HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur funkar det? (del 2)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/08/21 :  13:34:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Vindögd?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/21 :  13:47:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fönster, Fenster, Fenêtre....en annan språkstam

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/24 :  10:27:39  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Det är ju inte helt ovanligt att magen kurar till lite när vaknar och är lite små hungrig.

Vad är det som orsakar/skapar detta ljud, (som ibland nästan kan väcka döda)???

Som Magils säger så är det kompression och vibration som skapar ljudet.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:51:39  Show Profile Send Roq a Private Message
18. Klassikern Heliums effekt på rösten?

Man får ju en pipig röst och en av förklaringarna är att ljudet resonerar annorlunda beroende på den låga densiteten.
En annan att stämbanden vibrerar snabbare bara p.g.a gasens densitet(och det kan ju vara samtidigt med den första teorin såklart).
En tredje om att helium ruser snabbt upp ur lungorna och därmed sätter fart på stämbanden.
Nja, jag tycker inte jag har ett klart svar...

Tvärtom - tunga gaser påverkar rösten åt andra hållet och det här inslaget i Jay Leno show är rätt kul.
De pratar om "Anti-Helium" men jag har för mig att jag hört om att gasen är svavelhexafluorid?
Här finns så många ljudkunniga så shoot!

http://www.snabbstart.com/film/c82337c018

edit: Vad säger ni om förklaringen i filmen?

Förresten - kan det användas på nåt sätt i högtalartillverkningen i så fall?

Edited by - Roq on 2008/08/25 21:05:16
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/08/25 :  20:58:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Anledningen att helium ger en ljusare röst är så enkel så att ni blir ledsna. Den "lättare luften" gör att stämbanden trycks upp och vibrerar snabbare. That's it. Frågan är om man kan göra rösten mörkare med en tyngre gas...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:03:37  Show Profile Send Roq a Private Message
huzze: Det var en av förklaringarna jag har hört ja. Har du kollat in filmen?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/08/25 :  21:12:21  Show Profile Send huzze a Private Message
Nu har jag. Men det spelar ingen roll. En annan förklaring är oxå enkel. Ljudet färdas snabbare i Helium än i luft varför det blir ljusare.

Jag ger mig inte...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:04:07  Show Profile Send Roq a Private Message
huzze står oemotsagd här och jag kan fundera vidare...
Jaja, det är inte så att man måste hitta sanningen varje gång, huvudsaken man får tänka lite...

Nu har jag tänkt på att par till saker :

19. Varför har inte alla pappersförpackningar (typ TetraPak) öppningar som man kan riva av?
Varianten där man behöver sax tror jag var vanligare när jag var liten och den har blivit mer ovanlig men den har inte helt försvunnit. Har den någon som helst fördel som gör att den inte är borta?
(Hehe, med den där frågan låter jag nog lite som Seinfeld)

20. Hur funkar filmkamerans skärpedjup?
Alltså jag antar att grundprincipen är den samma med en bländare som man kan variera för att få olika skärpedjup men eftersom det inte finns nån tid att justera (eller gör det det?) för att få exponeringen lika även om man ändrar skärpedjupet så skulle ju en större bländare plötsligt ge överexponerad film.
Frågan gäller såklart även digital filmning.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:25:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
19. Bra fråga, låter som JO-förpackningarna. Kanske för att meningen är att man ska öppna hela toppen på förpackningen och att det är svårt att riva av en så lång bit. Alla vet ju hur fint en del förpackningar fungerar där man efter att ha öppnat till hälften får rivremsan eller liknande i handen. Saxen åker fram i alla fall...

