HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken tumstorlek?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:37:36  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Hej.
Ska nog köpa en Panasonic PX700 (eller -70) men vilken tumstorlek "ska" jag ha.42 eller 50?
Kommer sitta på ett avstånd på ca 4,5m från tv:n och jag vet inte om jag behöver ha 50" för det avståndet, eller om det räcker med en 42". Tv:n kommer vara i en källare så det går att mörklägga mycket bra.
Ni som har plasma eller lcd, vad är era erfarenheter och vad säger "experterna" ?

Detta är ett i-landsproblem så det skriker om det men en ärlig fråga från min sida.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/12/11 :  22:50:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nja,nu är jag ingen expert men nog ser bilden på min Samsung 42" bättre ut från sängen..som är 4,5-5 meter från tv`n.Än från soffan som är 3,5-4 meter från tv`n,där pixlar och skräp blir synligt på somliga program.Men nu har jag MYCKET skärpa på.

Edit:Har plasma,det ångar jag inte.Skulle inte vilja ha en 50" eftersom rummet endast är 5m..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/12 01:29:54
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/12/11 :  23:09:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tror mig ha läst att inte ha större avstånd, än måttet på diagonalen i centimeter ska användas fast tum för avståndet. så, diagonal på 100cm, ger 100 tum avstånd.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/12/12 :  01:17:10  Show Profile Send forken a Private Message
Från 4,5 meter så är det 50" som gäller. I princip alla jag känner som köpt 42" funderar på 50" efter ett par månader.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/12/12 :  06:20:42  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Tror mig ha läst att inte ha större avstånd, än måttet på diagonalen i centimeter ska användas fast tum för avståndet. så, diagonal på 100cm, ger 100 tum avstånd.

Mao så ska en 42" ha (minst?) 4,2m för att komma till sin rätt?
Okej, men Panasonic PX70(-0) har ju en full-HD variant som heter PZ70(-0) och jag har läst någonstans med full-HD i den storleken så måste man sitta på högst 3,5m för att se skillnad på hd ready och full-HD
Mao så är det bortkastade pengar att jag köper en sådan?
quote:
Från 4,5 meter så är det 50" som gäller. I princip alla jag känner som köpt 42" funderar på 50" efter ett par månader.

Varför vill dom ha 50"? Blir det för liten bild tycker dom?

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/12/12 :  07:25:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bara för att säga emot, så alla som jag känner som har köpt 42" sitter toknöjda och har inga planer på att byta till något större.

50" är stort. Själv lever jag jag med 2st 32" på avstånd runt 4-5m,, inget som stör mig alls.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/12 :  08:08:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
10 tum per meter man sitter från TV:n gäller väl? Sitter själv ca 4 meter från min 42 tums Panasonic PV70 och är riktigt nöjd med storleken. Vill inte ha större som det känns nu...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/12/12 08:09:06
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/12/12 :  11:41:29  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har tre meter till 40-tummare och det är lite för nära, tycker jag.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:30:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har 3,5 meter till en 60-tummare och det är helt perfekt.
Har haft en 50-tummare på samma avstånd i ett par år och var egentligen nöjd med bilden, men fläkten i apparaten störde mig, därför bytte jag och jag ångrar inte att jag gick upp lite i storlek.

Varför skulle det behövas längre avstånd till en skärm än vad man har med en projektorbild som är ännu större?
100 tum och 4 till 5 meters avstånd är ju inget konstigt med en projektorbild.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/12/12 :  17:54:44  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Varför skulle det behövas längre avstånd till en skärm än vad man har med en projektorbild som är ännu större?
100 tum och 4 till 5 meters avstånd är ju inget konstigt med en projektorbild.

Oftast tittar man inte på lågupplöst tv med en proj utan med en digital bildkälla via hdmi (digital tv-källa, DVD, de nyare spelkonsolerna, blue-ray och hd-dvd), jag har sett hur lågupplöst material ser ut på en toppmordern proj. och jag gillade det inte, och då satt jag nära bilden som var på 120".

Har beställt en Panasonic PX700 42" med en tillförhandlad options rätt från regeringen att "om ett tag" eventuellt få tillåtelse att köpa en full-HD projektor med tillhörande Blue-Ray eller HD-DVD spelare.
Det stora minuset är det blir leverans efter jul.
Tack för alla inlägg och om någon har något att tilllägga så skriv gärna.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/12/16 :  11:27:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
ao så ska en 42" ha (minst?) 4,2m för att komma till sin rätt?
Okej, men Panasonic PX70(-0) har ju en full-HD variant som heter PZ70(-0) och jag har läst någonstans med full-HD i den storleken så måste man sitta på högst 3,5m för att se skillnad på hd ready och full-HD
Mao så är det bortkastade pengar att jag köper en sådan?

Jag har en Panasonic PZ-700 och det är en rent sagolik bild på denna . Jag sitter på ett avstånd av c:a 3,5 meter. Men som sagt detta är ju en FullHD, och jag kör upp bilden via DVi från min Gondul3:a. Men jag blir dock även häpen över hur bra digitalbilden från den integrerade digitalboxen är.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/12/18 15:11:13
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/12/16 :  21:03:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det där med 10 tum per meter har ju också att göra med vad man skall titta på. Film är en sak, den är gjort för att fylla en stor del av blickfältet. TV-program är inte gjorda för så stor bild...så därför blir det inte så najs att ha t.ex. Sverker såååå stor på väggen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/12/18 :  13:13:13  Show Profile Send U1 a Private Message
42" tycker jag är absolut minimum, tom. min sambo tycker att vår 42" är förliten för tv-serier på ca 4m avstånd. Ångrar att jag inte köpte en 50", nu använder jag den endast som TV, all film går på projektorn då 42" inte duger till det. 4m än mer än väl till en 50" bild men ok källa.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:23:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det är ju underligt egentligen,att i över 40 år har folk sett på TV på mellan 14-28" och det har funkat bra.
Jag minns när min första sambo och jag flyttade samman,så köpte hon en 20"..det funkade i jag vet inte hur många år..
Jag längtar till framtiden när man (jag?)måste ha en skärm i väggens format för att klara av att se tv..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/12/18 14:24:16
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/12/18 :  14:35:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har själv 42 tums plasma, och sitter på 4 meters avstånd ca. Tror att 50 tum hade blivit lite för stort, och 37 för litet. Mycket nöjd med 42 tum, funkar bra till både filmer, sport och tv-serier!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000