HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att försvaga signalen till förstärkaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/12/11 :  08:53:16  Show Profile Send KC a Private Message
Sedan jag bytte högtalare från ett par med en känslighet på ca 84dB till nya med en känslighet på ca 90dB så har det givetvis blivit så att jag måste vrida ner på volymkontrollen jämfört med förut. Detta innebär att jag numer ligger mellan 8 och 12 på skalan (vid normal lyssning). Om jag minns rätt går skalan till 50. Detta ger två effekter: dels så är volymskillnaderna mellan varje steg större, dels jobbar pottarna i sina gränsomreden, vilket sägs vara dåligt. Kanske finns det andra problem också.
För att göra saken sämre så verkar det som om framförallt CD-spelare inte håller sig till standarden vad gäller utsignalnivå utan kan ligga mycket, mycket högre.

En lösning på detta är att använda t.ex. Rothwell Attenuators. Dessa försvagar signalen med 10dB. Min fråga till alla elektronikgurus är vad en sådan här sak kan ha för andra, oönskade konsekvenser (vi förutsätter att kontakterna är så pass bra att vi inte förlorar för mycket där). Jag är lite orolig för att tranientförmågan i systemet blir lidande, t.ex.

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/11 :  10:21:56  Show Profile Send n00b a Private Message
På tex wadias cdspelare kan man ändra volten i signalstyrkan på deras utgångar från deras cd/försteg med hjälp av 4st switchar per utgång.

Detta innebär iofs att man höjer lägsta ljudet =)))

Så visst borde det gå att göra på något vis

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000