HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum i Vincent steg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:38:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag var över hos en polare i helgen som lånat hem ett Vincent SP61 steg. Ljudet var bra och hade extrem kontroll.
Men det steget brummade, ganska högt dessutom. Har sett att några här på forumet haft problem med brum i sina Vincent steg. Är det enstaka, måndagsexemplar eller har har Vincent stora problem med brum i sina produkter?
Jag funderar nämligen själv på att köpa ett Vincent steg.

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:43:30  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Jag var över hos en polare i helgen som lånat hem ett Vincent SP61 steg. Ljudet var bra och hade extrem kontroll.
Men det steget brummade, ganska högt dessutom. Har sett att några här på forumet haft problem med brum i sina Vincent steg. Är det enstaka, måndagsexemplar eller har har Vincent stora problem med brum i sina produkter?
Jag funderar nämligen själv på att köpa ett Vincent steg.




Det verkar som att Vincent har stora problem med brum om man ska tro vad folk här på forumet säger trots att dom har minst lika god byggkvalitet som Krell och Mark Levison med flera.

HA HA HA.
Mvh
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:48:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det är väll bara att skicka tibbaka dom till Tyskland för reparation,det är i sådana lägen det känns skönt att ha köpt svenskt....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:13:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Om inte jag är helt ute och cyklar så är väl Vincent-stegen jordade via nätkontakten ... i.a.f 991:an ... eller . Om så är fallet så kan det uppstå jord-slingor när man använder slutstegen tillsammans med elektronik som inte är jordad via el-nätet.

Jag har precis samma problem med båda mina Levinson-steg (som är jordade) . En tänkbar lösning för mig var att "lyfta" på jorden till Levinson-stegen men detta rekommenderades tyvärr INTE av Madrigal! För att lösa problemet så modifierade jag istället all annan ljudutrustning, som inte var jordad, till att bli jordad. Detta löste mina problem ...

P.S.
Har inte Vincent's slutsteg en switch på baksidan som gör det möjligt att "lyfta" nät-jorden .
D.S.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:23:39  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by chrille

Jag var över hos en polare i helgen som lånat hem ett Vincent SP61 steg. Ljudet var bra och hade extrem kontroll.
Men det steget brummade, ganska högt dessutom. Har sett att några här på forumet haft problem med brum i sina Vincent steg. Är det enstaka, måndagsexemplar eller har har Vincent stora problem med brum i sina produkter?
Jag funderar nämligen själv på att köpa ett Vincent steg.




Det verkar som att Vincent har stora problem med brum om man ska tro vad folk här på forumet säger trots att dom har minst lika god byggkvalitet som Krell och Mark Levison med flera.

HA HA HA.
Mvh



Om du tänker på mitt inlägg så var det ironi =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:26:11  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

Om inte jag är helt ute och cyklar så är väl Vincent-stegen jordade via nätkontakten ... i.a.f 991:an ... eller . Om så är fallet så kan det uppstå jord-slingor när man använder slutstegen tillsammans med elektronik som inte är jordad via el-nätet.

Jag har precis samma problem med båda mina Levinson-steg (som är jordade) . En tänkbar lösning för mig var att "lyfta" på jorden till Levinson-stegen men detta rekommenderades tyvärr INTE av Madrigal! För att lösa problemet så modifierade jag istället all annan ljudutrustning, som inte var jordad, till att bli jordad. Detta löste mina problem ...

P.S.
Har inte Vincent's slutsteg en switch på baksidan som gör det möjligt att "lyfta" nät-jorden .
D.S.




Den switchen hjälper inte mig.

Ditt brum, kom det bara från stegen eller gick det ut i högtalarna??

BTW, jag håller på att fixa min el och ett stoooort filter, hjälper inte det så skickar jag dom till tyskland och kanske får mig ett par nya =)

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:27:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet
Det verkar som att Vincent har stora problem med brum om man ska tro vad folk här på forumet säger trots att dom har minst lika god byggkvalitet som Krell och Mark Levison med flera.

HA HA HA.
Mvh


Även mitt gamla Krellsteg hade mekaniskt brum från trafon. HA HA HA. Vad säger du om det Trollet?

/Johan
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:29:33  Show Profile Send n00b a Private Message
Kom på en sak till....

Mina steg brummar inte helatiden och dom brummar utan att vara kopplade till andra aparater, så jag tippar på att trafon är överkänlig eller vibrerar.

Man kanske skall vara glad att man inte gav dom 40k som dom kostar i sverige =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:32:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by n00b


Den switchen hjälper inte mig.

