Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 08:22:46
|
Min CDP-X3000 behövde ny analogdel. Självklart blir det trafokopplat, fick quadfilar customlindade från Dave Slagle, Intact Audio. Preliminärt ECC86 på utgången(kanske även E88CC skulle fungera), 18dB LCR Besselfilter. Matning för både anod och glöd med switchad 24V nätdel från CO.
EDIT: Kollade http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6n30p.htm och det ser ut som om den hetaste rörkandidaten är 6N30!
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2007/11/22 08:39:25 |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 08:27:42
|
Det här blir spännande!
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 16:58:23
|
Ser ju lovande ut.Tjoa om du vill ha puts,polering,ytbehandling när du borrat och fixat.Visa gjärna kitet för luftgapet. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 18:52:55
|
Är det inte synd att sabba en så fin CD???? Tänk om du slinter med borrmaskinen ... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/22 : 19:50:55
|
Soundbrigade: Trodde det framgick att jag inte borrar i CDn utan i "påhänget" som skruvas på istället för original-bakstycket. Mao ingen som helst bearbetning av Sony-eländet.
Det balanserade Besselfiltret monteras på analogkortet tillsammans med nya XO3-klockan från LC Audio. De övriga komponenterna(rör, CCS och trafos) hamnar i påhänget. Nätdelen till rören ansluts via en chassimonterad batterieleminatorkontakt.
Den gamla utgången och nätanslutningen flyttas ut till baksidan av påhänget.
Var och köpte en nätdel(typ notebook d:) på Clas O. idag. Spänningsjusteringen sker med små tvåstifts adaptrar som pluggas in i ena hörnet. Fick med en hel påse från 5 till 24 volt i 1-volt steg. Adaptern innehåller ett motstånd som parallellkopplas internt. Räknade ut att om man ersätter adaptern med ett fast motstånd på 2,7k i serie med en 4,7k pot så kan man steglöst reglera från 12-25V. Har mailat tillverkaren för att få reda på ripple, max kapacitiv belastning och switchfrekvens.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 01:57:23
|
Bara att koppla in skåpet! :-) Fast kanske enklare att maila... Mycket kul bygge! Har du testat att spela med bara klockan bytt??
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 08:13:02
|
esl: Tror du verkligen att jag vill lyssna på en analogsignal som gått igenom 4st extremt motkopplade AD712 samt ett filter med 65 graders fasvridning vid 20kHz(mitt filter har strax över 20grader)? .
Kolla råförstärkningen för 3st kaskadkopplade AD712 och jämför det med den resulterande förstärkningen på 31dB. Ledtråd: AD712 open loop gain 400V/mV. Jag måste nog räkna fel för jag får det till strax över 300dB NFB.
Se sedan detta i skenet av att vi till varje pris vill undvika motkoppling i våra rörsteg.
Tycker rent allmänt att det är för mycket "mojo"-snack om klockbyte. Självklart ska bytet göras men den kan inte trolla bort en patetiskt bristfällig analog signalbehandling.
|
Edited by - reVintage on 2007/11/23 08:17:11 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 11:01:38
|
Det syntes helt klart på bilden (att du inte sätter vinkelslipen i CD-spelaren) ...
En undran - jag är lite rörtokig själv - varför använder entusiaster (och andra) just rör på utgången? Jag vet att det inte är nostalgiska skäl, men finns det varianter där man använt diskreta halvledarlösningar? Understryker - jag för inte fram vare sig kritik eller skepsis. Dessutom finns ett lattjo projekt i mitt rör med en DVD-spelare för PC med PIC-kontroller som ska giftas ihop med enkel DA och ett enkelt rörsteg ut. Jag går på rörsteget för att "det verkar kul" och "många hävdar att det är en optimal lösning". |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/23 : 18:31:19
|
Den konstruktion jag gjort skulle enkelt kunna appliceras med BJT- alt. FET-transistorer. Men det är förhållandevis enkelt med rör, de är linjära i grunden och behöver i allmänhet inte motkopplas. I det här specifika fallet är det dubbla balanserade katodföljare. Katodföljaren kan iofs betraktas som motkopplad....... |
Edited by - reVintage on 2007/11/23 18:35:21 |
|
|
|
Topic |
|