Author |
Topic |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/24 : 12:50:37
|
Efter en massa funderande så har jag nu hittat vad jag vill köpa i julklapp till brorsan och med lite tur så kommer han t.om. uppskatta den. Då hans fiskeintresse har fått en nytändning och kompisen sa att det är värt mkt att ha en bra kniv så tänkte jag att det är ju en bra present.
Så, har ni någon kniv att rekommendera? Jag har kollat på olika modeller från Fällkniven men de kostar ju en del. |
.....where the music comes to die. |
|
Melker
Member
448 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/11/24 : 14:34:00
|
När det gäller en kniv för fiske har jag ett tips att ge. Tänk på att den ska vara hyfsat "spetsig" att toppen inte är ganske tvär med liten radie på böjen på toppen. Stor radie, alltså "rakare" och inte så högt blad, fungerar bättre när firren ska rensas. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2007/11/24 : 15:52:52
|
En favorit är http://www.coldsteel.com/ som har knivar som är bland det bästa jag har haft och de har hängt med i 15år utan problem.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/24 : 17:57:37
|
hur är det med import av knivar då? Blir inte svenska tullen lite kinkig? |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2007/11/25 : 08:50:58
|
Kan rekommendera EKA´s knivar(fällknivar) http://www.eka-knivar.se/
Normark har oxå en fin som jag kör med för tillfället som heter "Big Swede"
Ganska humana priser dessutom. Claes Olsson har en del EKA-modeller. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/25 : 09:47:48
|
Fällknivar är nog inte så intressant, själv trivs jag bättre med en slida och ett enkelt lyft istället för att beöva fälla ut och in bladet så jag antar att brorsan tänker på samma sätt.
|
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/11/25 : 21:21:37
|
Kan generellt rekommendera gummigrepp, och lite parerstång, eftersom fiskare ofta är blöta om händerna. Fundera gärna på om han behöver en filékniv, eller en mer allround. Själv kör jag med Cold Steel Master Hunter
som inte är någon finlirarkniv, men den funkar bra på större gäddor... |
Tremolo junkie! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/26 : 12:44:23
|
Jag läste lite om Cold Steel men det verkar som om kvalitén på deras produkter har rasat lite på det senaste. Men gummigrepp och parerstång låter ju som en sund idé. |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 20:06:49
|
Varför inte köpa en handgjord kniv? Då får du en unik kniv som ingen annan har och de är oftast så vackra. Sök på nätet. Finns hundratalet duktiga knivslöjdare i sverige.
Lycka till. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 22:00:48
|
Det hela löste sig av ett impulsköp, det blev en Brusletto Fisker'n med korkhantag. Bladet ska visst vara bra med, ingen F2a men denna funkar nog med.
http://www.brusletto.no/photoalbum/view/?size=org&id=18412
Hmmm, handgjord kniv, jag gjorde en i högstadiet så det kan ju inte va så svårt.... Och det är ju billigare än att bara bygga stereoprylar hela tiden. Det ger ju vissa intressanta tankar, tack för rådet även om det inte blir nått köp av en. Kanske kan man t.om. se till att det blir några snygga saker.
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 22:37:57
|
Hade en Brusletto (egentillverkad från ett köpt blad) och den var helt lysande då det gällde att få maximal skärpa. Var inga problem att använda den som rakkniv om så önskades efter bryning på ett fint arkansasbryne. Skärpan höll däremot inte så länge , men det är ju ganska avslappnande att sitta och bryna en fin kniv också .
Tappade tyvärr bort den på en semestertripp |
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2007/11/27 : 23:26:54
|
Jo att köpa en handgjord kniv är alltid givande. Är ingen samlare men har köpt tre stycken av en kompis som har en kompis som har en...... Nä jag menar av en kompis som har en släkting i norra Sverigen som jag tyvärr inte vet namnet på. Måste fråga igen. I alla fall fina knivar med olika träslag. Mest björkmasur från sverige och finland men även andra delar. Fina kolstålsblad från diverse smeder som Ivan Lindeborg och Jonny Axlin. Vässas en gång på våren och håller hela sommaren. Använder dom regelbundet så de är inte till för beskådan. Skulle säkert fungera på en finne-dans med. |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/11/29 : 14:11:27
|
Korkgrepp låter schysst! Det är ju det man ofta har på spöna, och det funkar ju bra även med våta händer. |
Tremolo junkie! |
|
|
|
Topic |
|