Ditt brum, kom det bara från stegen eller gick det ut i högtalarna??




n00b,

Brummet gick helt klart ut i högtalarna ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:33:32  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
nu när ni ändå pratar vincent så måste jag ju passa på att fråga...
jag har aldrig lyssnat på något från vincent men jag har sett dom, och de har en väldigt bra finnish... då den stora kombon med 2 monoblock och ett försteg kostar ca 50000 i sverige och ungefär hälften i tyskland...
hur har dom råd med finnishen då både handlare och producent ska ha ut pengar på dem ?, tror jag helt fel då jag tänker att det borde inte vara lagt mycket pengar på insidan av lådorna ?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:34:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Kom på en sak till....

Mina steg brummar inte helatiden och dom brummar utan att vara kopplade till andra aparater, så jag tippar på att trafon är överkänlig eller vibrerar.

Man kanske skall vara glad att man inte gav dom 40k som dom kostar i sverige =)))

//jonas



Hmmm, har du provat slutstegen någon annanstans än hemma hos dig Elen hemma hos dig kanske innehåller komponenter (likström ) som göra att trafon brummar

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:37:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by paradis_oscar



... tror jag helt fel då jag tänker att det borde inte vara lagt mycket pengar på insidan av lådorna ?




paradis_oscar,

Allting är ju relativt men faktum är att Vincent 991-stegen låter jäkligt bra. Personligen så tycker jag dessutom att Vincent 991-stegen verkar vara riktigt seriöst byggda ... även på insidan

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:40:30  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by n00b

Kom på en sak till....

Mina steg brummar inte helatiden och dom brummar utan att vara kopplade till andra aparater, så jag tippar på att trafon är överkänlig eller vibrerar.

Man kanske skall vara glad att man inte gav dom 40k som dom kostar i sverige =)))

//jonas



Hmmm, har du provat slutstegen någon annanstans än hemma hos dig Elen hemma hos dig kanske innehåller komponenter (likström ) som göra att trafon brummar




Nepp jag har inte provat dom någon annanstans faktiskt.

Dom är förtunga att bära omkring =))

Jag drar nu en 16A till dom pluss ett stort filter som väger nästan som 2st 991+

En elektriker mäter lätt upp om det är DC på nätet ??



//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:48:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by n00b


Nepp jag har inte provat dom någon annanstans faktiskt.

Dom är förtunga att bära omkring =))

Jag drar nu en 16A till dom pluss ett stort filter som väger nästan som 2st 991+

En elektriker mäter lätt upp om det är DC på nätet ??




Det där filtret är jag lite avundsjuk på ... ser otroligt häftigt ut!

En (bra) elektriker borde kunna mäta upp DC komponenter på nätet ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:59:44  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by n00b


Nepp jag har inte provat dom någon annanstans faktiskt.

Dom är förtunga att bära omkring =))

Jag drar nu en 16A till dom pluss ett stort filter som väger nästan som 2st 991+

En elektriker mäter lätt upp om det är DC på nätet ??




Det där filtret är jag lite avundsjuk på ... ser otroligt häftigt ut!

En (bra) elektriker borde kunna mäta upp DC komponenter på nätet ...




Vet att dit gick på 50k nytt nästan och den ger 3000watt 220v 50hz.

Har kommit över den för 2.5k och jag är så nöjd =))

Hjälper inte det så skickar jag tillbaka dom

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2002/12/11 12:00:12
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:10:09  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
n00b,

Kolla in nedanstående tråd om brum ...

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4358


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:26:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Det hördes inget brum ur högtalarna.
Det var trafon som brummade.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:09:12  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Detta låter ju tråkigt, jag som själv oxå gått i vincent tankar.
Är det någon som kan komma med några mera konkreta exempel på problematiken med vincent steg, är det trafo'n som brummar eller går det ut brus mer än normalt i högtalare...?

// JOunï

quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by chrille

Jag var över hos en polare i helgen som lånat hem ett Vincent SP61 steg. Ljudet var bra och hade extrem kontroll.
Men det steget brummade, ganska högt dessutom. Har sett att några här på forumet haft problem med brum i sina Vincent steg. Är det enstaka, måndagsexemplar eller har har Vincent stora problem med brum i sina produkter?
Jag funderar nämligen själv på att köpa ett Vincent steg.




Det verkar som att Vincent har stora problem med brum om man ska tro vad folk här på forumet säger trots att dom har minst lika god byggkvalitet som Krell och Mark Levison med flera.

