HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Julmat - alternativt julbord?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:49:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag saknar ord som kan beskriva hur trött jag är på det traditionella svenska julbordet. Jag gillar inte fisk och då går mycket av bordet bort, i praktiken så tar jag en skinkbit, potatis, ett ägg med räkor på och lite mimosasallad och det känns som en rätt fattig middag faktiskt!

Många andra (som är berörda av vårat julfirande) uttrycker även dem att de är trötta på julbordet, att det är roligt att äta en gång men sedan känns det inte så skoj.

Många av oss äter julbord redan före julafton via jobbet, vilket gör att man sitter där på julafton trött på maten som står på bordet som är en ren repris från några dagar tidigare och personligen så var jag leds redan innan första svängen.

Helst av allt skulle jag vilja lägga ned hela julbordet och ersätta det med en riktig brakmiddag, tre rätters och kanske rent av en överdimensionerat buffébord med alterantiva rätter och helt bannlysa köttbullar, prinskorvar, kalvsyltor, laxar, sillar, julskinor, ägg med räkor osv osv.

Dock när jag gjort mina försök att få de andra att nappa så vill de i själva verket inte alls byta ut julbordet

Jag respekterar naturligtvis traditionen men det som är ännu trevligare än allmän tradition är när man omformar en tradition till att bli en egen tradition!

Så, efter lite diskussionen i helgen som var så kom vi fram till att vi istället för att byta ut julbordet ska komplementera med lite udda inslag, och för mig gärna rätter typiska för andra länder.

Hos oss har vi aldrig någonsin haft kalkon på julbordet, så en kalkon på årets julbord är given och då menar jag inte kalkonfilé utan hel fylld kalkon. Gäller bara att leta upp något bra recept så om ni har några tips här så kom gärna med dem

I övrigt så har det blivit bestämt att det blir en riktigt fin rådjurssadel och en lammfiol som "nya" inslag på årets julbord men det ta känns fortfarande som mat som man ofta hittar på julbordet och jag vill in med något annat.

Så, har ni några tips åt en stackare som inte gillar det svenska julbordet?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/11 :  10:56:39  Show Profile Send Marc a Private Message
Imorgon ska vi enligt tradition på "Det vilda julbordet" med företaget. Allt från den svenska naturen:

Ren, Älg, Fasan, Orre, Ripa, Björn, Bäver, Fjällröding, Strömming mm mm i alla dess former.

Perfekt alternativ julbord enligt min smak!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:04:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
För tre år sedan gjorde vi en buffé för nyår som hade arabiskt tema, otroligt gott! Många rätter kryddas ju med kanel och kardemumma så julkänslan fanns där ändå. Samma sak till efterrätten, myntaté och kardemummakaffe. Kan rekommenderas. Meze tror jag att smårätter kallas, kolla efter recept!

Edit; Meze kan sägas vara en arabisk variant av spanska "tapas", vill också särskilt tipsa om lammfärsrullar med kardemummakryddning.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/12/11 11:05:34
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:08:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag som är sill-tokig kan nog inte hjälpa dig så mycket. Själv äter jag mig mätt på sill och lax, sedan en skinkbit för syns skull. Köttbullar och prinskorv äter man året runt.

Undviker julbord innan jul, så har man något att se fram emot.

Lite gröna ostar och en flaska fint rödtjut, har några år varit OK som avslutning och en riktig traditionsdödare.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:12:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Marc: Som norrlänning är man mer eller mindre uppväxt på sånt där

Skämt å sido, så skulle det vara roligt att smaka bäver och björn vilket jag inte gjort men det känns som att det faller in i gruppen mat som jag absolut vill vara utan på julafton (dock bättre än det vanliga sill/lax/fiskdominerade julbordet)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:36:03  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Magils: Lite ost på julbordet kanske skulle funka - inget som vi haft tidigare förrutom en hårdost till brödet dvs. Men det är väl ändå efterrätt, eller blandar ni in det i själva ätandet? Tillbehör?