20. Vad får dig att tro att en filmkamera saknar slutare?
Om vi pratar om en analog filmkamera så är det lite förenklat (och i princip) en vanlig stillbildskamera som är trimmad. Givetvis så finns en begränsning i hur lång exponeringen kan vara pga att det ska gå förbi åtminstone 24 bildrutor per sekund. Snabb serietagning mer eller mindre alltså. Filmen matas fram ryckigt för varje exponering, den snurrar alltså inte förbi jämnt som man kanske kan tro.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:50:43  Show Profile Send Roq a Private Message
ztenlund: Aha, där tänkte jag fel!
Tänkte också 24 bilder per sekund men jag vet inte varför jag tänkte bort de kortare slutartiderna - där finns ju inte alls samma begränsning. Man klarar sig rätt långt på 1/24 - tusendelar
...och sen tänkte jag heller inte på frammatningen ruta för ruta.
Tackar för det!

Edited by - Roq on 2008/08/30 22:52:30
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/30 :  22:55:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Nu när du säger JO så kommer jag ihåg

Den jag tänkte på idag var dock inte en klippa-hela-vägen-förpackning utan ett paket vaniljvisp där bara hörnet skulle klippas bort. Oförståeligt för mig.
Kan det ha med patent att göra? Fast, bägge har funnits så länge och patent brukar väl inte gälla för evigt?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/30 :  23:11:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Tillbaks till heliumet. Nu har jag läst på lite.

quote:
Den "lättare luften" gör att stämbanden trycks upp och vibrerar snabbare.

quote:
En annan förklaring är oxå enkel. Ljudet färdas snabbare i Helium än i luft varför det blir ljusare.

OK huzze - vilken av förklaringarna var det du stod för?

Den första är fel. Den andra är rätt men förklaringen är alltså:

Stämbanden behåller samma frekvens oavsett om det är luft eller helium runt dem. De svänger alltså inte fortare när helium finns där.
Ljudet från stämbanden är ju inte en enkel sinuskurva. Det som påverkar röstljudet är att de högre frekvenserna i resonanserna förstärks p.g.a att ljudet färdas snabbare i helium.

Då stämmer gubbens förklaring i filmklippet bättre för mig...
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/08/31 :  08:31:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Lite efterklokt, men visst är det så att det är ljudets hastighet som färdas snabbare i He. Att det sen förstärker de högre frekvenserna - det hade jag ingen aning om.

Om man tvättar/torktumlar ett påslakan, varför hamnar övrig tvätt INUTI påslakanet?

Edited by - huzze on 2008/08/31 08:32:37
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/09/04 :  22:21:55  Show Profile Send Roq a Private Message
huzze: Bra fråga! En riktig vardagsfunderare

Ja, jag tror det är för att det stämmer med lagen om alltings jävlighet...
Nä men öppningen finns ju där. Torktumling håller på ett bra tag och det är rätt stor chans att andra plagg nån gång hamnar i öppningen på påslakanet och därmed kommer in i det.
Sen antar jag att det funkar som en hummertina - plaggen kommer inte ut.
Åtminstone är det nog större chans att plagg stannar i påslakanet än åker ur igen?

Edited by - Roq on 2008/09/04 22:22:26
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/09/05 :  10:37:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hur långt skulle en "standardsvensk" kunna träna upp sig att var under vatten utan hjälpmedel.

Jag tänker på en dokumentär jag såg för många år sedan med pärldykare. Där var det vardagsmat att dyka efter pärlor runt 10 minuter. Om jag inte missminner mig fanns även extrema dykare som klarade sig upp till 20 minuter under vatten

Betänk då att detta är inte människor som bara håller andan i någon form av andligt yogatillstånd med förmåga att stänga ner system i kroppen som själ energi - nej, dessa dykare simmar, plockar, letar, gräver....

Hur är det möjligt?

Artphotography
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:02:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Roq: Ibland har påslakanet vänt sig ut och in, men ändå glufsat i sig annan tvätt...

När kommer påslakan med tryckknappar? Snören kan man iofs sy dit men, nåja jag får leva med eländet.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:34:07  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
Om man tvättar/torktumlar ett påslakan, varför hamnar övrig tvätt INUTI påslakanet?

