HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SUBar del78667521
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:32:49  Show Profile Send n00b a Private Message
Tänkte att skaffa mig 2st aktiva SUBar då jag inte kommer att ha råd med basmodul/slutsteg på ett tag.

Nu så till frågan.

En snabb bas som går djupt och har ett bra filter som jag kan köra högnivåtill och sedan vidare till mina 1.3se stativare.

Är det kanske bättre att köra lågnivå till subarna och sen modda mina 1.3se så dom inte spelar lägre än tex 50-80hz

?????

Någon som har förslag på bra subar ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  10:35:27  Show Profile Send n00b a Private Message
Finns det kanske toksnabba subar som går till typ 25-30hz bara utan att tappa trycket ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:02:12  Show Profile Send yalpa a Private Message
Linn Sizmik är toksnabb, snabbare än dina 1.3SE

Det blir dock 32lök om du ska ha två. Åt andra sidan så behöver du kanske aldrig mer byta, oavsett vilka nya format som kommer med många kanaler. Så två subbar är nog bland de mest framtidssäkra investeringarna idag.

Edited by - yalpa on 2002/12/06 11:05:25
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:06:43  Show Profile Send jajon a Private Message
Håller med föregående talare. Den spelar visserligen inte med full lika mycket kraft
i botten som vissa konkurrenter i prisklassen, men den är verkligen snabb och musikalisk
som sjutton! Stativarna Katan + en välinställd Sizmik kan få den mest subbastveksamme att
klia sig i håret, det låter helt enkelt fantastiskt följsamt och bra!

Ut och lyssna!

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:12:47  Show Profile Send n00b a Private Message
Hmmm.... undra hur en sådan passar till mina 1.3se

Hur är filtret i linnsub:en bra ?

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:25:33  Show Profile Send David A a Private Message
tja, med facit i näven är ju velodyne en mycket bra kombination med 1.3se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:26:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Tänkte att skaffa mig 2st aktiva SUBar då jag inte kommer att ha råd med basmodul/slutsteg på ett tag.

Nu så till frågan.

En snabb bas som går djupt och har ett bra filter som jag kan köra högnivåtill och sedan vidare till mina 1.3se stativare.

Är det kanske bättre att köra lågnivå till subarna och sen modda mina 1.3se så dom inte spelar lägre än tex 50-80hz

?????

Någon som har förslag på bra subar ??

//jonas



Hej Jonas,
jag har skrivit om detta många gånger förut. Du kanske hittar om du söker i trådar som "Leon" och jag diskuterat i. Jag har även gjort mätningar i lyssningsrum med Dynaudio och kombinationer av basmoduler och olika delningsfilter.

Det som jag alltid har sagt i samband med små högtalare är att man måste HÖGPASSFILTRERA dem. Detta är för att du ska kunna spela starkare med lägre distorsion. Dynaudion är ju ganska liten och baselementet bottnar vid förhållandevis små ljudtrycksnivåer.

Meningen är ju också att man ska få till en bra integration mellan basmodulerna och sidosystemen. Det är allra enklast med kompetenta inbyggda eller externa aktiva delningsfilter.

Du ska alltså söka efter basmoduler som har högpassfiltrerad lågnivå ut. Det finns även passiva högpassfilter i basmoduler men det kan bli vilken resulterande filterfunktione som helst eftersom inimpedansen i olika högtalare samt dess tonkurva är olika från olika högtalare. Enda nackdelen är att du måste ha separat försteg och slutsteg, men det har väl de flesta här på forumet? NHT har kommit med kompetenta prylar som kan vara värda att undersöka närmre. JMlab har några med fina delningsfilter också. Det finns godbitar i alla prisklasser men också undantag. T ex REL:s basmoduler faller bort direkt eftersom de inte har några högpassfilter alls inbyggda. Det är mycket dåligt tycker jag.

Det är bra att du tänker skaffa två stycken basmoduler.


Dina 1.3 se är för bra för att plågas med en massa lågfrekvens!


Johan.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:26:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Hmmm.... undra hur en sådan passar till mina 1.3se

Hur är filtret i linnsub:en bra ?

