HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golv vs. Stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:19:43  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej på er alla!

Är - vilket anförts av mig tidigare - en total nybörjare inom detta område som hatade elläran med Ohm och hans lagar intensivt.

Har en fråga som jag skulle vilja ha svar på av proffs, dvs ni...

Vilken högtalare? En stativare eller en golvhögtalare? Bor i en etta med ett ca 30 kvadrat stort vardagsrum. Efter att äntligen ha fått svar på frågan om Ohm och hans förbannade lagar (U=RI, tror jag) önskar jag nu få svar på frågan om vilken högtalare jag ska välja...
Stativ med subbas, eller ett par bra golvhögtalare.

Tips emottages med den största tacksamhet...



Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

Antonic
Member

296 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:27:35  Show Profile Send Antonic a Private Message
Vilken prisklass pratar vi om.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/10 :  22:36:29  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tja... är ju en fattig sate som just förverkligat drömmen om motorcykel... alltså torde ungefär 10 kkr vara rimligt.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/11 :  09:15:12  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag har några tips i prisklassen...

1) Linn Katan är en läskigt bra musikförmedlare. Den är tight, välupplöst och försvinner
helt ur ljudbilden. Den behöver en snabb subbas för att prestera riktigt bra, t.ex. Linn
Sizmik, men då blir det ju genast en väldigt dyr affär...

2) AUDIOVECTOR M1 Super är också väldigt pigg och har ett ännu något renare ljud än Linn
Katan. Den låter också (ibland) något fylligare i botten eftersom den går lite djupare,
men basen har inte fullt samma kontroll och dynamik som Katan. Personligen blir jag
lyssningstrött långt tidigare med M1 än med Katan, men för priset är de klart roliga.

På begagnatmarknaden borde det finnas massvis med trevliga stativhögtalare, men jag väljer
att passa vidare till någon annan på forumet som kan det området bättre än jag.

Lycka till

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/11 :  11:11:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Monitor Audio Gold reference 10 har nyligen sänkts till 12500:-. De är grymt bra och har även ganska bra djupbas. Stativhögtalare låter oftast bäst...

http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Gold_Reference/Gold_Reference_10.htm

Själv har jag Monitor Audio Silver S8 (golvhögtalare) som kostar ungefär lika mycket. Man får då offra lite mellanregisterkvalitet mot Gold Referenceserien men i gengäld får man ett mycket mer "fysiskt" och storskaligt ljud som jag gillar. Djupbasen blir också alltid mycket bättre med golvhögtalare än med en sub (i rimliga prisklasser i alla fall).

http://www.monitoraudio.co.uk/Products/Silver_Series/s8.htm

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/12/11 11:20:10
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:31:49  Show Profile Send svensson a Private Message
Hade för en massa år sedan Wharfedale Dimond III
som kördes ihop med en AudioPro B2-50.
Inte alls pjåkigt. Grejerna står hos morsan nu
och jag förundras varje gång över hur pass bra
det faktiskt låter. Mycket ljud för pengarna
skulle jag utrycka det som... beggat kanske det
blir 6-7.000 pix.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:43:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

varför låter en stativhögtalare oftast bäst?
underligt att folk gillar staivhögtalare mer,
de tar juh i stort sett lika stor plats på golvet
som en golvare...

golvare gräver också djupare i basen!!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/12/11 :  12:59:38  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


varför låter en stativhögtalare oftast bäst?
underligt att folk gillar staivhögtalare mer,
de tar juh i stort sett lika stor plats på golvet
som en golvare...

golvare gräver också djupare i basen!!




Bland det dyraste att tillverka på högtalaren att tillverka är ju lådan..det blir billigare för det mesta på en stativare. Man kan lägga mer på element å filter. I billigare klasser där lådan ju generellt håller lägre kvalité färgar ju en stor lådyta mer än en liten vilket påverkar ffa mellanregistrets renhet t.ex. Men som det mesta är det ju en avvägningsfråga vad man gillar...en del gillar ju lite resonanser
Jag håller med dej niklas i att det där med att stativare skulle ta mindre plats är mest "nys"
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:15:59  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by RigorMortis

Tja... är ju en fattig sate som just förverkligat drömmen om motorcykel... alltså torde ungefär 10 kkr vara rimligt.



Vad har du köpt för hoj? MC är faktiskt ännu roligare än hifi!!!

Stativare tar lika mycket golvplats (helt korrekt påpekat av någon golvhögtalarfantast ovan som inte lärt sig uppskatta frånvaro av lådresonanser och tight bas!!!) men i frågan om kubikmeter upptagen luft så vinner dom klart! Detta gör att dom i alla fall ser ut att ta mindre plats och blir mindre iögonfallande!