HA HA HA.
Mvh

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:13:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag hörde bara att trafon brummade, inget brus el brum alls ur högtalarna. Ljudet var det inget fel på...
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:17:59  Show Profile Send Robis a Private Message

quote:
Detta låter ju tråkigt, jag som själv oxå gått i vincent tankar.
Är det någon som kan komma med några mera konkreta exempel på problematiken med vincent steg, är det trafo'n som brummar eller går det ut brus mer än normalt i högtalare...?

// JOunï



Ey Jokka,

Skaru jaga slutsteg nu - trodde McCormacken stod fastsvetsad hemma hos dig? (Å lite brum passar ju musiksmaken din )


/lillfinnen
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:51:15  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Detta låter ju tråkigt, jag som själv oxå gått i vincent tankar.
Är det någon som kan komma med några mera konkreta exempel på problematiken med vincent steg, är det trafo'n som brummar eller går det ut brus mer än normalt i högtalare...?

// JOunï

quote:
Originally posted by Hifitrollet

quote:
Originally posted by chrille

Jag var över hos en polare i helgen som lånat hem ett Vincent SP61 steg. Ljudet var bra och hade extrem kontroll.
Men det steget brummade, ganska högt dessutom. Har sett att några här på forumet haft problem med brum i sina Vincent steg. Är det enstaka, måndagsexemplar eller har har Vincent stora problem med brum i sina produkter?
Jag funderar nämligen själv på att köpa ett Vincent steg.




Det verkar som att Vincent har stora problem med brum om man ska tro vad folk här på forumet säger trots att dom har minst lika god byggkvalitet som Krell och Mark Levison med flera.

HA HA HA.
Mvh





Allt låter som det skall !!!

Men det kommer ett svagt brum (mekaniskt?) ifrån slutstegen INTE ut i högtalarna...

Mitt brum är inte där helatiden utan kommer och går. Du hör inte det när du spelar musik, en TV stör mera

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:03:29  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

quote:
Originally posted by paradis_oscar



... tror jag helt fel då jag tänker att det borde inte vara lagt mycket pengar på insidan av lådorna ?




paradis_oscar,

Allting är ju relativt men faktum är att Vincent 991-stegen låter jäkligt bra. Personligen så tycker jag dessutom att Vincent 991-stegen verkar vara riktigt seriöst byggda ... även på insidan




aha... ok, om de låter bra eller inte kan jag ju som sagt var inte uttala mig om.
dom ser ju ganska fina ut innuti, frågan är hur hör komponentkvaliteen är ?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/11 :  14:52:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har inga bekymmer med mina steg iaf. Komponent kvallisorten kan vara lite svår att utala sig om för en heldel pryttlar i är kinesiska.
Sluttrissorna var nått känt märke , vilket kommer jag inte ihåg.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:14:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja...man kan ju undra hur de kan sälja något så stort så billigt...

Skulle vara kul att jämföra Vincent 991 med ett Linn 2250 slutsteg, den senare är ju helt tom inuti. Jag tittade inuti en öppnad sådan flera gånger, det sitter en kylfläns fram med två små fläktar, sen är det lite småkrafs i mitten av lådan och på höger sida under ett täck ytrymme sitter det också nå krafs. Visst ger Vincent fett med power, så man får jämföra via lite mer lättdrivna högtalare som inte går under 4ohm och klarar sig med 100/200W i 8/4ohm.

Givetvis måste Vincent jämföras med Krell och Advantage etc. Antingen är det så att alla traditionella märken har svinhöga utvecklingskostnader sen kommer kineser och kopierar och säljer billigt, eller så blir vi bara lurade av västerländska märken, nåt skumt är det på G iaf. Kanske kineserna kommer också med en Linn kopia snart, för en fjärdedel av priset?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:31:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det är inte säkert att det mekaniska brummet försvinner bara för att man får stegen utbytta. Det är inte ens säkert att man får dom utbytta, eftersom dom fungerar som dom ska iaf och kanske inte alls brummar hos andra.

Varför tror ni att Vincent är en kopia? Är det känt att de har snott någon annans kretsschema eller vad? Annars så finns det ju massor av duktiga elektroingenjörer i tyskland, man kan ju vara duktig fast man inte är känd i hifi kretsar, som säkert utan problem kan sno ihop en välljudande förstärkare och sedan låta den byggas billigt i Kina.
Go to Top of Page

Elec
Member

174 Posts

Posted - 2002/12/11 :  16:52:48  Show Profile Send Elec a Private Message
quote:
Originally posted by johan_björklund
Komponent kvallisorten kan vara lite svår att utala sig om för en heldel pryttlar i är "kinesiska".

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000