HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur se om ett element är i bra skick?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/21 :  18:47:32  Show Profile Send Marc a Private Message
Kan man på något sätt se om ett element är i bra skick vad gäller upphängning etc?

Jag har just fått hem ett par Altec 414-8C som jag köpt på eBay. I mina ögon ser de fina ut (läs rena och fräscha) men jag antar att det finns vissa specifika saker man ska titta extra noga på. Upphängning etc. Har aldrig köpt element förrut så jag vet liksom inte var jag ska klämma och känna.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/21 18:47:56

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/12/23 :  11:09:00  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Känn på membrankanten. Den kan stelna eller vittra sönder (om skumkant). Den skall kännas mjuk och fin.
Om det är veckat tyg ser man om det börjar bli slitet. Det måste vara tätt.

Svårare är att bedömma magnetens kondition. Vissa magneter, oftast alnico, kan tappa styrkan. Inte så vanligt, dock.

Masskontrollringen, om sådan finns, kan lossna. Svårt att se, men koppla in och kör en baston, så lär det höras.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/23 :  19:26:56  Show Profile Send Marc a Private Message
Membrankanten är veckad och lackad. Inga hål eller förslitningar vad jag kan se. Ska det vara mycket "stuns" i den? Om jag puttar lite på elementet så åker det ju tillbaka, men det är ingen jättefjädring liksom. Är det ok?

Magneternas kondition vet jag inte mer om än att de verkar vara där åtminstone, för det var väldans tungt att bära hem elementen från Posten!

Tyvärr kan jag inte testköra dem för jag har inget annat av det som ska bli Petite Onken ännu, men det är snart på gång.

Tänkte bara kolla om det är något uppenbart fel man borde se på en gång, så att jag i så fall kan rapportera det till säljaren på eBay.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/12/23 19:27:18
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2007/12/27 :  12:47:03  Show Profile Send hobbes a Private Message
Du kan ju testa med ett 1,5 volts batteri om konen rör sig utan missljud eller skrap..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000