HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur behålla god stämning på forumet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:03:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Frågan är aktuell, senast exemplifierar tråden "är ribban satt?" detta
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65048

Hur komma till rätta med en återkommande instinkt och vilja hos forummedlemmar att vilja sträcka sig lite längre i diskussioner? Jag postade i ovan nämnda tråd ett förslag som förblivit obemärkt och okommenterat, måhända var förslaget off topic - eller inte ens bra, men jag postar igen i en egen tråd för att se om detta kan vara en lösning som måhända förenklar tillvaron för både medlemmar och moderatorer?

quote:
Skulle man kunna tänka sig att det skulle finnas en "subavdelning" till off-topicforumet där diskussionens vågor kan tillåtas gå lite högre, där filosofierna beredas ett utrymme som inte finns för närvarande? Jag menar förstås att forumets regler fortfarande ska gälla även där (ingen reklam, politik, hets mot folkgrupp osv osv), men att ribban skulle kunna ligga lite högre. Det skulle också kunna vara ett ställe för moderatorer att lägga trådar som "verkar spåra ur" i karantän.

På så sätt kanske fikastämningen kan bibehållas i resten av forumet, och det kan finnas ett rum där det kan skramlas lite mer för de som vill göra det.

Skulle detta kunna vara en idé? Den kanske redan framförts och avfärdats, i så fall har jag missat det.


vänligen
Johan

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/11/22 11:05:22

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:16:25  Show Profile Send marens a Private Message
Jag kanske inte borde kommentera (eftersom jag blivit utnämnd till konkurrent i branchenOff topic & Reklam. Internet är oändligt stort. Här behövs ingen konkurrens. Det finns plats åt alla. Som jag sagt tidigare Martin så är du välkommen att delta men nu är du branchanknuten och får rätta dig efter de reglerna./Pac ) men jag noterade att du skrev det där och jag kan säga generellt för alla forum så tror jag inte att det är en bra ide. Anledningen är att jag tror att folk som har tendenser att söka upp eller inte kan låta bli bråk och kontroverser kan dras dit (medvetet eller omedvetet) och för de som driver forumet kan det bli en väldig massa jobb. Det känns även som en "skamhörna" där man skulle smutsa ner sig om man skriver vilket kanske inte är önskvärt.

Edited by - marens on 2007/11/22 11:18:31
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:30:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det kanske är en poäng du har Marens, det var inte tänkt att vara en "skamhörna" när jag tänkte på det, utan mer en "frizon" - men dock inte laglöst land.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/11/22 :  11:40:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Ansvaret är väl inte bara forumets ägare, medlemmarna skapar ju forumet. Då blir det också upp till var och en att inte reagera på "flames" eller att inte posta i "känsliga" trådar.
Jag "flyr" hellre än "fäktar illa"...
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/11/22 :  12:02:10  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
instinkt och vilja hos forummedlemmar att vilja sträcka sig lite längre i diskussioner?
Det handlar inte om att diskutera på ett mer vetenskapigt plan, Det finns inget hinder för att diskutera vetenskap!
utan det handlar om respekt ock ödmjukhet även för dom som inte besitter den vetenskapliga kunskapen.
Man går inte ut och säger jag är hjärnan och vetenskapen!
Och du är.....?

Att använda ironi i dom lägena är inte det lättaste. Den som lyckas är briljant!

Tyvärr betydligt vanligare är att Tolkaren känner sig sårad.

mvh anders.s
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/22 :  13:03:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det finns ju människor av olika slag med olika synsätt eller förhållningsätt till saker och ting.

Ett exempel kan vara följande. När man planlägger sin "rutt" för att på så sätt kunna nå ett mål - så söker vissa efter tecken som tyder på möjligheter och andra försöker undanröja hinder. Det här var kanske ett högst kategoriskt exempel. Men om så är fallet, borde inte detta innebära med ganska stor sannolikhet att man resonerar sig fram på lite olika sätt?

Det är inget som säger att det ena eller det andra förhållningssättet är bättre eller sämre. Till exempel i ett företag så finns det oftast ett behov av människor som är driftiga och målinrikade..men det behövs ofta männiniskor som bromsar och manar till eftertanke också.

Det svåra kan ju vara att samsas och förstå varandra. Jag har själv erfarenhet av dtta då jag läste på högskolan. Jag gjorde projekt tillsammans med en klasskompis med ett annat "mindset". Under det sista året så lärde vi oss att samarbeta..vi såg på våra olika svagheter och styrkor ..och lyckades nog att få till vårat examensarbete på ett bra sätt tack vara att vi lyssnade på varandra. Man fick helt enkelt bevaka sig själv för att hejda sina instikter litegrann.

Jag läste sedan ett år på projektledning för tekniska projekt. Hälften av studierna det året tog upp gruppdynamik ("gruppsykologi"), organisationskultur mm. Där togs det bland annat upp om just olika "människotyper" och deras olika "tendenser" i sina beteenden. Nu kan ju böcker inom psykologi vara lika övertydliga och kategoriska som all annan verksamhet allt annat här i välden, men jag tycker att jag fann rätt många saker som jag tycker stämmer bra med "verkligheten".

Hoppas inte mitt inlägg varit alltför långrandig, för mycket OT eller klantat mig på annat sätt.

Edit: ny text med röd färg

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/11/22 13:25:53
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/22 :  13:03:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Guy, tack för att du tar upp ett bra ämne.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/22 :  14:06:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har också funderat på en rastgård för frifräsare och kampidrottare, men jag tror att de diskussioner som man kan förvänta sig bli hetsiga kan sprida sig in på mer sansade/reglerade delar av forumet. Och att förvisa "svåra" diskussioner till en "rökruta" kan ju ha motsatt effekt. Bra och konstruktiva diskussioner kan ju plötsligt bli svartlistade för att man diskuterar fel saker.
Jag har (ska precis) göra ett inlägg i ribb-tråden som ger en syn på hur man kan lösa problemet, om det nu är ett problem.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:09:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mattias, en glad rörhjälte från Vargön åkte precis efter att ha stått ut med några timmars musik och rör-bombardemang.

Kort - TRÄFFAS!!!!! Alla kantigheter och motsättningar försvinner i den varma glöden från blå lysdioder och god art rock-musik. Rör och och och annan trissa gör sitt till.

Är det nån på väg till Vänersborg, redan?!
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:18:42  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Ja, nu var vi där igen..........

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:19:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Blå lysdioder???? Har jag som underbelysning till mina ryska dunderrör GU50. Ascoolt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000