HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ingångslön!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:17:03  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Äntligen börjar jag se slutet på pluggtiden och jag har ett jobb som civilingengör hos ÅF på gång.

Vad ska man kräva för lön? Vilka förmåner ska man trycka på?

MVH/
Patrik

/Patrik

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:32:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett tips är att kontakta facket och höra med dem...

Annars har SCB en bra lönebarometer på sin hemsida som man kan söka i. Där kan man sortera efter kön, ålder osv osv...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:36:10  Show Profile Send Vox a Private Message
Tänk på att anställningsort spelar stor roll.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:40:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
En generell rekommenderad ingångslön för civilingenjörer ligger väl på 26-26,5 nånstans. Det är dock nån sorts blandning av medelvärde och önsketänkande. Civilingenjörer inom t.ex. väg och vatten har vad jag vet lite lägre löner än exempelvis civilingenjörer inom IT-branschen. Så det ena drar ner och det andra upp, typ.

Har du jobbat något tidigare? Något relevant extraknäck under studietiden, eller heltidsjobb innan du började plugga? Sånt spelar in också.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:56:57  Show Profile Send Nygga a Private Message
Här finns lite statistik från SIF.
https://sif.se/Templates/Page____2792.aspx

Semesterdagar är bra att förhandla till sig.

Lycka till
//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/11/27 :  14:57:33  Show Profile Send patst577 a Private Message
Sverigs Ingengörer säger 26800 som lägsta rekomenderade ingångslön. Orten är Linköping och jag har pluggat maskin men jobbet är inriktat på mekatronik och inbyggda system.

/Patrik
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:31:17  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Kan du tänka dig att jobba i Göteborg?

Edit: såg att du hade ett jobb på ÅF på G, men det finns ju de som betalar bättre....

Edited by - mattiasa on 2007/11/27 20:39:15
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:15:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kolla också vad facket kan ge dig och vad det kostar. Jag är inte övertygad om dess förträfflighet på alla arbetsplatser.

Ang löner är det bästa att kolla statestiken.
Tänk också på att ingångslönen sätter din ska vi kalla det off set för framtiden. Om det visar sig att den är väldigt "fel" jämfört med vad du presterar, så kommer du svårligen få den justerad rätt i efterhand (oavsett fack eller ej).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:30:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Stora företag betalar oftast sämre än mindre. Stora företag kanske kan locka med trainee-utbildningar och liknade, hur mycket det är värt är svårt att svara på. I små företag får man oftare jobba med fler olika saker, med lite tur kan du få jobba med "hela kedjan" vilket kan göra dig mer mångsidig. Stora företag kanske har utländsk verksamhet och kan ge intressanta karriärmöjligheter utomlands under några år vilket helt säkert ger nyttiga erfarenheter.

(Ovanstående är grova generaliseringar...)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/11/27 21:32:42
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/11/28 :  12:09:49  Show Profile Send patst577 a Private Message
27 verkar inte omöjligt.

Har inte skrivit på något än så är det någon som är intresserad av en nyexaminerad civiare i maskinteknik med inriktning på hydraulik och reglerteknik med vissa kunskaper i FPGA så hör av er ;) gärna i närheten av Linköping, här bor nämligen sambon.

/Patrik
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/28 :  12:44:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Ta med dig din sambo och flytta hit till Västerås. Industrin här skriker efter folk och jag tror att du kan få över 30 på ett stort internationellt företag som börjar på A och slutar på BB.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2007/11/29 :  10:24:59  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hon pluggar fortfarande så det är nog tyvärr inte möjligt än på ett par år. Sen beror det nog mycket på var hon får jobb tror jag.

/Patrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000