Author |
Topic  |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2007/12/22 : 13:18:41
|
Hej,
Jag har en dum nybörjarfråga om kopplingsscheman för förstärkare. Det finns ju ett gäng kopplingsscheman för kommersiella förstärkare som man kan hitta på nätet. Bland annat exempelvis Audio Note Ongaku, som såldes för ganska många hundratusen. Det jag undrar nu är om det är svårt att så att säga bara kopiera rätt av och bygga en likadan förstärkare efter ritningen (om man har viss vana att bygga) och få samma ljud till mycket lägre kostnad, eller finns det stora svårigheter i själva ihopsättandet i sig? Jag förstår att det beror på hur komplicerat kopplingsschemat är, men i princip?
Tack och god jul, Marc |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2007/12/22 : 15:07:45
|
Till att börja med så är det ju faktiskt olagligt att göra så. Dock är det väl ännu mer olagligt att lägga ut dom.
Det svåra/omöjliga med en sådan förstärkare du nämner är väl i första hand att linda lika bra utgångstransformatorer. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8883 Posts |
Posted - 2007/12/22 : 16:12:09
|
Somliga scheman går ju att hitta öppet på nätet,men andra som man köper personligen,skulle jag tro att man inte får lägga upp till allmänheten. Dom brukar ju ibland delas inofficiellt..  Om man lyckas få tag på likvärdiga delar samt layouten blir likvärdig så borde det ju gå,sen om det blir billigare,det vete katten.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 00:11:57
|
Tack för svar. Linda transformatorerna själv tänkte jag nog inte göra, utan snarare köpa Lundahl eller liknande. Så då tolkar jag era svar som att det inte skulle vara så himla krångligt, förutsatt att man har rätt kvalitet på grejerna. Det blir säkerligen inte billigt, men förmodligen billigare än vid köp av färdig produkt. Plus att man eventuellt kan göra smärre anpassningar till just de element som förstärkaren ska driva.
Det här med lagligheten vid byggen för privat bruk är jag osäker på. Vissa scheman är ju upplagda av konstruktören själv när det gått en tid efter att den konstruerades, och en del verkar vara ett resultat av "backward engineering". Och en del är säkert kopior som någon fått tag på och som inte borde finnas där. Inte i något av fallen lär det vara tillåtet att sälja kommersiellt, men bygga för egen räkning borde man väl få göra?
|
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 00:37:13
|
Har du Lundahl och originalet inte har det så har du ju avvikit redan där.
Men det kan ju låta bra för det.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 01:25:49
|
Jo iofs, men på kopplingsschemana står det sällan vilket märke det är på kondingar, transformatorer, resistorer etc, så man vet ju oftast ändå inte vad originalet har. Och så länge man använder bästa tänkbara kvalitet på komponenterna borde det i alla fall inte låta sämre än originalet. Sedan handlar det för min del egentligen inte om att få det att låta exakt som originalet (som jag ändå aldrig hört), utan snarare om att bygga en förstärkare efter en beprövad konstruktion (framgick nog inte riktigt i min ursprungliga frågeställning). Riskreducering om man så vill.  |
Edited by - Marc on 2007/12/23 01:36:01 |
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 08:12:25
|
Dom dyrare Audio Note har väl lindat trafosarna med silvertråd ? |
 |
|
Marc
Member

759 Posts |
Posted - 2007/12/23 : 19:29:51
|
Ja, jag tror att de flesta av Audio Notes transformatorer är lindade med silvertråd, vilket väl är en anledning till att de blir så dyra. Men jag undrar allt om det verkligen ger så stora skillnader jämfört med en riktigt bra Lundahl t.ex. att det ändrar en riktigt bra förstärkare till något halvdant. |
 |
|
Egil
Member

80 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 16:39:25
|
Boergars, sålänge du inte bygger komersiellt får du bygga/kopiera precis vad du vill även patenterade konstruktioner, ickeskyddade konstruktioner är även ok att bygga komersiellt men inte särskillt snällt. |
 |
|
|
Topic  |
|