HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat uttag största tweaken jag gjort iaf..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:51:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Jag kom på det at jag kanske ska dela med mig av min upptäckt.
Som de flesta kanske märk så är det otroligt dåligt med jordade vägguttag i nästan alla lägenheter. Detta är nåt som jag stört mig på i flera år då jag flyttat hit och dit.
Men nu tog jag saken i egna händer och har alltså jordat själv via elementet (alltså det man har för att värma upp huset..) Du tar bara en vanlig kabel och monterar en jordad kontakt i slutet. Strömkablarna koplas in där dom ska vara och jordblecket koplas via en separat kabel till elementet (observera att detta kräver vattenelement) och se ett jordat uttag där man kan koppla in sina så skyddslingar.
De som kanske tycker detta verkar läskat kan jag lugna genom att säga att detta inte är särskillt farligt. Speciellt med tanke på att jorden i hyreshus ofta är kopplade just till värmesystemet.

Förendringen är enorm. Och i stort sett gratis.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:05:16  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har vi nån elektriker här? Som kan verifiera att det är säkert? Jag har fått höra att det är LIVSFARLIGT att göra så...?

/P
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:15:39  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hmm....
Nu är ju inte jag elektriker, men om man pga överslag får ström i jordledningen blir väl alla element i huset strömförande!!??

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:19:46  Show Profile Send drgreen a Private Message
mmm sen finns det väl ngn anledning till att alla uttag i ett och samma rum måste vara jordade enl lag vad jag förstår?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:30:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
En av de saker som kan vara farligt är kopplingen till kontakten. Om tråden glider runt där och träffar stiften så kan det hända saker.

Om man letar jordade platser i hemmet så kan jag förresten tipsa om spisplattor, de är definitivt jordade. En kastrull ovanpå kan hålla fast tråden mot plattan (för den som vill snabbtesta något eller mäta).

Edited by - B Peter on 2002/12/10 13:39:57
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/10 :  13:44:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
strömförande element

Please don't kill me!

Tur att det är jordat överallt här på Nydalahöjd... dags för JPC snart...
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:21:17  Show Profile Send JMlab a Private Message
Det är riktigt att det kan vara farligt att jorda via elementen
Jag lät jorda +skärma ända ut i uttagen och samtidigt var jag tvungen att ha jordade kablar till all el inklusive elen till taklampor i det rum där jag har hifianl.Det blev rättså mycket dyrare än jag tänkt mig ,när jag ändå var i farten la jag hifin på en separat säkring.Resultatet av denna operation blev ett klart lungnare ljud och bättre ljud.
mvh
JMlab
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/10 :  18:51:44  Show Profile Send anders a Private Message
farligare än riktig jordning, men knappat sämre än ojordat?
hemförsäkringen gäller kanske inte för elfel längre efter ett sånt ingrepp
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:18:37  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej på er!

JMlab: La du alla ljudkomponenter på en säkring (ampere?)? Hur mycket effekt kräver din anläggning? Mina monoblock drar rätt mycket och jag undrar om du vet om man kan vinna mycket på att dra fram en säkring till bara för blocken? Således en för blocken och en för resten, så att bara stereon ligger på de 2 säkringarna. Blocken vill ha uppemot 2000 W per styck och hur fungerar det egentligen med en 10 A säkring att dela på?

Har inte jord till alla komponenter heller så har länge funderat på att installera, hyresvärden har dock låg förståelse och vill inte bekosta detta.. Hur upplevde du förbättringarna i ljud efter installationen?

MVH

redestad
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:49:33  Show Profile Send aaight a Private Message
P=U*I I=P/U 2000W/230V=8,7A
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:12:06  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej redestad!
Jag kör allt på 10 amp säkring dvs AMP2G2monoblock Preg2+EPS Wadia 861
samtKuzma skivspelare och jag har inte lyckats få säkringarna att lösa ut!!!!!Och jag kan garantera dig att jag fegkör inte anläggningen eller
hur Neodynium eller Audionet??????????????????????
Mycket lungnare och stabilare ljud blev resultatet!
mvh
JMlab
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:06:19  Show Profile Send redestad a Private Message
OK, tack för svaret, det verkar ju ganska lugnt. En fråga dock hur mycket drar dina monoblock per styck, vi har likadana försteg (utan ESP) men jag driver "burkarna" med AMP2 MAX, frågan om det är stor skillnad i strömtörst. Men men verkar helt klart vara värt att uppgradera elinstallationen för att lägga allt på egen säkring och få jord till alla komponenter. Ha det bra!

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000