//jonas



Svårt att säga, men troligtvis som i andra subbar i den prisklassen. Dessutom har den EQ för basen så att den kan justeras in för att dämpa eventuella rumsresonanser.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:29:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
n00b, jag tycker inte att du borde gå till htalarna via subben utan jag tycker du skall dra separata kablar från slutstegen till högnivådelningen på dina subbar..
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:33:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Hmmm.... undra hur en sådan passar till mina 1.3se

Hur är filtret i linnsub:en bra ?


skulle tro att det skulle passa bra och filtret i linn subbarna är bra.

http://www.linn.co.uk/spec_sound/products.cfm?range=Loudspeaker#173

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:52:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
Sizmik, den mindre med 10a, är en trevlig musikalisk sub för ca 16k. Dess svaghet är att den inte spelar speciellt djupt, jämfört med t.ex. REL storm 3. Men REL saknar som sagt högpass filter och bör köras via högnivå för att låta som bäst.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:55:15  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by David A

tja, med facit i näven är ju velodyne en mycket bra kombination med 1.3se



=)) Jo det är ju klart

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:03:54  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså saken är den att jag inte har råd med ett slutsteg/2 monoblock till just nu. Och definitivt inte om jag skall ha 2st sub:ar av klass =))

Kan man inte köra någon form av filter som fitrerar bort toner under typ 50HZ innan stativarna och sen skita i vad det sitter för filter i sub:arna ??

Eller jag kanske är helt fel på det ?

En tanke är ju att köra wadiacd/pre ballade till monoblocken och oballad till sub:arna.

Ett senare projekt är att skaffa mig ett försteg som jag kopplar på RCA i monoblocken då kan jag koppla tv:en/digiboxen till högtalarna utan att använda min wadia (och slipper då uppgradera) och kan ha allt inkopplat helatiden =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:11:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Eller kanske koppla högnivå till stativarna och filtrera låga signaler med någon form av filter till sub ?

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:18:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Oj vad jag tjatar =))

Alltså om vi antar att jag moddar mina 1.3se på något vis låt oss säga dela vid 80hz och sen kör sub:ar med RCA från min wadia =))

Någon som hört dynaudio contursub:en

Vet att någon klagade om något med den (tror det var något med filter som kvittar om man nu kan koppla som jag vill)

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:00:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Jonas!

Vad komplicerat du tror det verkar vara, det är det inte!


Du kopplar bara så här:

Din Wadia-CD med variabel utnivå --> Sub (med inbygg högpassfilter lågnivå ut. Går även bra med två stycken subbor, då kör du bara ena kanalen i varje sub) --> Slutsteget --> Dynaudio 1.3 SE

Inte så komplicerat, alltså.

Det går att göra mer komplicerat om man har ett externt aktivt delningsfilter, två stycken slutsteg, passiva basmoduler, och så topparna som grädde på moset. Men man måste inte göra det så.


Hälsningar Johan






Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:01:52  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Hej Jonas!

Vad komplicerat du tror det verkar vara, det är det inte!


Du kopplar bara så här:

Din Wadia-CD med variabel utnivå --> Sub (med inbygg högpassfilter lågnivå ut. Går även bra med två stycken subbor, då kör du bara ena kanalen i varje sub) --> Slutsteget --> Dynaudio 1.3 SE

Inte så komplicerat, alltså.

Det går att göra mer komplicerat om man har ett externt aktivt delningsfilter, två stycken slutsteg, passiva basmoduler, och så topparna som grädde på moset. Men man måste inte göra det så.


Hälsningar Johan









Hhähä

så lätt det kan vara när man kan =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/12/09 :  02:40:11  Show Profile Send HMartin a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Oj vad jag tjatar =))
... dynaudio contursub:en

Vet att någon klagade om något med den (tror det var något med filter som kvittar om man nu kan koppla som jag vill)



Den har bara delningsfrekvenserna 80/95/bypass vilket gör att du måste ha någon form av aktivt delningsfilter/surroundförsteg.

Om du inte har några problem idag med att dina högtalare bottnar, så skulle jag rekomendera att du tittar på en rel stadium/stentor vilka jag tycker är grymt bra för musik.

/H Martin
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/09 :  06:24:53  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by HMartin

quote:
Originally posted by n00b

Oj vad jag tjatar =))
... dynaudio contursub:en

Vet att någon klagade om något med den (tror det var något med filter som kvittar om man nu kan koppla som jag vill)



Den har bara delningsfrekvenserna 80/95/bypass vilket gör att du måste ha någon form av aktivt delningsfilter/surroundförsteg.

Om du inte har några problem idag med att dina högtalare bottnar, så skulle jag rekomendera att du tittar på en rel stadium/stentor vilka jag tycker är grymt bra för musik.

/H Martin



Nja jag har inte problem med att dom bottnar, men det finns ju inte någon anledning att stativarna skall gå så djupt om man har en sub som lirar där =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  08:58:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Du skulle kunna bygga ett par hörnformade lådor,
med vardera en 2st 12" element som spelar innåt väggarna.


Jag hörde ryktet om ett par nya 12" som konstrueras
fram här i krokarna.. Som verkade intressant också.


Det ligger mycket energi i basområdet!, 4st 12" skulle
vara mycket tillräckerligt.


