Author |
Topic |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 17:20:55
|
Måste väl bero på att materialets temperatur förändras, den går ju ner när du rör om eller dricker ur koppen. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/07/26 : 22:39:21
|
...men ändras temperaturen i koppen verkligen så fort?
Här snackar vi ju rätt rejäla tonhöjningar under bara några sekunder med en (som jag tänker mig) relativt konstant varm vätska som ändå väl har en viss temperatur-"tröghet"? |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 20:47:32
|
Men att snabbt hälla i varm vätska i en kopp måste väl skapa spänningar som den vill stabilisera? |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 22:48:49
|
Jo det blir säkert spänningar men varför "nollställs" ljudet då till en längre frekvens bara man rör om? Temperaturen i vätskan eller koppen/muggen ändras väl inte så dramatiskt?
Jag tror på luftbubblor som ökar resonansvolymen. Bubblorna stiger sen gradvis till ytan. När man rör om fördelas bubblorna över hela volymen igen. Tycker det kan stämma eftersom jag har för mig att effekten är större i vätskor med något löst i vätskan (choklad, snabbkaffe) jämfört med te eller bara vatten. Här tänker jag att effekten lättare uppkommer då luftbubblor lättare bildas på en yta (partiklar).
Sen tror jag effekten är större när man värmt i en mikro än på platta. När man värmer i mikro sker väl inte samma konvektion och följaktligen har inte den vätskan "bubblat ur sig" lika mycket under uppvärmnningen som den som värmts på platta och därför borde den förstnämnda innehålla mer bubblor. |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 14:30:33
|
hm, jag har plågat mina fika-kamrater med denna fråga i över tio år nu men har ännu inte fått en godtagbar förklaring.
tesen med bubblorna är ju intressant, men varför låter det helt dött ibland även om koppen är nyligen påfylld?
och varför låter det inte om vissa koppar och glas?
sedan tror jag inte att effekten blir större i micro, snarare tvärt om, kan inte komma ihåg att jag upplevt fenomenet efter upphettning i micro?? det måste undersökas närmare
återkommer efter test.. |
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
|
|
bmxx
Member
256 Posts |
Posted - 2009/08/02 : 14:49:28
|
ok, då har jag lite mer info:
körde ett ölglas i micron, storlek pint. "fenomenet" fanns inte där direkt efter att vattnet blivit varmt men efter någon minut med en påse roibos av märket twinings så kunde jag höra skillnader i frekvens vid knackningar. glasets kanter var vid båda test tillfällena täckta med bubblor??
så "fenomenet" finns även vid upphettning i micro, man måste bara vänta lite
|
Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99 |
|
|
Topic |
|