HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vet inte....ang tester mm...vad skriver jag....??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:40:05  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej :-))

Är ny på detta forum men inte i Hifi/musiksammanhang...kände att jag ville skriva ngt nu när jag läst en hel del av det som skrivits i ngr veckor.
Hifi/musikintresset är en hobby för de flesta av oss....ngr går ett steg till och erbjuder sina tjänster när dom hittar ngn produkt som dom vill delge oss andra pga av att dom tror på den,eller vill bidra med råd vid installation....baserat på troligtvis många års egen erfarenhet och många misstag.....

Det är positivt för oss och är nog en del av varför många är här och läser,sen är det upp till oss att prova själv för att se om det tillför ngt i det egna systemet.
I vissa trådar känns det som att det letas fel istället för att försöka se positivt på andras åsikter.....tror det är bättre att ha tanken.....* Bra,du har nio rätt av tio istället för...Haha du har ett fel*

Att lyssna på musik, eller mkt av det vi normalt gör appillerar till alla våra sinnen....jag äter hellre en god middag vid ett vackert dukat bord än framslängt på papperstallrikar....maten smakar godare trots att det är samma mat jag äter,detta för att det vackert dukade bordet tilltalar även mina övriga sinnen.
Så är det även med musiklyssning...det tilltalar alla våra sinnen...inte bara hörseln,rätt eller fel men så är det iaf för mig och mina vänner.

Vet inte varför jag skriver detta men reagerade lite när jag läste bla om tråden ang det kommande blindtestet av kablar.

Vi är alla olika,för vissa existerar ingenting som inte går att bevisa vetenskapligt.....andra är mer öppna i sin hållning mot nya intryck......jag tillhör den senare kategorin men lägger ingen bedömmning av rätt eller fel i detta....vill bara ge ett exempel...

Har bla annat tränat Karate i ca 10 år...för många år sedan så accepterade inte svensk sjukvård akupunktur....vi var på ett träningläger i Japan....min huvudtränare hade en axelskada som behandlats många gånger i Sverige utan resultat....han fick akupunkturbehandling av en Japansk professor och blev symtomfri, fast med förbehållet att han måste göra om behandlingen om ca 2 år...detta är nu många år sen och de efterföljande behandlingarna görs nu i Sverige.
Mao, nu accepterar Svensk sjukvård akupunktur.....det finns saker som existerar som inte går att bevisa vetenskapligt,även inom vårat intresse.
Har många exempel.....ett till...

När jag skulle dra separata kablar från proppskåpet för att mata mitt musiksystem (detta var första gången 1985)....så skrattade min elektriker som gjorde jobbet åt mig.....vi spelade samma låt före och efter installationen....sen skrattade han inte utan sa bara...*det var som f-n*
Innan så började han föreläsa om ellära för mig :-))),men det har runnit mkt vatten under broarna sen dess...nu är ju detta vedertaget.

Tycker detta forum är intressant att delta i....har lärt mig mkt av andra genom åren,och tror att jag också tillfört en del av vikt...för det är väl så att genom andra så utvecklas man.

Som jag skrev i rubriken....*Vad skriver jag*.....vet inte ;-)) men kanske ngn förstår vad jag försöker säga.

Kommer nog att återkomma med lite sk råd/tankar om de erfarenheter jag sammlat på mig genom åren.....liksom jag vill läsa om andras erfarenheter.....det för mitt Hifiintresse framåt och det känns positivt.

Vem är jag....

Sparade till min första transistor-radio vid 12 års ålder (en Philips,finns kvar :-) ).
Sen blev det olika musiksystem....större och större (japanska).....1983 blev det inköp av sk "Riktig" high end utrustning för första gången.
Startade en Hifi och musikförening 1994....varit mässgeneral för ett antal Hifimässor.
Bott utomlands och tagit del av andras Musik/hifikultur :-)).
Inom nämnda musikförening så hade de flesta olika system (på hög nivå)....alla spelade musik...fast presentationen varierade efter ägarens prioriteringar....men allt lät MKT bra.

Vill som avslutning tacka alla entusiaster på detta forum samt främst då moderatorerna.... :-))

Är för ny här...måste lära mig att lägga in smileys-gubbarna *skrattar*

Hej så länge...
Peder :-))

Våga vara *openminded*

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:00:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Välkommen hit! Alltid kul med mer hifi-folk...

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/18 :  20:05:17  Show Profile Send peder47 a Private Message
Tackar.... :-))

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:47:51  Show Profile Send Pelle a Private Message

Låter som en sund mentalitet. Välkommen!


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:58:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan Peder,

Ja, din fråga är relevant och tillhör de frågor som får svar som handlar om balansvågar (/er? /or?). Skall man recensera nått skall man inte kvittra jublande att "jag dog minsann inte under lyssnandet av produk ABC". Heller inte vara nån surmulen "1 fel av 10" (enligt ditt lysande exempel).

Att bara leta fel är heller inget kul. Blir sällan ett roligt liv.

Ang mat på fint dukat bord - I do agree!
Jag är lätt pedantsik av mig och klarar inte lyssna/utvärdera mina egna högtalare (eller nån annans) om det inte är städat och ser propert ut. Det KÄNNS inte bra.

Och självklart; ett tack själv, Peder!

// Pär Engelholm
// HifiForum.nu
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:53:12  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Pär... :-)

du skrev---------------------------------------------------------------
*Ang mat på fint dukat bord - I do agree!
Jag är lätt pedantsik av mig och klarar inte lyssna/utvärdera mina egna högtalare (eller nån annans) om det inte är städat och ser propert ut. Det KÄNNS inte bra.*
-----------------------------------------------------------------------
Där har vi ett av våra sinnen igen :-))....håller fullständigt med dig....* det KÄNNS inte bra * som du skriver.

Sen om verkligen systemet låter bättre om det är städat har ingen som helst betydelse det bara känns så och det är det som är det viktiga för musikupplevelsen.
Vi är utrustade med flera sinnen så låt oss utnyttja dom.

Det är sent nu så jag måste i säng,men kul att höra av dig :-)

Peder :-))





Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/12/19 :  08:40:29  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Peder

Så du hittade till detta forum.
Det går fortfarande int' nå bra med NLE:n

Ha det

Ulf

Linkan

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/19 :  16:35:59  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej och välkommen Peder!
Det var du som skulle sälja en Cambrigde DAC-3 till mig förut va?

Kul att ha dig här ivfsh =).
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  17:36:48  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej själv ... no_85
Sätter inte ut ditt namn om det inte är du

Det var det nog om det är du som skulle bygga egen elektronik....KUL.

Hur går det isf med byggandet....???

Skoj att höra av dig...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  17:45:40  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hello Ulf..

Tråkigt att höra men du får ju testa i helgen som vi sa så hör du av dig sen.
Konstigt iom att det fungerar med ditt SS-steg.

Och TACK...börjar känna mig välkommen nu....är på en del Norska forum men även utländska.......

Så länge...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:15:11  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Klart du skall känna dig välkommen!! Här är vi alla snälla och goa.. iaf nu vid juletid!



Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2002/12/19 :  18:46:56  Show Profile Send peder47 a Private Message
*skrattar*

Tack själv Neodynium.......väntar med spänning på vad som händer då efter juletid

Hälsn
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000