HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lustigt volympotfenomen - bot?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:26:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

Tusen projekt på gång och har ramlat på ett lite lustigt volympotfenomen som någon kanske vet bot på eller känner igen.

Det gäller ett rörförsteg och volympoten beter sig så här:

Det surrar svagt i höger kanal vid noll volym. När jag börjar vrida upp volymen sänks surret för att nästan upphöra, för att sedan snyggt panorera in i vänster kanal allt eftersom volymen höjs. Fortsätter jag vrida volympoten till max hamnar surret i bägge kanalerna. Surret höjs i styrka som höjningen görs på poten ungefär mittvägs genom volympotens vridcykel, men inte i paritet med hur mycket musiken höjs.

Musik spelas bra och utan problem och det är egentligen bara i tysta partier som det blir lite jobbigt.

Det är inget uppenbart jordbrum, utan lite högre upp i Hz och surrar mer likt en stor fluga än ett klassiskt jord-hummande.

Jag har inte provat en annan pot, inte heller kört utan (jag har en MP3-spelare som signalkälla).

Nån som vet råd med denna info?

Tacksam/
M

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/19 :  18:48:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Med stor sannolikhet jordfel. Du säger inte så mycket om utrustningen så jag svarar inte så mycket mer än sådär
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/19 :  19:07:00  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag hade liknande fenomen i mitt försteg.
Det hjälpte att byta från oskärmade till skärmade kablar, till och från potentiometern.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/19 :  23:52:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jordar jag potskaftet försvinner störningen. Kanske får ta objektet från träplankan och hitta lämpligare chassie för jordning.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/20 :  13:26:55  Show Profile Send ILLY a Private Message
Sett denna tråden?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57016

Kanske kan finnas något matnyttigt där, för fenomenet verkar ju snarlikt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/20 :  16:48:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
När jag chassiejordar signaljorden blir det tystare. När jag också jordar potskaftet(?) blir det knäpptyst. Bara len musik. Hm... Tja, det blev ju som jag önskade - vet bara inte riktigt exakt hur.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/11/20 :  18:01:20  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag byggar ofta i trälådor och det är vanligt att jag får lödda en jordsladd på potens metalhus.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/20 :  20:01:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ibland är det bra att få reda på lite tips och trix. Detta fenomen hade jag aldrig råkat på nämligen. Lyckligt lottad antar jag. Hoppas det håller sig i flytten in i den riktiga lådan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2007/11/21 :  02:25:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
När jag chassiejordar signaljorden blir det tystare.

Ja,ibland får jag dra jordar hit och dit,utan regler,tystare blir det iallafall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000