En trevlig jultradition är förresten att äta dopp i gryta (blöta eller blajta!) med smörbrunn och julskinka till lunch på julaftonen. Och självklart ska det vara med ett gott och sprött tunnbröd och inte helt uppblöttnat vidrigt mjukbröd.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/12/11 11:36:31
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:47:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Menar du att ni inte har revbensspjäll ???
Det finns så mycket som man kan ha på Julbordet utan att behöva fördjupa sig i fisk och liknade.

Vi brukar däremot i mellandarna ta ett Break från Julmaten och beställa pizza/Kebak till alla. Brukar uppskattas!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  11:51:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vi (jag om min fru) har inte revbensspjäll när vi ställer i ordning julbord men det förekommer

Det är just det svenska köttet och fisken som jag känner att jag vill, om inte fasa ut helt, minska betoningen på.

Alltså, udda inslag så att vårt julbord inte känns snarlikt någon annans eller det som åts "förra veckan".

Tänk va trevligt det hade varit med ett enormt tapasbord

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/12/11 :  12:26:36  Show Profile
Julbord är ju ett tapasbord, tapas måste inte vara spaggemat

Här är annars en julmiddag som inte går av för hackor, man får leta längre efter något mer välsmakande!

http://www.wongs.se/

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/12/11 :  12:28:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Synd att du inte gillar fisk, vi brukar ha laxtartar med Chili och lime på en grov brödskiva.
Sen har vi finska piroger med äggsmör, är inte samma som karelska piroger som man kan hitta i butik.
Dom går ibland att hitta i Finska butiker...om du har nån i närheten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  13:42:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Martin.M: Ja men det vette fåglarna du, det heter ju Tapas för att det är smårätter från det spanska köket

Wongs såg skoj ut, hade gärna tagit något dylikt istället för julbordet med jobbet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:25:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Och euphonic... arabiska "tapas" innebär inte att det smakar ökensand och kamelsvett...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:30:11  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Även om jag är benägen att tro det

Skämt å sido så det finns det säkert intressanta inslag i dessa "meze". Ska kika lite se vad jag hittar, du kanske har något specifikt förslag, rent av

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/12/11 14:30:35
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:41:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Det verkar på vissa av er som att det finns "måsten" runt julen som ni inte vill/vågar ändra på.

Våga släppa alla "måsten" och må bra istället.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/12/11 :  14:58:38  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Förra året gjorde jag gravad hälleflundra samt en variant av sill med thailändsk inspiration som komplement till min gravade lax och andra inlagda sillar. Mycket trevligt och uppskattat. Julskinka är nog det tråkigaste jag vet. Korvar likaså. Varför inte plocka fram parmaskinka av god kvalitet samt en köttig salami istället för prinskorv. Komplettera med oliver och körsbärstomattoppade mozzarellabitar!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/12/11 :  16:39:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det finns två vägar att gå (säkert fler förresten men ändå...), antingen kan man bryta totalt med traditionellt jultänkande och göra helt andra grejer som man aldrig skulle gjort förut. Julbordet blir sålunda en exotisk och ny upplevelse...

Eller... som min tanke har varit när jag tänkt själv kring det här med julmat, särskilt som min flickvän är vegetarian måste man justera lite på julmatsrecepten, ... att man bejakar och tar tillvara på de smaker och kryddor som har "julassociation"

här ett axplock:
Saffran, kanel, kardemumma, senap, rökt, kryddnejlika, apelsin osv osv...

det går att göra otaliga rätter och använda dessa för att "jula" till det...

Angående spansk tema... Paella har ju saffransris... otroligt gott och i en paella kan man ha i nästan allt (utom sill tror jag....)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/12/11 16:40:23
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:20:41  Show Profile Send joeflo a Private Message
Hepp!

EuphoniC ett tips när det gäller kalkonen: Skippa den!
Fyll kycklingar istället. Mycket saftigare och godare(smaksak).
(läs det här flera gånger innan tillagning då ordningen inte stämmer till 100)
Recept på fyllning:

Stek tärnad (storlek=pyttipanna) benfri fläskkotlett, krydda med svartp.,vitp.rödp(chili),grillkrydda=med den betämmer du också saltmängden och sist men inte minst mynta(torkad). Myntan förstärker kryddsmaken utan att det blir för starkt för vissa och det blir grymt gott. (köttmängd 1/4 ris 3/4)

Blanda ihop med kokt ris (inget sk#t från Unc...)
Smaka av fyllningen, salta om det behövs, låt svalna.

