HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En fråga om känslighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/11/12 :  08:47:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag har tänkt lite på det här med högtalarelements känslighet. Det hela började när jag läste en test i en gammal High-fidelity tidning (nr 7/2004). Där testade dom ett par Arum Cantus G1 banddiskanter som har en känslighet på 102dB.

Jag citerar:

De har tagit hand om diskant området och delats över till ett PHL 3451 mellanregisterelement som motsvarande uppges prestera 101dB/1W. Härmed utnyttjas bandens höga känslighet helt. Man kangivetvis dämpa dem, men i så fall är det nog bättre att välja en av de mindre modellerna i Arum Cantus stora program. Slut citat.

Som jag tolkar detta betyder det att:
OM jag dämpar dom (med ett par motstånd) så får jag inte ut optimalt välljud ut dom.
Frågorna som dyker upp i mitt huvud är:

Jag trodde #8221;bara#8221; man sänkte volymen vid dämpning?

Vad är det som blir sämre med ett par motstånd i signalvägen?

Ökar väl-ljudet med minskad dämpning? Eller måste de va helt odämpat för att uppnå optimalt ljud?

Finns detta fenomen även på andra typer av diskanter, eller är det bara band som uppför sig så?

Om man nu kör med odämpad diskant och delar över till ett PHL 3451 som är ett 12#8221; PA-mellanregister element, hur är det då med spridningen där?

Många frågor blir de#8230;
Hoppas ni kära vänner kan hjälpa mig att reda ut eller ställa till det mer för mig

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/12 :  09:02:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Vad är det som blir sämre med ett par motstånd i signalvägen?

Kan man inte få fasfel ?
Nybörjare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/12 :  10:51:05  Show Profile Send ILLY a Private Message
Fasfel får man av reaktiva komponenter, men visst, det är helt rimligt att anta att ett trådlindat effektmotstånd har en ej försumbar induktans.

Jag skulle annars tro att artikelförfattaren menade att det är bättre att finna element med rätt parametrar, än att ta ett som stämmer ungefär och sedan elektriskt kompensera för de sista felen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/11/12 :  21:58:24  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Fasfel i Metalloxidmotstånd vet jag inte om man brukar få, kanske någon här som vet mer om de?

ILLY, Jag förstår och håller med ditt resonemang att man ska ha så rätt matchade komponenter som möjligt. Men en titt på Arum Cantus egna hötalare visar att tex deras GRAND SUPREME (deras största med G1 band)har en känslighet på 90dB.

Om vi vänder på det hela och frågar oss så här då:
Låter en högtalare med högre känslighet bättre än en med lägre? Förutsatt att vi har förstärkare att driva det med.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/13 :  07:12:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej AA

Min erfarenhet är att högtalare med högre känslighet kräver lite mer av elektroniken, map bakrundsbrus etc. speciellt om man kör med slutsteg med fast hög gain.

Annars vet jag inte om karaktären på de högtalare jag hört är representativ för alla förekommande fall, men jag menar på att högkänsliga (100dB och uppåt) har lite mer fart och rapphet.

Detta tycker jag personligen är roligt, och letar därefter just nu ett erättningelement till mid.

Många högkänsliga konelelement återfinns i PRO sammanhang, och min åsikt är att dessa duger alldeles utmärkt även till hifi, det är inga som helst problmen att matcha en diskant (på säg 95dB) med en fin 8" eller 10" utan att behöva känslighetsmatcha, till och med så högt som 100dB borde gå att lösa och i vissa enstaka fall även så högt som 103dB.

Allt har sitt pris, och en mindre monitor lösning enligt ovanstående kräver dock sub, dessa känsligheter hålre sällan under 200Hz (100dB+), lägre känsligheter på runt 95dB kan sträcka sig så lågt som 100dB.

Skaffar man sig därtill en bra aktiv sub (det finns iofs passiva lösning på detta också, men då blir det stoort) så har man nog fått till ett ritkgit roligt litet system.

För att nå känsligheter på runt 100dB i området under 100Hz krävs en hel del, många moderna dubbel 18" lådor rör sig i dessa kretsar, men än så länge stannar det på denna nivå, vissa något över, andra något under.

Hornladdar vi så är det en annan femma, då kan man helt plötsligt se högre känsligheter, desa lösning kräver dock oftast någon form av processing, eq etc.

I alla fall rörande ca 100dB under 100Hz så blir det stora lådor vilket oftast sätter stop rent inredningstekniskt, en vanlig 218 låda har måtten 1200x600x700 (hbd) (JBL 2241 standard) och hornladdade basar (om de skall spela under 50Hz) är ännu större, även om bestyckningen är mindre räknat i ".

Så här i ligger problemet som jag ser det.

Mitt råd är att dela akrivt, bygga med måtta och kompensera de eventuella känslighetsskillnaderan elektronsikt via en vanlig högtalar processor exvis DBX driverack.

På detta vis kan man åstadkomma en mkt trevlig kompromiss som jag ser det, små högkänsliga toppar (10"+1" alt. dome/band diskant, mindre basar (enkel 18" eller 15") med lite mer effekt.

bara ett par suddiga tankar tididgt på morgonen // Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000