Och ett elektroniskt delningsfilter som Knoppen skkriver.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/12/09 :  14:00:45  Show Profile Send HMartin a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Nja jag har inte problem med att dom bottnar, men det finns ju inte någon anledning att stativarna skall gå så djupt om man har en sub som lirar där =))

//jonas



Visserligen kan jag hålla med om det resonomanget, men samtidigt har du skaffat en mycket bra CD som du dessutom kör direkt till slutsteget, så känns det lite som ett helgerån att köra signalen genom det förhållandevis billiga delningsfiltret som sitter i en subwoofer. Den enda gången jag testade att använda delningsfiltret i en subwoofer tyckte jag att det totalt sett blev sämre, bättre dynamik allt annat sämre. Men det var en gammal Rel Strata II, så den kanske hade ett ovanligt dåligt delningsfilter. Annars brukar många tycka att om man kan köra en CD direkt blir det klart bättre än att koppla genom ett försteg, och ett high end försteg borde ha bättre elektonik i sig än en subwoofer för samma pengar.

Men jag kan ha fel.
/H Martin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/09 :  14:38:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by HMartin

quote:
Originally posted by n00b

Nja jag har inte problem med att dom bottnar, men det finns ju inte någon anledning att stativarna skall gå så djupt om man har en sub som lirar där =))

//jonas



Visserligen kan jag hålla med om det resonomanget, men samtidigt har du skaffat en mycket bra CD som du dessutom kör direkt till slutsteget, så känns det lite som ett helgerån att köra signalen genom det förhållandevis billiga delningsfiltret som sitter i en subwoofer. Den enda gången jag testade att använda delningsfiltret i en subwoofer tyckte jag att det totalt sett blev sämre, bättre dynamik allt annat sämre. Men det var en gammal Rel Strata II, så den kanske hade ett ovanligt dåligt delningsfilter. Annars brukar många tycka att om man kan köra en CD direkt blir det klart bättre än att koppla genom ett försteg, och ett high end försteg borde ha bättre elektonik i sig än en subwoofer för samma pengar.

Men jag kan ha fel.
/H Martin



Hej Martin!

Visst finns det en risk för ljudförsämringar om man inför extra elektonik i kedjan. Då är det väl bara att se till att man köper en basmodul som inte distorderar och brusar i sina högpassfilter.

Vad jag vet har aldrig REL använt sig av några högpassfilter alls i sina basmodulkonstruktioner. De råder kunderna att addera basen till frontsystemen endast (idiotiskt tycker jag, men det är en annan femma).

Ett alternativ är att köra ett hembioförsteg/hembioförstärkare. Där finns det ALLTID bass management inbyggt. Dessa filter är dock av varierande kvalitet och ofta är de inte tillräckligt branta (speciellt lågpassfiltren, högpassfiltren duger nästan ofta).


Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/12/10 :  09:33:48  Show Profile Send HMartin a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen
Vad jag vet har aldrig REL använt sig av några högpassfilter alls i sina basmodulkonstruktioner.



Rel Strata II hade ett inbyggt delningsfilter, som jag sade ovan.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:09:20  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
nOOb
Har du kikat nåt på JmLabs SW900 subba, kostar 14000 SEK riktpris.
Den har både lågnivå/högnivå in med HPF på högnivå vidare till ev högtalare. Vet dessvärre inte hur den låter men jag har självt tänkt ge den en chans när jag ska välja sub till mina stativare om ett halvår eller så..


http://www.focal.tm.fr/gb/home/electra/sw900.htm
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/10 :  10:25:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by HMartin

quote:
Originally posted by Knoppen
Vad jag vet har aldrig REL använt sig av några högpassfilter alls i sina basmodulkonstruktioner.



Rel Strata II hade ett inbyggt delningsfilter, som jag sade ovan.



Hej HMArtin,
hade den verkligen inbyggt HÖGPASSfilter? Att den har lågpassfilter är ju utom allt tvivel. Begreppet delningsfilter kan misstolkas, det ger ingen information om det är höggpassfilter och/eller lågpassfilter. REL har annars numera inga basmoduler alls med högpassfilter, det verkar inte vara deras "ideologi".

/Johan
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:50:05  Show Profile Send HMartin a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by HMartin

quote:
Originally posted by Knoppen
Vad jag vet har aldrig REL använt sig av några högpassfilter alls i sina basmodulkonstruktioner.



Rel Strata II hade ett inbyggt delningsfilter, som jag sade ovan.



Hej HMArtin,
hade den verkligen inbyggt HÖGPASSfilter? Att den har lågpassfilter är ju utom allt tvivel. Begreppet delningsfilter kan misstolkas, det ger ingen information om det är höggpassfilter och/eller lågpassfilter. REL har annars numera inga basmoduler alls med högpassfilter, det verkar inte vara deras "ideologi".

/Johan



JA
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000