Author |
Topic |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2007/11/11 : 18:56:31
|
Det sägs att brott inte begås av behov utan av begär, detsamma gäller väl förstärkarbyggande. Lite behov av en ny stärkare fanns väl i och för sig, då mig gamla "dagligstärkare" på knappt 2x1W inte gjorde något vidare jobb med att driva mina nuvarande högtalare. Grundpelarna för bygget är slutrören 6AV5GA och Edcors små 5k/8R utgångstrafos, kombinationen av dessa två skulle enligt George på tubelab.com vara en riktig höjdare i förhållande till pengarna.
Har inget schema men en beskrivande text kanske kan ge en bild av vad det handlar om: 6AV5GA slutrör i single ended ultralinjärkoppling. Katodåterkoppling via sekundärlindningarna direkt till slutrörens katoder. Slutrören jobbar med en blandning av katodbias och justerbar gallerbias, anodspänningen blev lite i högsta laget med bara gallerbias så jag valde att dumpa ca. 20V över ett par katodmotstånd.
Som ingångssteg valdes efter mycket om och men ett 6SN7, ett triodsystem per kanal. Jag tänkte använda en 2C22 per kanal men på grund av en liten pinsam klantighet blev det inte så, därav den tomma oktalhållaren... Ingångsröret arbetar med strömkällor (MJE350 och BC557C i kaskodkoppling) som anodlast, arbetspunkten ligger runt 190V 9,5mA.
Nätdelen är också besmittad med "kiselsäkringar" i form av halvledarlikriktare och en Mosfetbaserad C-multiplikator. Sistnämnda filtrerar matningsspänningen och ger en viss uppstartfördröjning.
Chassiarbetet är inte riktigt färdigt än och eftersom apparaten inte är särskilt petsäker i sitt nuvarande uförande har det inte blivit några längre lyssningssessioner än, men det lilla jag hört har varit lovande. Det brusar en aning om man lyssnar nära högtalarna, det hoppas jag kunna bota med lite avkopplingskondingar på rätt ställen. Jordningen ska för övrigt ses över lite också.
Ljudmässigt så gör den ett betydligt bättre jobb med att driva högtalarna än den gamla puttefnask-stärkaren. Har inte mätt uteffekten än, det får bli när jag får tillfälle. Tubelab-mannen fick ut 9W ur samma rör-trafokombination och samma koppling men det var med 300V och 60mA, jag kör för närvarande på 270V 50mA (vilket fortfarande är över specarna för röret, men de tål nog en hel del...!)
Edit: Oj vad dammigt det var på bänken... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2007/11/11 18:57:28 |
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2007/11/12 : 09:50:09
|
Upptäckte en klantmiss som hade kunnat få dramatiska konsekvenser: När jag anslöt chassit till (signal)jord ville förstärkaren inte fungera längre, nätsäkringen gick vid uppstart och när jag provade med en större säkring gav bygget ifrån sig diverse missljud...
Efter att ha kollat runt lite upptäckte jag att det var kortis mellan högspänning och chassi. Innan jag jordade chassiet funkade det alltså utmärkt men då med ca. 320V i chassiplåten... Felet visade sig vara att den lilla kylaren till mosfeten i högspänningsnätdelen satt fastskruvad med en plåtskruv i en bit experimentkort och längs samma kopparbana satt en distansbult rakt ner i chassiet...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2007/11/12 10:00:07 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/11/12 : 17:43:18
|
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/11/12 : 18:19:58
|
Nyfiken: Varför valde du UL istf triod? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2007/11/12 : 18:39:02
|
Bernt: Det kan man säga! Tur att jag upptäckte eländet i alla fall...
ReVintage: Främst för att jag ville få ut så mycket effekt som möjligt (ur de tillgängliga medlen). Hade inte Tubelab-George talat så varmt om de resultat han fick med exakt samma grejor i samma koppling så hade nog besluten sett annorlunda ut, faktum är väl att jag nog aldrig hade gett mig på att bygga med röret i fråga om jag inte läst hans testrapporter. Får jag för mig att prova triodkoppling istället så är det gjort på ett par minuter. Utgångstrafona var jag bekant med sen innan och de är otroligt prisvärda.
Även om det kanske är underförstått så vill jag nämna att jag inte har några som helst High End-ambitioner med det här bygget. Jag var sugen på att prova just denna kombination av rör och trafos efter att ha läst om dem och eftersom jag ändå behöver en lite kraftigare förstärkare för "dagligt bruk" så fick det bli en permanent installation i ett riktigt chassi istället för skatbo på en träskiva.
Jag nämnde att den brusar lite, förhoppningsvis minskar det när chassit är anslutet till jord istället för till den ofiltrerade högspänningen... (j*vlar vilken miss, min DIY-stolthet fick en skaplig knäck av det där...)
Update: Förstärkaren är lagad och står nu och spelar, när den blivit varm ska jag förhoppningsvis komma åt att finlyssna lite. En omlackering av frontpanelen och en gallerhuv är det som krävs för att den ska bli helt färdig. |
Edited by - Fuling on 2007/11/12 19:42:07 |
|
|
|
Topic |
|