HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QRS Saturnus vs Mercurius (Amplifix)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/06 :  12:48:46  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag är på gång att sätta ihop mitt första, ordentliga HiFi-paket. Är nu ägare till drkim:s Amplifix samt balanserad kabel. Har även en Cdfix som ska hämtas ut på posten idag.

Nu över till högtalarbiten. Jag har lyssnat på en rad olika märken vars modeller kostar under 30.000 kr vid nypris. Av dessa blev jag mest förtjust i QRS Mercurius (22.500 kr), men detta är en ganska ny golvare och det går inte att hitta några begagnade. Har nu fått nys på ett par begagnade QRS Saturnus, vilka blir något dyrare än nya Mercurius. Är det några som har erfarenhet av Saturnus som kan svara på om Amplifixen kommer att räcka till för Saturnus? Mitt vardagsrum är på 25 kvm, men en ny, större bostad kommer att köpas inom ett år. Låt säga att det nya rummet blir medelstort. Mercurius har jag lånat hem och de fungerade bra i vår nuvarande bostad, men testen gjordes med en NAD-5.1-reciver samt billig CD-spelare.

Ska jag köpa begagnade Saturnus eller gå på den mindre modellen, Mercurius?

Edited by - fredde_67 on 2002/12/06 12:51:33

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:19:02  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
saturnus kan du ju växa med ett bra tag.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:51:46  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Mercurius i all ära, det är en rejäl uppgradering mot de gamla Tellusarna med en mer nyanserad bas osv..MEN de kan aldrig komma upp i Saturnus klass.
Saturnus är en sådan högtalare som gör att man kan sluta med uppgraderingstankarna för ett bra tag framöver.

Jag skrev lite om mitt lyssningsintryck av dem: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=6238

Amplifix och CD-fix kommer att bli en bra matchning till dem.
Se bara till att du kopplar in "lite bättre" kablar till det hela..

25 m2 kommer inte att vara för litet. Men nån meter till bakväggen skadar inte.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/06 :  17:26:44  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by fredde_67Nu över till högtalarbiten. Jag har lyssnat på en rad olika märken vars modeller kostar under 30.000 kr vid nypris. Av dessa blev jag mest förtjust i QRS Mercurius (22.500 kr), men detta är en ganska ny golvare och det går inte att hitta några begagnade. Har nu fått nys på ett par begagnade QRS Saturnus, vilka blir något dyrare än nya Mercurius. Är det några som har erfarenhet av Saturnus som kan svara på om Amplifixen kommer att räcka till för Saturnus?.....Ska jag köpa begagnade Saturnus eller gå på den mindre modellen, Mercurius?

Håller med föregående talare: Detta val är 100% självklart - Saturnus gäller.
Själv har jag ett par Neptunus som jag driver med Amplifix i ett 40 m2 stort rum. Den klarar det utan ansträngning, så Saturnus lär inte bli något problem.
Har talat med M Bladelius om kombinationen. Han säger att strömmen i Amplifix väl räcker till, det gäller bara att få till luftflödet genom apparaten så att kylningen inte blir för dålig.
Detta löser sig själv om du har de höga tassarna (20 mm) och fritt några cm ovanför. Har du de låga tassarna (12 mm) bör du lägga några små klossar under om du kör med hög volym varma dagar.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/06 :  20:52:45  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Tackar för er hjälp, Saturnus blir det för min del! Jag har redan några meter av Audioquest Midnight+ som högtalarkabel. Det är inte någon av de dyrare varianterna, men långt mycket bättre än det som jag använt fram tills nu.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:05:34  Show Profile Send dekengren a Private Message
Rekommenderar starkt saturnusarna. Har ett par tillsammans med just cdfix och amplifix. Det fungerar mycket, mycket bra! Nu är det bara vardagsrummet som ska åtgärdas sedan är det perfekta ljudet inom räckhåll :-)

/D
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/07 :  17:15:56  Show Profile Send yalpa a Private Message
Kan man inte bygga "vattenkylning" till stärkaren? Bara att såga upp skalet och hä ner en behållare med is just vid kylflänsen, sen fyller man på? Jag har faktiskt funderat över det då jag hade en gammal HK som inte var värd så mycket. Åt andra sidan så är det bara skalet man förstör och den kanske inte kostar speciellt mycket, nån hundring högst.

Edited by - yalpa on 2002/12/07 17:16:45
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/12/07 :  20:32:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
S a t u r n u s.

