Author |
Topic |
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 14:18:52
|
Denna tråd handlar om mitt bygge av zaphaudios konstruktion med hi-vi och vifa nämnligen http://www.zaphaudio.com/audio-speaker19.html för att komplettera denna stativare, på inrådan av konstruktören och i enlighet med mina planer, så ska det även byggas två basmoduler och valet (slumpen med lite tur och hjälp) föll på tangband W8Q 1071. systemet ska delas aktivt vid 80hz.
jag kommer att lägga upp bilder här under byggets gång, det hela ska bli väldigt spännande, iaf för mig, då detta är, förutom en gainclone, mitt första riktiga DIY projekt! dessutom så har jag inte sett speciellt många byggen här med hi-vi/tangband som inte är basmoduler eller bredbandare. framförallt så har jag, på gott och ont, itne sett ngn göra just den här högtalaren innan.
så här började iaf det hela:
precis innan helgen blev det klart att jag och min sambo ska flytta till en nybyggd lägenhet , vilket känns sjukt skönt. den är dock ungefär 30m2 mindre!!! än vår förra som iofs är enormt stor, iaf för oss. då till det faktiska problemet med detta fantastiska men något mindre boende.
det är i vardagsrummet öppen planlösning mot kök och det finns inte mycket som enligt ritningarna visar att det skulle gå att få till bra ljud/placering med mina golvare. de kommer dessutom att ta upp för mkt plats för att det ska vara försvarbart!
så min plan är att skippa "finlyssningen" i vardagsrummet för tillfället och prioriteringen blir alltså att bygga, ja gärna DIY, ett system i vardgsrummet med mindre, helst små, stativare som gärna får vara ganska okänsliga för placering i höjdled och som är enkla att integrera mot basstöd/sub den/dessa ska också vara relativt små. detta får dessutom itne vara för dyrt jag är ju student .. jag har inga problem att börja med stativarna skaffa resten efter hand så allt behöver inte färdigställas direkt, och det finns inget krav på surround! detta system ska fungera till film, vardagslyssning och som festanläggning. mina krav på ljudet är itne gigantiska men jag vill ha det så bra som det någonsin går givetvis.
kräver jag för mkt eller är jag ute o cyklar? säg det isf o tipsa mig om rätt väg att gå! nej jag har inte angett budget än! men tänk student....
det jag redan fått tips om är: ino audio som har detta koncept färdigt, jag har även tittat på engelholm audios delade system, sen har jag fått tips om SA2K kloner här undrar jag hur integreringen mot sub är?, hfls1 också men läst att den ska vara lite svår att integrera mot separat subsystem!?
sen kollade jag igenom mina bokmärken och läste på zaphaudio.com närmare bestämt om den här: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker19.html och tänkte att den kanske skulle vara ett prisvärt alternativ tillsammans med de baslådor ngn här på forumet, tror jag, gjorde med tangbands 8"... några tankar kring det?
eftersom jag inte besitter några jätte kunskaper på området så får det gärna vara färdiga koncept eller delar som enkelt kan integreras. kom gärna med mer tankar o tips kring hur detta enkelt och prisvärt kan lösas. |
eoJeud |
Edited by - 80-talet on 2007/10/04 18:29:26 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 14:35:25
|
Får de inte plats rent fysiskt eller är det så att du vill ha vissa avstånd från väggar? |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 15:02:42
|
det är både en fråga om utrymme dvs. att de itne får ta så mkt plats som de högtalare jag har idag faktiskt gör pga. den nya lägenhetens mindre utrymme. sen är det nya vardagsrummet sämre lämpat med just avstånd till väggar, avsaknaden av de samma, och det ser helt enkelt inte ut som det går att få till det jätte bra i det rummet, på pappret. därför tänkte jag på ovanstående lösning som då ska fylla lite andra funktioner än bara hifi/finlyssning! |
eoJeud |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 15:35:35
|
det är helt åt rätt håll, just den lösningen var kanske lite dyr men konceptet är helt rätt Peq!!
mer sånt tack :P |
eoJeud |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 16:37:43
|
quote: Tangband finns som budgetvariant
http://www.tb-spaker.com http://www.hifidistribution.com
nu är jag inte riktigt med på vad du menar tangband som budget variant? tangband som tangband trodde jag . sen var ju designen jag kollade på med hi-vi element, de finns ju också hos hifidistribution.