Detta skulle ju jag fråga..
Skönt att inte bara jag fundera över sådana här saker

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:36:35  Show Profile Send nahoj a Private Message
Ibland när man tittar på t.ex Tv 6 så kan de mitt i ett avbrott för reklam klämma ur sig.

Du tittar på Tv 6.

Hur f.. vet dom det

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/05 :  12:12:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Dan

quote:
Jag tänker på en dokumentär jag såg för många år sedan med pärldykare. Där var det vardagsmat att dyka efter pärlor runt 10 minuter. Om jag inte missminner mig fanns även extrema dykare som klarade sig upp till 20 minuter under vatten

= Lite överdrivet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fridykning

Men frågan är intressant ändå.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/09/05 :  13:07:43  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det är mycket möjligt att jag missminner mig. Det var väldigt längesedan, men jag har siffran 10 minuter i skallen. Och det var nån Hubbabubba ö någonstans och dessa dykare hade denna förmåga som ingen annan på planeten har.

Artphotography
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/09/05 :  15:04:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Dyker de över 1 minut så ökar risken för SWB, shallow water blackout, markant, så om det vardagsmässigt drar dyk till ens 4 minuter så borde de ha en väldigt hög dödlighet.

I fridykandetsvärld så hålls bara andan riktigt länge i no limits, du dras ner med vikt/släde, du blåser upp en blåsa som drar dig till ytan. Då är längre tider möjliga, mer än 5 min alltså. I de andra grenarna så går det åt syre för att du själv rör dig, då går det inte med 8 minuter till exempel. Tror världsrekordet för att simma ner med fenor och simma upp med fenor är under 4 minuter i tid. Jag har själv pillat mig ner till 33.2 meter utan lina att gå efter, på 61 sekunder. Då är det lugnt avslappnat simmande, men det går skapligt fort ändå.

Det mest imponerande världsrekorden är nog det som är helt utan hjälpmedel, inga fenor ens alltså. Så bröstsim neråt och upp sen, jag tror rekordet är under 80 meter, typ 84 meter eller något. Det är verkligen grymt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/07/25 :  19:42:11  Show Profile Send Roq a Private Message
huzze: Nu läste jag din fundering om knappar på påslakan
Jag kan meddela att det finns men mest på påslakan med Blixten McQueen eller Star Warsteman... d.v.s barn-påslakan har den "funktionen"

Nån förresten som knäckt koden för "Perssons tunna skivor"?
Alltså de här listigt uträknat vikta skinkskivorna som vägrar att släppa greppet om sin granne vilket gör att man svårligen kan ta ut EN skiva och lägga på mackan. Upplagt för att man ska ta många åt gången.
En sommarnöt att knäcka!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/07/25 :  22:39:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag kan meddela att det finns men mest på påslakan med Blixten McQueen eller Star Warsteman... d.v.s barn-påslakan har den "funktionen"

Vanligare på vuxenlakan/örngott utomlands.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/07/26 :  11:00:22  Show Profile Send bmxx a Private Message
om man häller upp en kopp med tex varmt the eller kaffe, så blir det spänningar i koppen, och om man knackar med skeden i botten så kommer det att låta ganska mörkt. men för varje knack så blir det ljusare. vadan detta

om man låter koppen "vila" någon minut så kan det hända att fenomenet kommer till baka.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/07/26 :  13:26:22  Show Profile Send Roq a Private Message
bmxx: Hmm, har för mig att den var uppe förut. Det är jäkligt skumt men jag tror inte det beror på spänningar i koppen. Min teori är att när du rör om så blandar du in mer luft i vätskan och då blir resonansen dovare. Knackar man vidare så stiger gasen till ytan och det blir mindre och mindre i vätskan och tonen blir högre. Så har jag trott att det funkat. Nån som vet? Det är en väldigt bra fråga som jag funderat över förut.

alltså:
22. Varför ändras tonhöjden vid knackningar i kaffekopp och ändras med omrörning?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000