HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD 2x216THX vs NAD 218THX
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  01:10:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan alla nissar!
Behöver Hjälp, råd och rekommendationer!

Jag har nu 2 NAD 216THX Bryggkopplade (2x400 i 8ohm), jag har länge varit inne på ett NAD 218THX! (2x200 i ohm) Varför jag är inne på det? Är att jag har hört att NAD 218THX skall vara mer välljudande. Har även varit inne på ett NAD silverline S200... Men jag har läst att 218 och silverline skall vara rätt snarlika i ljudet och skillnaden är minimal (har kanske fel?) Har tittat lite på beg marknaden och hittat en del intressanta annonser... Men man får ju nästan 2st NAD 218THX för samma pris som ett NAD silverline... Min undran är, kommer jag sakna dom 200watten som jag förlorar om jag kör med ett 218? Det är kanske mer strömstarkt?? Man kan väl alltid stå ut att vänta med att köpa ett till 218??

Vad tycker ni??? Fortsätta med 2x216THX eller jag skall köpa ett NAD 218THX eller jag skall spara till ett NAD Silverline S200?? Jag är ute efter totalkontroll på mina Canton RC-L.... Har även spanat ett öga mot Rotel!! Hjälp mig!!! Går i tankar just nu?? Skall vara så rapp bas som möjligt!

marcus_ec.minhembio.com

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:33:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by marcus_ec

Hejsan alla nissar!
Behöver Hjälp, råd och rekommendationer!

Jag har nu 2 NAD 216THX Bryggkopplade (2x400 i 8ohm), jag har länge varit inne på ett NAD 218THX! (2x200 i ohm) Varför jag är inne på det? Är att jag har hört att NAD 218THX skall vara mer välljudande. Har även varit inne på ett NAD silverline S200... Men jag har läst att 218 och silverline skall vara rätt snarlika i ljudet och skillnaden är minimal (har kanske fel?) Har tittat lite på beg marknaden och hittat en del intressanta annonser... Men man får ju nästan 2st NAD 218THX för samma pris som ett NAD silverline... Min undran är, kommer jag sakna dom 200watten som jag förlorar om jag kör med ett 218? Det är kanske mer strömstarkt?? Man kan väl alltid stå ut att vänta med att köpa ett till 218??

Vad tycker ni??? Fortsätta med 2x216THX eller jag skall köpa ett NAD 218THX eller jag skall spara till ett NAD Silverline S200?? Jag är ute efter totalkontroll på mina Canton RC-L.... Har även spanat ett öga mot Rotel!! Hjälp mig!!! Går i tankar just nu?? Skall vara så rapp bas som möjligt!

marcus_ec.minhembio.com




Behöver du verkligen bryggkoppla? Räcker det inte med att bara biampa? Då uppnår du en bättre kontroll ljudmässigt och ett renare ljud. MvhKristofer
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:52:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad tror ni om ljudkvaliten, stegen imellan??? Piskar Silverline S200, NAD 218THX??
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:00:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by marcus_ec

Vad tror ni om ljudkvaliten, stegen imellan??? Piskar Silverline S200, NAD 218THX??



Ja det tror jag inte, minst eftersom Silverlineserien verkar vara en bättre serie från Nad. MvhKristofer
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:17:16  Show Profile Send Saro a Private Message
som jag rekomenderade i det andra forumet. Kolla på LcAudios produkter.. IMO betydligt bättre än Nad´s alla steg.

är det någon som håller med?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:32:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by marcus_ec

Vad tror ni om ljudkvaliten, stegen imellan??? Piskar Silverline S200, NAD 218THX??


Hej Marcus,
jag har skrivit en test av NAD S200 i tidningen Musik & Ljudteknik. Gamla nummer går att beställa. Jag kommer inte exakt ihåg i vilket nummer det var, det var under 2001 har jag för mig. I testen var jag inte helt övertygad av S200:ans ljudliga kvaliteter. Jag har inte jämfört den mot 218, men jag tror inte att den är speciellt mycket bättre. Konstruktionerna har flera likheter mellan varandra. I testen deltog även Rotel RB-1080, RB-1090, och Sherbourn 5/1500A.

De 200 watten du har extra idag är bra att ha. Tänk på att du därmed har 3 dB extra ljudtryck innan klipp vilket är en del (inte dubbelt så starkt subjektivt dock). Tänk bara på att högtalarna helst bör vara snälla laster. Jag vet inte hur dina Canton är i det avseendet. Men jag tror att de är sunda konstruktioner som inte är så lågimpediva.

