HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp.. jag är i valet och kvalet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/15 :  13:22:10  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hejsan, det är så här att jag i lång tid gått och velat på att köpa mig en helt ny anläggning. Har varit runt och lyssnat lite på olika ställen..

Hifiklubben, dali mentor 6 och Lyndorf. Det lät tråkigt på låg volym. Roligt på hög volym.

Sedan, så tog jag mig en tur till Ljudprodukter. Maken till service har jag aldrig varit med om hos en hifi-butik. Väldigt kunnig herre som frågade mig vad jag var ute efter. Då kom han med 2 förslag.

System 1:
Lector CDP-7
Lavardin IS Reference
Focal Mini Utopia (dom små stativarna)

System 2:
Lector CDP-7
Lavardin IS Reference
Focal Electra 1027be.

Jag fick lyssna på bägge. Nu var det som så att han inte hadde den Lector CDP-7:an hemma utan jag fick lyssna på lillebror (CDP-6?) Men han tyckte bestämt jag skulle återkomma igen när han fått den tillbaka.

Nu till mina val och kval. System 1 lät riktigt bra. Men, det saknades lite i djupet. Detaljseparationen och klangen var helt i min smak. Det gav mig ett fint leende. Dock.. saknas det lite i botten. Så då skulle jag nog nästan känna mig manad att komplettera med en sub. Förslaget jag då fick var en Velodyne DD12 eller liknande.

System 2 gav mig en helt annan känsla. Jag upplevde det som ännu bättre i min smak. Troligen på grund av att djupet i basen fanns där på ett helt annat sätt. Idag lutar det lite åt system 2. Men, jag ska givetvis utvärdera igen när den cd'n han anser vara rätt för systemet är hemma igen.

Summa sumarum. Jag gillar VERKLIGEN ljudet ur dom focal högtalarna. Och elektroniken verkar onekligen matcha. Men finns det något jag har missat? Är det något ni skulle ha valt annorlunda?

Tack på förhand.

/Erik

lyssna först, bedöm sedan.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/15 :  14:25:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
CDP-7 kan vara strulig med brända skivor, annars är jag tvär nöjd med min

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/15 :  14:40:08  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Johan: Jo, vi råkade komma in på dig under vårat samtal och han nämnde att du nöjt dig med din Lector i 2 år och det är ovanligt för att vara dig :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/15 :  14:42:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
hehehe

Jag känner inget som helst sug efter en ny spelare faktiskt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/15 :  17:49:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tror att Marc här på forumet har ett par Micro utopia Be till salu...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/16 :  15:54:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En kommentar om storebror till 1027Be

quote:
"The Focal Electra 1037 Be offers superb measured performance, but I keep returning to that in-room response (fig.6), one of the best I have encountered. Wow! #8212; John Atkinson"


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/12/16 :  16:21:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Erik, var det micro eller mini utopia?

Mini Utopia är en ganska saftig stativare som ser ut som en MTM. Den har fått mig att tappa hakan några gånger och är en helt otrolig högtalare.

Johan, om jag inte missminner mig så har din spelare en digitalingång också?

En sak som jag funderade över när jag valde CD var att den måste ha en digitalingång. På det viset kan man strömma sin musik genom den den dagen man är där och vill ha hårdiskavspelning.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/16 :  22:53:45  Show Profile Send Marc a Private Message
Japp, det stämmer att jag har ett par Micro Utopia Be till salu. Det är den enda stativhögtalaren från den nya Utopia-serien. I den gamla Utopia-serien fanns både Mini och Micro.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/16 :  23:17:21  Show Profile Send llerk a Private Message
Ett tips: Låt dina öron och sinne bli det som avgör ditt exlusiva köp.Tycker det verkar vara en vettig kombination dock ej min)

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/17 :  11:57:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan, om jag inte missminner mig så har din spelare en digitalingång också?


Digitalt ut, säljs i 3 steg kan man säga.
Steg 1 bara RCA ut
Steg 2 digitalt ut - mot tillägg kan du få vilket format du nu önskar
Steg 3 Balanserat ut - Spelaren i sig är inte balanserad

Calle tar in Steg 2

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/18 :  21:14:29  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Pac: Det var Mini Utopia ifall jag minns rätt?.. Den minsta i nya Utopia serien. edit: (det verkar bara finnas micro utopia. Ja, det är iaf Stativaren i Utopiaserien.)

