HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra tweak: byta rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:44:16  Show Profile Send linkan a Private Message
I helgen så roade jag mig med att bära ned alla stereoprylar från övervåningen och ställa upp dem i vårt kombinerade kök/matrum. Övervåningen på cirka 36 m² har snedtak som är cirka 1 m högt ute vid ytterväggarna och ca 3,3 m vid nocken. Högtalarna står cirka 1 m från ena långsidans yttervägg med lyssningsposition på motsatta långsidan. Avstånd mellan högtalare och soffa är cirka 4 m. Nedervåningen har standard 2,4 m i takhöjd och är också på cirka 36 m². Jag har aldrig upplevt att det är speciellt dåligt med basåtergivning på övervåningen men det uppenbarade sig rätt tydligt nu i helgen. Jag körde först med en Sony DVD, NLE volympott, Sentec rörmonoblock och ett par Audio Pro Black Diamond som ställdes 0,5 m från kortsidans vägg. Upplevde ett djup i basen som jag inte hört på länge och blev väldigt sugen på att testa med de övriga prylarna.
Sagt och gjort så kopplade jag in min Harmony-moddade Sony XA 30 ES istället för DVD:n och ett surrande kom ut ur högtalarna som gjorde att jag blev väldigt nervös och ersatte volympotten och rörmonoblocken med MOON I-5:an. Det lät så bra med den extra tyngd som fanns i basregion att mina tankar började snurra runt att det kanske var bra att ha stereon nere och använda övrig utrustning uppe.
Bära ned KEF-högtalarna a´ 35 kg styck, ned med stenplattor, koppla in och lyssna. Basen går inte lika djupt på KEF:arna (40 Hz) som med Audio Pro (specade till 25 eller 28 Hz) men ändå, det låter det så underbart bra. Problemet var ju dock att kakelugnen såg "liten" ut i jämförelse med högtalarna (frun lade in sitt veto här). Rent praktiskt så har vi bara en matgrupp och 2 st fåtöljer som möblemang och fåtöljerna står 1,5 m framför kakelugnen och högtalarna står i linje med denna. Att sitta vid matbordet och njuta av musiken på samma sätt som man gör i soffan är ju inte ett alternativ så det blir bara till att bära upp allt igen. Att sitta i fåtöljerna är inte heller nåt bra alternativ då dessa står 1,5 m framför högtalarna, avståndet blir för litet helt enkelt.
Den bestående känslan är att det kanske behövs nåt bas-stöd för att få fram det där lilla extra i bottenregionen.
Men kul var det, nu återstår bara den tråkiga biten d.v.s att bära upp och återställa allting.

Linkan

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:52:32  Show Profile Send ayayay a Private Message
ETT MYCKET BRA TWEAK!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000