Neptunus är ok men ovan nämda är bra mycket bättre.

Kom ihåg dock att det finns mycket godis att lyssna till, varför inte fresta med lite Mårten design Mingus??

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/07 :  21:12:45  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Kan man inte bygga "vattenkylning" till stärkaren? Bara att såga upp skalet och hä ner en behållare med is just vid kylflänsen, sen fyller man på? Jag har faktiskt funderat över det då jag hade en gammal HK som inte var värd så mycket. Åt andra sidan så är det bara skalet man förstör och den kanske inte kostar speciellt mycket, nån hundring högst.

Är du säger på att kallare = bättre? Min erfarenhet är att det låter bäst "lagom varmt". Åtminstone är det allmänt accepterat (?) att elektroniken låter bäst om den inte är helt nypåsatt.
Däremot låter människor bäst då, men det är en annan sak. De är ju lagom varma jämnt. Förlåt.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/07 :  21:15:58  Show Profile Send yalpa a Private Message
hahaha

nej, inte kallt, men om stärkaren går för varm så att den nästan kokar så är det inte bra...som tex. på en fest, då kan man hälla is i både groggarna och stärkaren!
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/07 :  21:18:58  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Dan Brickman

S a t u r n u s.

Neptunus är ok men ovan nämda är bra mycket bättre.
...
Intressant! Vad menar du? De är ju i allt väsentligt lika, det som skiljer är väl att Neptunus har mer påkostade komponenter i sina filter, samt större basar och större låda för djupare bas. Men det sistnämnda påverkar ju inte klangintrycket i övrigt så mycket, och karaktären sätts främst av (det utmärkta) mellanregisterelementet.
Mitt intryck var att Neptunus lät klart bäst, vad är det du har noterat?
/K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:41:29  Show Profile Send dax a Private Message
Så här kan det gå om man inte är säker på hur vattenkylning funkar!


www.avforums.com/forums/showthread.php?s=&postid=384992

Edit: knasig länk!

Do not stagedive at home alone!

Edited by - dax on 2002/12/08 00:45:56
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:43:57  Show Profile Send dax a Private Message
Oj, knasig länk! Det är den tredje raden man ska klicka på! Tror jag!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:25:51  Show Profile Send bernu a Private Message
men Kajsa då!

/Björn


/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:34:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

quote:
Originally posted by Dan Brickman

S a t u r n u s.

Neptunus är ok men ovan nämda är bra mycket bättre.
...
Intressant! Vad menar du? De är ju i allt väsentligt lika, det som skiljer är väl att Neptunus har mer påkostade komponenter i sina filter, samt större basar och större låda för djupare bas. Men det sistnämnda påverkar ju inte klangintrycket i övrigt så mycket, och karaktären sätts främst av (det utmärkta) mellanregisterelementet.
Mitt intryck var att Neptunus lät klart bäst, vad är det du har noterat?
/K



I mitt rum så har jag för min del inte plats med Neptunus. Förövrigt så kan man ju fråga varför Sveriges Radio valde just Saturnus?

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:04:47  Show Profile Send no_85 a Private Message
Har QRS någon hemsida?
Hittar ingen ().
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:16:38  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Förövrigt så kan man ju fråga varför Sveriges Radio valde just Saturnus?
Pengar, och möjligen utrymme.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/12/08 :  13:20:43  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by no_85

Har QRS någon hemsida?
Hittar ingen ().

Ingen hemsida, såvitt jag vet. Men det finns en sida hos HiFi-Consult: http://www.hificonsult.se/ ( -> sortimentet -> QRS)

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2002/12/08 13:27:09
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2002/12/10 :  23:46:51  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt mig på min färd mot bättre ljud här hemma. Denna kväll blev den första med Saturnus i mina ägor. Det låter redan mycket, mycket bra! Dessutom blev min sambo nöjd! Hon har haft en del synpunkter på en rad golvare jag släpat hem för provlyssning...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:10:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by fredde_67

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt mig på min färd mot bättre ljud här hemma. Denna kväll blev den första med Saturnus i mina ägor. Det låter redan mycket, mycket bra! Dessutom blev min sambo nöjd! Hon har haft en del synpunkter på en rad golvare jag släpat hem för provlyssning...



Trevligt med en till i "Saturnusklubben". Tror nog att den största anledningen till att Sveriges Radio valde just Saturnus är attden är mer lättplacerad och lådan inte riskerar att färga ljudet i mindre rum som är fallet med Neptunuslåda. MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000