Tänkte höra om någon kunde förklara lite för mig om rör, jag har idag en rörförstärkare till mina hörlurar och blev lite fundersam om det pajar.
Hur vet jag vilket ersättningsrör jag skall sätta dit? funkar alla som passar i sockeln eller hur vet man? Även förstått att man kan få olika karaktärer på ljudet beroende på röret? Och vad skiljer ett bra rör mot ett dåligt?
Kan tilläggas att det står 6N2-J på mitt nuvarande rör vilket säger mig inget :)
6H2 är ett ryskt rör (H är ryska bokstaven för N, ex. 6N2) Ersättningsrör kan du ex. köpa på Lh-musik.se leta efter 12AX7 (amerikanskt) eller ECC83 eller E83CC (Europeeiskt) som är ekvivalenten.
Står det 6N2-J så är det ett kinesiskt rör. Ett ekvivalent rör är det ryska 6N2P eller 6H2Pi om man skriver med kyrilliska tecken. Visseligen elektriskt ekvivalent med ECC83/12AX7 med annan pinout. Så det är ett 6N2P du skall ha som ersättare.
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning
Super! Det är en V.A.L 10 förstärkare och den härstammar nog från kina gissar jag. Ska leta igenom morfars gamla rör och se om ja hittar något! Eventuellt försöka se om det går att putsa upp hans gamla rör radio också
Vill tipsa om 6N2P-EV som en mycket bra och billig ersättare för standard-6N2P:an. Pga en helt annan uppbyggnad är det förstnämnda röret lågmikrofonisk medans standardröret är det inte.