|
eoJeud |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 18:27:07
|
Jag syftade på BuffaloBengts Jordan-array, skulle kunna göra samma sak fast med Tangband...därav budget då Tangband går för ca 180 kr och Jordan för över tusenlappen stycket... |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 18:39:11
|
aah givetvis då är jag med dig!! det hade antagligen fungerat, finns det ngt färdigt recept för en array med tangband? jag är inte så hajj på detta så jag snör ihop ngt själv! |
eoJeud |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 19:28:17
|
jag såg här http://www.hifidistribution.com/page2.html att det var 50% rea.. vilket gör högtalaren från zaph http://www.zaphaudio.com/audio-speaker19.html väldigt billig!!
så med det bestämt så undrar jag om ngn skulle vilja hjälpa mig med 2 saker:
1. varifrån köper jag filterkomponenterna? och finns de rätta värdena att köpa här? 2. finns det ngt färdigt koncept för DIY med något annat av hi-vi#180;s element som skulle fungera bra som basstöd/subbar i så små lådor som möjligt eller har ni andra förslag?
väldigt tacksam för hjälp!!! |
eoJeud |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/09/11 : 23:56:57
|
För att designa en sub skulle budget, maximal storlek, tänkbar placering vara bra att veta... :-) |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 16:17:26
|
hehe jo det kan vara bra med lite mer info!! budget för element är 500-1000kr/sida, och storlek är itne lika viktigt förutsatt att resultatet blir bra! men helst så små lådor som möjligt!
och eftersom jag ska beställa från hifidistribution så får det som sagt gärna vara element därifrån och förslagsvis hi-vi eftersom det är rea på dem men tangband går bra med... hoppas ni kan hjälpa mig så jag kommer igång med detta! har ni några andra förslag så är dessa också jätte välkomna!!
pallar ngn så titta gärna på filtret och se var jag kan, om det finns, köpa de rätta värdena!
|
eoJeud |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 16:30:45
|
Har du sett min annons här på hififorum? (hoppas det är ok)
Jag säljer ett par nya tangband 8x12". Jag kan hjälpa dig med dimensionering av lådan och sådant "på köpet". De ligger bara i garderoben och jag har ingen användning för dem. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63396 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/09/12 : 16:42:43
|
Kolla på lika dana som plind byggt. Riktigt bra låter dem tycker jag!
dipolbas-stöd dessutom! |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/13 : 16:23:15
|
nu har jag räknat lite på vad det skulle kosta exkl. lådmaterial och har iaf beställt element. kostnaden för element till stativarna blir 1345/par..
däremot så räknade jag lite på filtret och de värden som hifikit har och då kom jag upp i 872kr/par och de luftlindade spolarna står för ca. hälften av kostnaden. dock så var det mycket dubbla komponenter pga värden som inte finns rätt (gäller speciellt c2, r7 och r8) och även det motstånd som spolarna ger stämmer inte helt.. kolla schemat här http://www.zaphaudio.com/audio-speaker19.html
jag undrar då hur stor roll skillnaderna spelar? och om det finns ngt annat ställe att skaffa komponenter ifrån som är billigare alt. har bättre värden eller både och man får beakta frakten också och jag måste, som jag ser det, beställa diskanterna från hifikit oavsett så jag sparar en fraktkostnad men vill ju inte vara dumsnål om det ger en sämre högtalare. förstår ni vad jag menar??
andra kommentarer är också välkomna !! |
eoJeud |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 14:29:25
|
Till C4 kan du ju använda polyester. Det är en bra kondensator, i många fall bättre än de dyrare polypropylen med högre tolerans. Till L0 kan du använda en luftlindad med 1.4mm tråd och L5 0.8mm tråd. Lite högre resistans i serie med basen kommer bara bli bra till den slutna lådan, ger lite mera output ovanför avrullningen. Två parallellkopplade 10ohmare till R8 och 2.7ohm i serie med 3.3ohm blir bra till R7 köp billigaste trådlindade motstånden, de är bra. |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:33:50
|
hehe du ska ha stort tack för stöd och hjälp marens!! |
eoJeud |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 18:15:14
|
ni får ursäkta de ganska dåliga bilderna! den här hämtade jag ut från posten... 12.2kg
den innehöll två stycken av dessa element
detta ska alltså bli basmodulerna! jag hoppas att dessa ska fungera bra i den nya lägenheten men de ska få gå en liten utvärderings match mot dipolbasar så fort jag kommit i ordning i lägenheten. det blir efter nyår ngn gång så hela bygget inkl "topparna" kommer kanske ta sin lilla tid men ska stå klart vid inflyttning.