Att bryggkopla ett par 218THX vore ju inte helt fel då kan det bli uppemot 800 watt uteffekt per kanal i 8 ohm, dock med något reducerad strömförmåga i låga laser.

De båda Rotelstegen är bättre val än NAD S200 om du är ute efter rent ljud.

Hälsningar Johan Lindroos



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:01:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Ja dubbla NAD 218THX, där snackar vi kontroll! Men blir det välljud? Rotel är ett hett tips! Ett Rotel 1080?? Lämnade i test HiFi & Musik 240A rätt godkänt... Men svårt att hitta för en rimlig peng på beggad marknaden! LcAudio får man väl kolla upp! Får fundera vidare!!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:22:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by marcus_ec

Hej

Ja dubbla NAD 218THX, där snackar vi kontroll! Men blir det välljud? Rotel är ett hett tips! Ett Rotel 1080?? Lämnade i test HiFi & Musik 240A rätt godkänt... Men svårt att hitta för en rimlig peng på beggad marknaden! LcAudio får man väl kolla upp! Får fundera vidare!!



Med en Rotel effektförstärkare så blir det för,odligen ettför ljust lju tillsammans med dina Canton: MvhKristofer
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/11 :  15:35:19  Show Profile Send ekman a Private Message
undrar jag hur stor nytta du har av dom där 240A när du ska spela musik sen dock =)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:06:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

undrar jag hur stor nytta du har av dom där 240A när du ska spela musik sen dock =)



Man får aldrig nog av effekt och kontroll!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:20:52  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Visst är där enorm kontroll i 218 THX..
Priset är dock att du får ett ganska kantigt och spetsigt ljud som i alla fall i mina öron kan vara mycket tröttande !!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:41:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tackar för alla gensvar!! Får fundera nu!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:44:02  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


det kan ju vara roligt med ett estetiskt tilltalande
slutsteg också... skall vara snyggt också!

just det

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:57:02  Show Profile Send Saro a Private Message
LC AUDIO. detta är sista gången jag säger det.. Låter bättre än alla nadsteg IMO. varför verkar det som folk tar avstånd från så bra produkter som LcAudio har?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:47:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

LC AUDIO. detta är sista gången jag säger det.. Låter bättre än alla nadsteg IMO. varför verkar det som folk tar avstånd från så bra produkter som LcAudio har?



Designen?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:25:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej m_e!

Vad får du att: 2st 208( i pris motsv , ed ;)-1st S200 ifrån??

208:or brukar beggat gå runt 8-10k, inte sett så många S200!,
men NN tjackade 2st S200 för 9el 10?kkr styck så, snarare då
1 el 1.2st 208/-per S200! o med åldersskillnad samt driftsäkerhet
i åtanke så är nog-! S200 helt klart att föredra!!( utseendet är
ju som tidigare sagt( skrivits, ed -inte heller heeelt fel!( S200:rna( v.s, ed ;))))



A*llra bäst i denna prisklass är ju givetvis - som Samuelrönnqwist,
mkt riktigt påpekat - 1 alt 2st beggade LCAudio-Zapsolute/The End!!


Mvh A*.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:40:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej m_e!

Vad får du att: 2st 208( i pris motsv , ed ;)-1st S200 ifrån??

208:or brukar beggat gå runt 8-10k, inte sett så många S200!,
men NN tjackade 2st S200 för 9el 10?kkr styck så, snarare då
1 el 1.2st 208/-per S200! o med åldersskillnad samt driftsäkerhet
i åtanke så är nog-! S200 helt klart att föredra!!( utseendet är
ju som tidigare sagt( skrivits, ed -inte heller heeelt fel!( S200:rna( v.s, ed ;))))



A*llra bäst i denna prisklass är ju givetvis - som Samuelrönnqwist,
mkt riktigt påpekat - 1 alt 2st beggade LCAudio-Zapsolute/The End!!


Mvh A*.



Jag menade 2st NAD 218THX beggade för samma pris som ett NAD silverline beggat!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:59:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej m_e!

A* med !!

A*ngående quote: marcus_ec:

"Originally posted by Samuelrönnqwist:
Varför verkar det som folk tar avstånd från så bra produkter som LcAudio har?
--------------------------------------------------------------------------------

Designen?
"

-:





resp:





-Hmmmmm?? ,-!!





Mvh A*.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000