18:08:12  Show Profile Send Zombie a Private Message
Byter du ut de torra elyterna kommer du inte att tro dina öron...har du kollar om motstånden är i tolerans?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/12/25 :  18:31:59  Show Profile Send SW a Private Message
Värdena på alla elektrolyter är bra, behöver man byta dom då? De motstånd jag mätte upp är också nära de värde de skall ha. Känns som denna förstärkare är väldigt lite använd.

S
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/25 :  18:44:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
OJ!OJ! Vilken fin reklam för halvledarförstärkare!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

BSY
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/12/25 :  20:56:07  Show Profile Send BSY a Private Message
Det måste vara för att -64 är en fantastisk årgång!!!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/26 :  08:47:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
OJ!OJ! Vilken fin reklam för halvledarförstärkare!


Erik, det har nog inte så mycket med rören i sig att göra som med hur man använder dem. Det finns superba förstärkare med transistorer så att påstå att det beror på rören är nog bara gammalt skrock.
Det har helt enkelt varit duktiga konstruktörer involverade i SW's lilla förstärkare.

De 2x2 watten kan också vara en förklaring. Det är avsevärt mycket enklare att göra en svag förstärkare än en stark.

Kul att det funkar för dig SW, vilka högtalare är det du kopplat till den

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/12/26 :  09:12:34  Show Profile Send SW a Private Message
Jag använder Quad 22 L golvhögtalare.

S
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/12/26 :  11:23:03  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag vet inte om det är skillnad på en elyt i statiskt tillstånd (mätning) och dynamiskt (musik). Vet bara att när jag bytte den 40 år gamla 16+16 uF glättningskondingen i mina Quad II så blev ljudet så sött, så sött (efter 1-2 dagars inspelning förstås), att jag den dagen inte gjorde något annat än njöt av musik raklång på soffan.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/26 :  11:57:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
PAC: Mitt inlägg gällde "reklamen" som sådan, jag instämmer helt med dig att inte är rören som avgör utan konstruktionen, dvs kompetensen hos konstruktören.

Det är kul att du även instämmer i att det är lättare att få bra resultat i en lågeffektforstärkare jämfört med en högeffekts dito. Jag blev närmast idiotförklarad när jag påstod detta på ett grannforum, vilket jag sedemera lämnade.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/26 12:22:51
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/26 :  18:03:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"lättare att få bra resultat i en lågeffektforstärkare jämfört med en högeffekts dito"

Det trodde jag att de flesta visste. MvhKristofer
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/26 :  18:23:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ber att få instämma.

När debatt om rör kontra transistor kommer på tal brukar jag exemplifiera med följande: Om jag skall bygga en DIY-förstärkare och har tusen kronor att tillgå så blir det en rörförstärkare alla dar i veckan. Små rörförstärkare är enklast och billigast att få bra ljud i.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/26 :  18:58:28  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tusen kronor räcker dessvärre inte långt, bara transformatorerna kostar minst det tredubbla sedan skall det till ett chassi, rör,
rörhållare och div komponenter. Ett sätt är att skrota något gammalt och bygga en ny förstärkare med. En liten transistorförstärkare är betydligt billigare att sno ihop.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/12/26 19:01:51
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/26 :  19:18:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Så transistorförstärkare är alltså att föredra?

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/26 :  20:03:19  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
I prishänseende kanske.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/12/26 :  20:18:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Precis, om vi glömmer tusenlappen och säger 3 tusen då så skulle jag alla gånger i veckan - i rent välljudshänseende - välja att bygga en rörförstärkare framför en transistorförstärkare. Jag tror vi är överens Erik?!

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/12/26 :  21:06:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
OK. Men plus moms

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000