simuleringar på basarna kommer förhoppningsvis ikväll! |
eoJeud |
Edited by - 80-talet on 2007/09/20 08:12:06 |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 19:21:51
|
japp då var det kväll! dags för simuleringar av baslådorna .
marens här på forumet ska ha stort tack både för element, hjälp och simuleringar!!
drivning av dessa basar då!? jo det enda jag i dags dato har är en bryggad gainclone som fungerar sådär och en trasig nad 317.. vad tror ni? räcker det ett tag iaf, förutsatt att GCen/naden fixas till, eller är det redan nu tid att börja spara till bättre drivning?? hur som helst, tips på prisvärda alternativ mottages men det kan ju nämnas att jag hade ju gärna haft ngn form av class D lösning!!
skulle delar av naden (chassi, trafo osv.) kunna användas till ett hypexbygge? beror det helt på PSUn eller vad mer? |
eoJeud |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 15:37:08
|
Jag skickade ett par alternativ till via mail. Bara lådvolymen är ändrad. |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2007/09/27 : 19:22:26
|
Du kan få köpa min Nad C272 :) ger 400w i bryggat läge eller 2*150w, säkert tillräckligt :) |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/09/28 : 21:38:48
|
det hade säkert fungerat hur bra som helst tian! men jag har inte budget för "ny" drivning just nu och ska jag skaffa ny drivning så vill jag helst ha en ngt mer energisparande variant, hypex eller dyligt! men tack för förslaget!
ngn som beställt från hifidistribution.com, eller som vet iaf, som har ngn aning om på vilket sätt/med vilka de skickar sina prylar? och brukar det ta lång tid?
EDIT: de hade tyvärr skickat mitt paket fel så det dröjer lite.. |
eoJeud |
Edited by - 80-talet on 2007/09/29 01:18:34 |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/10/01 : 14:39:17
|
för zaphaudio konstruktionen så använder han sig av Sonic barrier dämpmaterial i olika tjocklek, på alla sidor utom baffeln, från partsexpress från vilka jag itne tänkte handla så vad ska jag ta istället och varifrån?? det är en sluten låda på ca.7liter. |
eoJeud |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2007/10/04 : 18:29:06
|
Nu är det bara ett paket kvar sen har jag allt hemma ! anledningen till att jag inte fått det sista är att jag lagt beställningen på vänt. jag är lite villrådig angående drivningen av basarna och har långtgående planer på att köpa till två hypexmoduler när jag ändå beställer..
har någon ett hypexbygge/moduler liggande där hemma så kan ni höra av er snabbt som attan . eller om ni har andra förslag på effektiv drivning kanske något från 41hz!? ja kom gärna med förslag på PM eller mejl.
här är hur som helst det som kom med dagens paket:
ja ni får fortsätta ursäkta de otroligt dåliga bilderna, min digitalkamera har ballat ur fullständigt och jag vet inte varför!
det är de här små krabaterna som kommit:
jag måste säga att de till det yttre håller ett högt utseende- och kvalitetsmässig standard, speciellt med tanke på vad jag betalade!! sen vet jag ju inte ännu hur det kommer att låta eller hur bra de lever upp till vad de lovar.
en bild till kan ni få! de är som ni ser avskärmade för att kunna placeras "nära" min fetTV. hur nära eller hur det faktiskt kommer att se ut är oklart då jag och sambon ju flyttar runt årsskiftet och nya möbler är planerade! och frågan är om tjockisen överlever så länge .
jag ska försöka att snart komma igång med bygget, ska bara få mdf tillsågat, jo jag ska fuska har man bekanta i "byggvaruhusbranschen" så är det svårt att motstå. jag kommer att försöka att fortlöpande visa bilder på bygget! |
eoJeud |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/11/21 : 15:02:57
|
Har någon hört nåt från HIFIDistribution?
Jag gjorde förskottsbetalning för ett par 3" och blev erbjuden pengarna åter eftersom Sibbe skulle avveckla. Men jag får nu bara mejlen i retur. |
|
|
|
Topic |
|