HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontakt mellan + och - ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:20:42  Show Profile Send geten a Private Message
Jag har ett litet problem, eller snarare en fråga.... Det är så här att mellan + och - på låg frekvens anslutningarna på mina högtalare är det kontakt?? Högtalarna är ett par aad Q40

Det innebär ju att när jag har byglarna på så är det kontakt mellan + och - på alla register !!?

Det medför ju så klart också att det blir kontakt mellan + och - på stärkaren också...

Hur fan kan detta fungera??? Det borde väl bli kortslutning direkt??

Någon som har en förklaring till detta? Jag fattar ingenting!!

/ Johan

// Johan

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:47:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag tittade lite på nätet, det är trippla kontakter på dina högtalare väl? Lågnivå? är de aktiva? såg inte ut som det på hemsidan. Du har väl byglarna vertikalt så att de kopplar ihop alla tre kontakter, inte horizontellt?

Skulle det vara kortslutning så hade det varit tyst. Jag har kortslutit mitt slutsteg x antal gånger nu på tre dygn medan jag höll på koppla fram och tillbaka, då kom det inget ljud iaf.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:51:51  Show Profile Send geten a Private Message
Självklart har jag byglarna vertikalt.... :) Högtalarna är inte aktiva, har en bild som visar var emellan det är kontakt på denna adress : http://geten.minhembio.com/

// Johan
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:41:55  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har kollat bilderna, men jag fattar inte....!?
Hur blir det kontakt?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/12/12 :  04:08:46  Show Profile Send geten a Private Message
Jo jag menar att om jag mäter med ett instrument mellan + och - på lågfrekvens anslutningarna så "piper" instrumentet, alltså det är kontakt där emellan, men det piper inte om jag mäter mellan + och - på mellan och hög frekvens anslutningarna...

Asså det är ju inget problem så sett, det funkar ju! Så det ska ju vara så, Jag undrar ju bara hur det kan funka... Jag har liksom alltid trott att om det är minsta lilla kontakt mellan + och - så blir det kortis...

// Johan
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/12/12 :  08:30:48  Show Profile Send joakim a Private Message
Exakt vad mäter instrumentet?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/12/12 :  08:37:25  Show Profile Send joakim a Private Message
Mäter instrumentet med likström kommer det att vara kontakt enbart på de ställen där det ej finns nån konding i signalvägen och detta skulle enbart kunna vara fallet för lägsta basen då denna kan ha en saftig spole och ett baselement i signalvägen.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:21:44  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Klart att du får kontakt mellan + & - då du mäter!
Annars har du ett avbrott och då fungerar inte högtalaren!

När du mäter går signalen från + genom filter och element till -, detta är inte samma sak som kortslutning.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:27:57  Show Profile Send geten a Private Message
Okay... då förstår jag, nej jag blev så förvånad för jag har liksom alltid fått för mig att mellan + och - ska det inte vara någon kontakt... men då hade jag ju fel :) tycker dock det är lite konstigt att det bara är på låg frekvens anslutningen det är kontakt?

// Johan
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:32:51  Show Profile Send Rebo a Private Message
"tycker dock det är lite konstigt att det bara är på låg frekvens anslutningen det är kontakt?"
Det är inget konstigt med det. Som någon skrev så beror det på att det sitter kondensatorer i serie med alla elementen utom just basen.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/12/12 :  10:47:09  Show Profile Send joakim a Private Message
Lite förklaringar:

spole = likströmsmässigt lika med kortslutning (OK viss resistans finns)
kondensator = likströmsmässigt lika med avbrott

(Det omvända kan sägas gälla växelström ju högre frekvens desto mer elektriskt motstånd får spolen och kondensatorn blir mer och mer som en kortslutning).

Detta ger att man i filter (stark förenklat!) använder spolar för att begränsa den övre frekvens som ett högtalarelement skall spela och en kondensator för den nedre frekvens som skall kunna spelas.


I ett enkelt filter har man en kondensator för att dela till diskant, en kondensator/spole kombination för mellanregsistret, och enbart en spole till basen.

Det betyder att ditt instrument som förmodligen kollar om en likström går fram, ger utslag i enbart basen där det inte finns någon kondensator i signalvägen som hindrar likströmmen.

Jag hoppas att detta blev någorlunda lättförståeligt, utan att blanda in resistans, impedanser osv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000