Jag återkommer med mer skrivning sen är lite upptagen just nu :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/18 :  22:56:41  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Zalve: Jo, jag läste det där :) Vet inte riktigt vad skillnaden mellan storebror och lillebror är, men så vitt jag förstått så ska storebror passa lite bättre i större rum. Men jag kan förstå fel.


Hur som helst så verkar det vara ett välmatchat system om jag ska tro folks åsikter. Jag får lyssna vidare och fundera (och spara pengar).

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/18 :  23:00:44  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
llerk: Det är planen :) Det är ju jag som ska lyssna på anläggningen. Men, jag gillar just affären jag var och fick detta demat i. Han frågade vad jag var ute efter och av det jag hörde så lät det.. rätt. Jag ska dit och lyssna lite mer vid en senare tidpunkt och med lite annan musik och annat förstärkeri. (Det fanns någon Octave där som han tyckte eventuellt kunde passa det jag var ute efter)

Det jag gillar med dessa Focal högtalare är att dom verkar må fint med så pass effektsvaga förstärkare som Lavardin. Den IS Reference puttar ut sig 2x30 watt och det trodde jag inte riktigt på när han sa det. Och det i sin tur borgar för att man kan köpa kvalitetsförstärkeri till vettiga priser. Dessutom har jag hört att Focal själva demar sina högtalare i Utopiaserien med Lavardin.

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/19 :  22:14:30  Show Profile Send llerk a Private Message
Smaken är som baken delad. Jag har också besökt mannen i frågan utan att fått ditt bemötande. Bara du blir nöjd så...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2007/12/22 :  15:19:29  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hej,

Jag var idag dit och lyssnade igen. Har lagt ner tanken på Electra 1027be. Så där är det Micro Utopia som gäller. Den är i en annan dimension. Den saknar dock lite botten, och då kom förslaget att kobinera med en Velodyne DD10...
Funderingarna fortsätter!

För övrigt fick jag låna hem en YBA 201 Integrerad förstärkare över jul och nyår. Jösses så min NAD combo (116 + 216) får känna sig överkörd!

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/22 :  22:56:55  Show Profile Send Marc a Private Message
Om du inte vill köpa nytt, och man utgår från din lista, finns just nu en del begagnat (nypris inom parentes):

Lector CDP-7, 16 000 kr (26 000 kr)
http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,10268.0.html

Lavardin IT (bättre än IS Ref), 38 000 kr (66 000 kr)(IS Ref 36 000 kr)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25332

Focal Micro Utopia Be, 26 000 kr (48 000 kr) (mina )
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64441

Mvh
Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/22 :  23:17:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som ett litet tips

Jag hjälpte JmLab med att försöka integrera DD12 till hans Diva nere i hembion. Hur vi än gjorde så läte det apa o det är första gången för mig då DD gick bet. Han bytade sen mot större focalsubar o det satt som en smäck direkt


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/12/22 :  23:49:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Min komentar till tråden är:
Du måste låna hem det hela för att kolla om det passar i just ditt rum.
om inte det passar där så kanske det är en del faktorer som skiljer sig hemma hos dig, akustken, det vill säga rumets åverkan mer eller mindre possetiv, störningar via elnätet och luftburena.
Sedan gäller det givetvis att du kopplar upp det hela(Faserna och plaseringarna på burkarna:).
Förmodligen har du redan detta i åtanke, jag kände bara för att dela lite:)
God-jul och gott nytt år får jag passa på att önska.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2007/12/23 :  11:25:52  Show Profile Send llerk a Private Message
Ett litet inlägg Meyer. Jag personligen tycker att det känns fel (tolka mej rätt) att köpa en sub till dessa exlusiva högtalare. Testa kanske med en annan stärkare som kan ge dig lite mer pondus i botten. Utbudet är ju så brett så något skulle nog falla dej i smak. Lycka till...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/26 :  20:48:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det extra draget i basen man kan få med olika förstärkar kombinationer är små små skillnader. Vill man ha drag i botten så antingen får man skaffa större talare eller så kopplar man på en sub.

Sen ber man tyvärr lite om problem att koppla till en sub men ibland blir resultatet lysande utan aktiva filter. Som sagt så ska man givetvis testa i hemmiljö !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000