Krydda kycklingen(rikligt) med grillkrydda även invändigt lite.
Fyll kycklingen så att det nästan inte går att sy ihop den.
(Använd vit sytråd av bomull)
(Köp stora kycklingar helst 1500g+, skär inte bort skinet i rumpan för det ska sys ihop)

Blanda vatten(ca:5-7dl) med grillkrydda (några kryddmått) och tomatpure (några matskedar)=skyn.
Häll skyn i ungsformen, lägg i kycklingarna(2st i mitt fall) lägg på
alufolie över hela plåten(fäst upptill och nertill folien på plåten).
Stoppa in i ugnen(225grader) längst nere. Låt stå i ugnen i 80min, ta ut och plocka bort foliet, stoppa in igen, låt kycklingen få lite färg här och där, häll på lite sky då och då(tid ca:20-30min).

Klart!

PS. Prova gärna att göra det innan JUL för att ha lite rutin på det. Rätt saltmängd är nyckel till framgång i matlagning (ett faktum).

DS. Egentligen ska det var stekt tärnad kycklinghjärta, njure och lever men det gillar inte alla. Fyllningen passar givetvis kalkon också!

Edited by - joeflo on 2007/12/11 22:24:36
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:49:26  Show Profile Send Roq a Private Message
Martin M: Måste bara lägga en röst för Wongs som du tar upp. Har bara varit i Örebro några få gånger men maten från Wongs gav bestående minnen. Blev bjuden på en fler-rätters och det var en av de bästa asiat-måltider jag ätit. Bra pris också.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/12/12 :  09:13:47  Show Profile Send JMlab a Private Message
Imorgon skall jag på "DET FÖRBJUDNA JULBORDET" med Sällskapet Malmö Akvavit.
Dvs Luciafest Fruit de Mer,med bla hummer,ostron,löjrom,krabba,havskräftor,räkor
och andra läckra havets frukter,samt givetvis glögg och div andra drycker däribland
MALMÖ AKVAVIT en riktigt god snaps som finns i systembolaget best.sortiment.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/12 :  09:15:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
joeflo: Tack för receptet men kyckling blir det inte. Du skriver dock att det fungerar lika bra till kalkon också och det ska tas under funderation.

Anledningen varför jag är intresserad av kalkon är just för att det är lite "speciellt", vi äter aldrig kalkon om man nu bortser från smörgåspålägg ibland, så det väger tyngre än att kyckling skulle vara saftigare och godare

Gärna fler och då lite mer "exotiska" tips

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/12 :  09:16:44  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
JMLab: Det lät rätt okej det där!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/12 :  22:13:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Imorgon ska vi enligt tradition på "Det vilda julbordet" med företaget. Allt från den svenska naturen:

Ren, Älg, Fasan, Orre, Ripa, Björn, Bäver, Fjällröding, Strömming mm mm i alla dess former.

Perfekt alternativ julbord enligt min smak!

Det där lät väldigt gott faktiskt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:22:09  Show Profile Send U1 a Private Message
Aaah, vad är det jag läser! Jag älskar julbord, skulle kunna börja i september och sluta med det i mars!!!! Finns ingen bättre högtid på året. Ett hederligt svenskt julbord är så otroligt gott
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:35:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Smakerna passar helt klart ihop och gör sin grej men har ju en tendens att tröttna på samma samma i längden, där i ligger problemet

För många bromsklossar i familjen, det blir några nya inslag men dessvärre inget "exotiskt"

Får se till att göra något mer speciellt till nyårs istället.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:45:58  Show Profile Send govinda a Private Message
Två rätter som jag älskar från min mors julbord.

Omelett på Kungskrabba Omelett på sparris

Mvh anders.s
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:47:48  Show Profile Send Marc a Private Message
Bernt, det var väldigt gott!!

EuphoniC, vilt kanske är vardsgamat för en norrlänning, men för en storstadsbo som jag själv är vilt mer exotiskt än meze och sushi!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000