HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 diy projekt som inte har med hifi att göra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  18:13:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Eftersom detta har noll med hifi att göra postar jag här, även om det är diy folket jag vill åt

Kanske finns någon som kan klura ut OCH bygga ett hjälpmedel till mitt jobb? Givetvis mot betalning.

Det handlar om att spänna konstdukar över kilram. Det finns en bra maskin från Irland, men den kostar 9000 euro plus moms & frakt. De har iofs en helt mekanisk enkel också för runt 1500euro plus moms & frakt. Denna hade jag tänkt beställa, MEN så började jag fundera och det borde inte vara så svårt eller ens dyrt att konstruera en egen.

Jag är absolut ingen konstruktör men jag ska förklara hur jag tänker som borde fungera.

1. jag lägger som vanligt duken på arbetsbordet med framsidan neråt.
2. kilramen centrerad ovanpå.

Så här gör jag vanligvis och sedan spänner jag förhand med tummar och tänger i ett speciellt mönster för jämn spänning. Men det tar 20 min och jag ska ner till 5 min per tavla.......

Alltså,

3. om jag tänker spänna två parallella sidor i taget så borde man väl kunna tänka sig två aluminium profiler, en platt och en med liten vinkel som griper tag om hela sidan på duken. Sedan spänner man fast på något sätt, typ större spännskruvar eller något så hela sidan sitter ordentligt fast, ungefär som en 1 meter lång plattång.
4. likadant på motsatta sidan.
5. Nu ska jag alltså spänna dessa två längder in mot mitten med lika tryck längs med hela längden. Hur? spännband, skruvstänger eller annat?

Grejen är att jag måste kunna spänna hyffsat hårt utan att canvasen glider ur greppet. Jag måste dra profilerna jämt samtidigt.

OCH det måste vara lätt och snabbarbetat. Dvs inga långa spänn moment utan stora reglage, gärna med stor utväxling.

Ytterliggare en fördel är om man kan ha olika längd på profilerna...

Nån som gillar utmaningen

Artphotography

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  18:22:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om jag fattar det rätt, du har en ram o på den ska duken spännas ?
Och duken sätts fast med kilar när allt är jämt spänt ?


Om det stämmer på ett ungefär så skulle man kunna klona den maskinen/apparaten man har när man spänner dukar till Screentryck.
Där spänns duken utav 4 pneumatiska armar som håller fast duken.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  18:33:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ja nästan.

När duken är sträckt skjuter jag med elektrisk häftpistol.

Kilarna sätter min i hörnen i ramen som tillåter att man knackar i hörnen så ramen expanderar och duken spänns. Detta gör man efter några år på väggen då alla dukar blir slappa med tiden.

Maskinen för 9000 euro är en pneumatisk maskin. Men jag vill se om jag kan få funktionen på ett enkelt och billigt sätt

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:00:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så den ska även klara av att spänna gamla slappa dukar ?

Den maskinen jag nämner klarar inte att efterspänna men o andra sidan är det inget svårt att sno ihop

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:08:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
Så den ska även klara av att spänna gamla slappa dukar ?


Nej, missförstånd. Efterspänning gör man med kilarna. Klart på 30 sekunder.

Redskapet jag är ute efter handlar endast om första uppspänningen. Alltså sträcka duken jämt, relativt hårt och rakt så att jag kan gå över med häftpistolen och nita fast duken. That's it!

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:53:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då kan man alltså klona den rakt av
Kompressor, regulator, 4 pneumatiska mojänger, hållare/klämma är vad du behöver.

Ring PG

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:07:00  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Coolt! Kan PG sånt?

Hittade 9000 euro maskinen på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=10zl_LiDMZM

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:37:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan inte kolla youtube från jobb, tar det senare.

Dukspännarna till Screendukar finns i lite olika modeller så det är bara att sno dom idér som passar bäst.

En är att spänna tyget lite lagom förhand i en större ramhållare.
Under hållaren ligger ramen som tyget ska sättas fast på. Men pneumatisk hjälp höjs bordet ramen ligger på så högt att duken blir lika spänd som ett trumskin. Där kan du till o med göra så många ramar man nu får plats med

Så här ser den färdiga produkten ut
http://www.screenorama.com/ramar.html

Här en guide hur du gör det förhand.
http://bjorn-carlen.se/teknik_1b2.htm

Hittar banne mig inga maskiner, än

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:47:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Ynklig bild

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  20:57:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ska förtydliga en sak till.

Häftningen gör jag alltid helt på baksidan.

Finns en hel del som gör själva häftningen på kanten istället, dvs att klamrarna syns ifall man hänger tavlan på väggen. Det gör aldrig jag.

I princip tror jag på enkelhet. Två stycken typ plattänger som är vardera 1,2 meter breda, som griper tag längs med hela längden på duken. Och sedan kanske så supersimpelt som 3 eller 4 spännband för att dra åt hårt!! Men hur gör man 1,2 meter breda plattänger???

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:01:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Stora händer ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:02:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
tänkte inte på att du sätter fast duken på andra sidan, blev komplicerat nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:15:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det får vara stooora händer

Sitter och tänker så det knakar. En 1,2 meter plattång...mmm

Vad tror ni om att köpa ett gäng vanliga plattänger och ha en räfflad 1,2 meter lång och c:a 3cm bred och kanske 3-4mm tjock stålprofil som man svetsar fast i gapet på vanliga tänger? Säg att man har en tång var 30-40cm så borde det bli stabilt tryck hela vägen. Sen måste man iofs kunna låsa var tång med tryck.....

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:16:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
quote:
tänkte inte på att du sätter fast duken på andra sidan, blev komplicerat nu

Precis! därför fick jag inte helt ihop det med dina maskiner...

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:28:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hur mycket duk har man att ta tag i??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:28:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
allt går o lösa, jag får spåna lite på det. Det ska ju som sagt vara lättjobbat med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:30:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Helst ska det räcka att greppa 5-6mm in på duken. Anledningen till det är att jag vill att klamrarna ska vara rätt nära kanten så man minskar att duken bubblar sig.
Blir det svår att få grepp om så lite duk kan jag sträcka mig till det dubbla.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:38:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
problemet blir att duken måste vikas över 2 kanter för att sen sättas fast.
Screendukar limmas/häftas fast på framsidan/sidan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/21 21:40:15
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  21:41:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Exakt! Två kanter OCH att det hålls stabilt medan jag går runt och häftar.

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:10:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Känns som att två långa "plattänger" ihopkopplade med något som liknar en gammal hederlig skruvdomkraft borde kunna fixa jobbet utan allt för stora problem....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:34:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Utan att ha en klar lösning, så kanske man kan fundera på tvärtom, (så brukar jag få göra med mina invecklade hgt-konstruktioner)...dvs. varför dra i duken när man kanske kan pressa ramen ner i duken istället. Ursäkta om jag bara svamlar men ibland kan det bli nåt av svammel också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/11/21 :  22:37:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Problemet är att den ska runt två kanter. Då ser jag ingen annan möjlighet än att dra i duken.

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  23:12:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
varför dra i duken när man kanske kan pressa ramen ner i duken istället.


Så fungerar vissa dukspännare till screen, har nämt det längre upp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/21 :  23:14:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla Svenska ElektronikForumet. Bra för udda icke-audioprojekt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/21 :  23:43:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har kollat filmen nu o det är inte så olikt en screenspännare.
Hur centrerar han bilden föresten ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/22 :  00:00:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Duger den här tror du?

Edit:
YouTube
Vet inte om den säljs till Sverige iofs.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/11/22 00:08:11
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000