HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra rörljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:27:06  Show Profile Send Äpplet a Private Message
eftersom jag har min rörbyggarbakgrund helt i gitarr- och instrumentförstärkarsvängen (en hörlursförstärkare med E88CC och 6AS7 - the Kludge - är enda undantaget) är jag rätt nyfiken på hur hifivärldens olika smakriktningar ser ut. Om de nu finns. Bland gitarrförstärkare finns ju många olika karaktärer som tilltalar helt olika ljudideal (krämiga Fenders baserade på 6V6 och Jensen-element, renare och klarare Fenders baserade på 6L6 och kanske JBL-element, tidiga Marshall 50W, senare highgain-varianter, Marshall 18W med EL84 som huvudsaklig distkälla, Voc AC30 med blå Celestions etc). Om man nu bortser från de rörbyggarprojekt som strävar efter att färga ljudet så lite som möjligt (och som i princip, om jag förstått saken rätt, bara är en annan väg till det mål som lika gärna kan nås medelst kiselsnusk), finns det då nånting liknande inom hifivärlden? Alltså olika "typer" eller karaktärer av rörprägling, som är just det man är ute efter? Det borde vara så, tycker jag, men jag hittar inte mycket om det på de mera livaktiga rörforumen.

Johan H

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:15:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tjenare Maglemer!
På tiden att du hittade hit! Fick för mig att du att en böjelse åt det här hållet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:48:13  Show Profile Send Äpplet a Private Message
Morsning Lars,

jorå, nån gång ska jag väl våga mig på nåt hajfajprojekt - har en massa olika rör som nog lämpar sig bäst för sånt. När jag tänker efter så har jag ju faktiskt byggt en stereovariant på Williamsonkretsen, fast med 6V6or, och det är väl lite udda. Perfekt, i alla fall som hjärtat i en liten lågwattig PA-anläggning för Club-/hemmabruk.

Johan H
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:04:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om jag skulle ge ett svar, skulle jag nog säga att det finns ett gäng "vettiga" rör som aknske ska vara ett fösrtaval - tror jag har startat en tråd om "okinkiga rör". Bland dessa finns EL84/34, 6V6, 6L6, KT88/6550, 2A3/6B4G, ECL82/86 osv.
Sedan finns en hoper rör som letat sig i finrummet - 813, 829/832, 6AS7, EL504/509/519, GU50, GM70 ...
När jag och Pac snackade idag, tog Pac upp detta att det finns så fina (mjukvaru)instrumentsom är ett stort stöd när man designar förstärkare så det går att lyckas med det mesta.

Jag skulle samtidigt vilja modifiera min utsaga att första hopen rör ovan skulel vara ett förstaval för nybörjare, och istället säga att man som nybörjare ska gå på det man känner för. Man lär sig nog mer så. Fast du är ju inte nybörjare... Men generellt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:56:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Magnus: Du glömde ett okinkigt rör som passar i finrummet, EL34 i triodkoppling! Sen ser jag hellre 2A3/6B4 i finrummet än 6AS7/6080. Men allt handlar om tycke och smak, det finns ingar absoluta sanningar i den här påsen heller.

Nackdelen med många av de typiska "okinkiga" rören, som också används företrädes i gitarrförstärkare, är att de har låg branthet.

Det som gitarrförstärkare har gemensamt med bra hajfaj-utrustning , är att frånvaron av motkoppling kombinerat med högtalare med hög verkningsgrad oftast leder till bra ljud.

Detsom skiljer är att trioder gäller i slutsteg för hajfaj men i gitarrförstärkare är det pentoder för hela slanten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/11/22 :  20:55:20  Show Profile Send Äpplet a Private Message
ok, tack för svar. Jag var nog lite otydlig, och förmodligen är jag miljöskadad från gitarrförstärkarbyggarvärlden, men det som intresserar mig med rör och rörförstärkare är framförallt det som är speciellt just för dem, hur de kan användas för att prägla ljudet på ett alldeles speciellt sätt. Det känns liksom lite slösigt att använda gamla rörskatter till att bygga sånt som lika gärna kan inhandlas i en hyfsad hifibutik, till en numera rätt överkomlig peng, och byggt med transistorer. Om jag då till exempel vill bygga nåt som har lite måttlig distorsion (så måttlig, så klart, att man inte upplever den som dist utan som en fetare, rikare ton) men som har en så rak frekvensåtergivning som möjligt och som är otroligt bra på att hantera dynamik och transienter, finns det då några speciella kretsar jag ska välja, eller är jag bara ute och cyklar på alldeles för tunn is nu igen?

Johan H
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:07:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite tunn is är det väl...

Transistorer har högre distortion så om det är det man är ute efter kan man lika gärna bygga med sådana. Lite olika karaktär på distortionen är det dock på rör och även olika typer av transistorer. Största fördelen med rör är väl att de faktiskt har så låg distortion att man kan bygga utan motkoppling. Motkoppling har en del positiva och även en del negativa egenskaper och det är nog lika mycke graden av motkoppling som styr hur slutresultatet blir som de ingående komponenterna.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/22 :  21:53:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hmmm, tror att du fått det här med rörfärgningen aningen om bakfoten.
I gitarrsammanhang väljer man ibland att förlägga arbetspunkterna lite fel bara för att komma åt att rören distar/klipper trevligt.

Men i hajfaj världen väljer man, som MatsT säger, rör för att de i sig är så linjära att de i allmänhet ej behöver motkopplas. Att det sen inte skär i öron vid klippning som många transistorförstärkare är bara bonus.

En bra start är att ta en slutstegskoppling ala deLuxe 5C3. Byt ut driverrören mot exvis E88CC(kör dom på mkt högre ström, Ra 47k, 120V Ua), för att få lite branthet, ta bort NFBn och triodkoppla 6V6orna eller ett par EL34or som körs i Klass A. Lite bättre järn går åt, men ett par Hammond 125or duger till att börja med. Att det sen låter bra är inte distens förtjänst!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Äpplet
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/11/22 :  22:06:54  Show Profile Send Äpplet a Private Message
härligt, tack för svar - och jag tillstår gärna att mina insikter i hajfajvärlden helt befinner sig bakom foten. Jag begrundar och återkommer.

Johan H
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/23 :  16:55:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
revintage: Jag menade bara att i begynnelsen var det bara EL34/84 och det köret som användes till audio. I dag är förstärkare byggda med "icke-audiorör" också välkomna i "den fina världen". OTL-steg byggs med regulatorrör som EL519 eller ryska "bogserbåtsröret" 6S33S. Det byggs med 829 och 832 och jag har sett en japan bygga med ett mikrovågsrör (kan ha fel där) 2C39A ...
Så menade jag. Fina rör: 6550, ECL82, 6L6, EL84. Ofina rör: PL504, 813, GM70, 211 ... Idag är allt fint.

PS har lovat sonen en gitarrförstärkare men vill inte offra mina 6L6. Men jag har ett par 6550 över ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000