HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Virushjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/12/15 :  22:38:27  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Någon som vet något bra ställe i Stockholmsområdet där man kan få hjälp att rensa sin dator från virus. Jag har fått något skumt som verkar omöjligt att bli av med...

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2007/12/15 :  22:42:35  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Kolla på södersjukhuset
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/12/15 :  23:16:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Är nog lika bra att blåsa den och börja om från början

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/12/15 :  23:48:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provat virusprogram?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/16 :  02:30:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kolla vad viruset heter, sen googlar du det, sen kan du hitta en lösning på det. Om vanliga virusprogram inte biter, finns det ofta ett "speciellt" program som biter på det.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/12/16 :  09:52:14  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Hehe...ja Södersjukhuset kanske är det bästa...

Nej, jag har naturligtvis testat många olika antivirus och adware busters men inget funkar. Jag får popups hela tiden i Windows om att datorn är utsatt för risk men klickar man där kommer man till en sida där man ska köpa ett program (pcsecuritylab.com). Jag har Googlat detta och det är naturligtvis bedrägeri. Viruset har även ändrat min skrivbordsbild till att det står att jag har virus etc.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/12/16 :  10:27:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Usch, jobbigt läge. Åkte på nånting som betedde sig liknande, för något år sedan ("SpyFalcon"). Lyckades googla fram en instruktion på hur man skulle gå tillväga. Minns att det var jäkligt meckigt. Trixa manuellt i filregistret och sånt. Hursomhelst, jag följde instruktionen och blev av med skräpet. Instruktionen hittade jag på http://www.myantispyware.com , kollade sidan igen och det visar sig att dom har en instruktion för ditt lilla hack också:
http://www.myantispyware.com/2007/11/17/how-to-remove-pcsecuritylabcom-hijacker/

Som sagt, lite meckigt, men det är välskrivna instruktioner, så följ dom exakt som det står, så ska det nog lösa sig. Underbart med lite adventspyssel! Tar säkert bara en timma.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/12/16 :  12:31:19  Show Profile Send 80-talet a Private Message
gör backup på allt du vill spara och installera om datorn! gratis är bäst.

eoJeud
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/12/16 :  12:40:15  Show Profile Send Bogus a Private Message
Japp jag rekomenderar också att installera om windows. Har du windows på en egen liten partition så förlorar du ingen data förutom windows egna filer. Har du inte windows på en egen partition så gör en när du ominstallerar. Då vet du helt 100% att du blivit av med all skit på datorn!


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/12/16 :  13:05:30  Show Profile Send dwain a Private Message
det enda jag kan rekomendera är virusprogramet antivir. Det gjorde susen för mig och numera så oroar jag mig inte för virus å skit då den plockar allt. Annars är det ett jäkla skit att bli av med sådana saker. Och det är jättelätt att få. En bra brandvägg kan vara att föredra också kanske? jag kör den integrerade brandväggen i windows å den e inte direkt hyperbra. Men den duger okej.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/12/16 :  13:15:33  Show Profile Send CC a Private Message
Virus? Låter mer som någon trojan..
Installera Ad-Aware (gratis) å rensa trojaner å annan skit.
Se till att Ad-Aware är uppdaterad och starta om datorn till "felsäkert läge" och kör Ad-Aware där!
Byt bakrundbild manuellt.
Rensa tempfilerna i IE!

Virusskydd? Jag har kört med AVG (gratis) på ett flertal maskiner i flera år. Enda virusen som kommit in är sådant som äldsta pojken tankat in via fildelningssajter...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/12/16 :  13:53:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,låter som en trojan.Om inte ADware tar bort det så prova Spybot search and destroy eller Super anti spyware.Har funkat åt mig när jag råkat ut för det.Minns inte var jag fick det...(trojanen alltså..).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2007/12/16 :  18:14:26  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tack, Illy! Det verkar som att infon i länken du postade löste mitt problem!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/12/16 :  22:27:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Åh, så lite så! Skönt att det funkade.

Jag använder både kommersiellt antivirusprogram/brandvägg samt Spybot och Hijackthis. Jag betraktar inte någon av dem som komplett, men det skydd de tillsammans ger, känns ganska omfattande.

Verkar som om normala antivirus och antispyware inte biter på vissa typer av "rogue anti spyware" och då måste det till lite manuellt pill och hjälp av Hijackthis-loggar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000