MA gold Reference 10 måste du kolla in eller Dynaudio Audience 52! Kanon bägge två!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2002/12/11 :  13:51:47  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag skulle satsa på ett par begagnade Carlsson OA50.2 eller OA52.2. I ett 30 kvm stort rum med mycket möbler, och som du rör dig i fungerar ett par rundstrålande högtalare av det här slaget utmärkt. Du bör få ett par OA50:or i fint skick för ca 6.000:-, och då kan du ju lägga en slant på bra kablar istället (eller betala försäkringspremien till din MC...) Kolla www.carlssonplanet.com så får du veta mer! Lycka till...
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:07:20  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
varför låter en stativhögtalare oftast bäst?
underligt att folk gillar staivhögtalare mer,
de tar juh i stort sett lika stor plats på golvet
som en golvare...

Det beror nog på att ljudet från stativhögtalare alltid
är mycket mer öppet och känns mer levande, men "tyngden"
saknas som sagt. Så det är en smaksak vad man väljer att kompromissa med...



Man borde inte sova.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/11 :  17:47:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Musiksmak spelar stor roll. Är du basnarkoman, blir du besviken på samtliga stativhögtalare hur rent dom än spelar.
Du kan bli besviken på många golvhögtalare också som vägrar säga nåt vettigt under 50hz.

Högtalare är en kompromiss.
Ska du spela djupt ner i basen blir vissa saker lidande.
Perspektiv och upplösning för att nämna några.
Om du inte har så mycket pengar blir kompromissen hårdare.

Bättre då att satsa på en högtalare som inte pallar djupbasen men som klarar allt annat. En stativare alltså.
Golvhögtalare blir bra först en bit högre upp i prisskalan. Sisådär en 15-20k.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/11 :  18:03:20  Show Profile Send marens a Private Message
Jag ser djupbas som en prisfråga. Har man en stativare som låter bra över hela registret men inte klarar basen så kan man bygga den så att den får bra djupbas också, utan att kompromissa med övriga registret, förutom att det kanske blir dubbelt så dyrt.

För att få bra och djup bas samtidigt krävs det större högtalare med större membran och slutna lådor. En liten basreflexlåda kommer aldrig att ha samma renhet, "snabbhet" och auktoritet som en stor sluten med stora membran och låg distorsion. Även om -3dB punkten är samma. Men som sagt det blir dyrt då.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/11 :  19:29:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Har man en stativare som låter bra över hela registret men inte klarar basen så kan man bygga den så att den får bra djupbas också, utan att kompromissa med övriga registret"

Nja, jag skulle faktiskt tro att en stor del av den ofta upplevda "renheten" hos stativare beror på något så enkelt som att djupbasen fattas! Särskilt med tanke på att färre ståendevågor exciteras, och i mindre utsträckning än vad vore fallet med en baskapablare högtalare.
Go to Top of Page

Babuska
Starting Member

12 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:10:37  Show Profile Send Babuska a Private Message
Tycker att du skall provlyssna Avance Signature 3 mkII. Riktigt bra ljud. Man blir verkligen förvånad över denna stativares pondus. Ligger runt 10kkr.
/Ola

Mera kosken i magen...
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2002/12/12 :  00:56:54  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Har en en Suzuki GSX-R 1000, vilket gör att försäkringen är ett par hyfsade stativhögtalare i månaden... nästan iaf.

Tips på bra affärer i Gbg-området förresten, för provlyssning?


Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/12/12 :  01:30:36  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz
Nja, jag skulle faktiskt tro att en stor del av den ofta upplevda "renheten" hos stativare beror på något så enkelt som att djupbasen fattas!


Då hör man ju fel, ju.Man får lära sig hur bra ljud låter på nytt, bara basen är rätt balanserad där nere förstås.

quote:
Originally posted by Magnuz
Särskilt med tanke på att färre ståendevågor exciteras, och i mindre utsträckning än vad vore fallet med en baskapablare högtalare.


Om man bara förlänger lådan och sätter i en extra 6,5:a kan man definitivt få problem ja. Men om man bygger en golvare med ett subbaselementet i en egen låda istället, så behöver man inte kompromissa med övriga registret på samma sätt, så länge man inte gör det dåligt alltså.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/12 :  02:12:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej R-M!

"...som hatade elläran med Ohm och hans lagar intensivt."
.-pgA*v förmörkat sinne, ed ;)

.-d:o, Broder ,!! ( idioti utan mening o mål,- dessa lampjävlar & Co ( hifinsiktslös man var !, ed ;))


Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/12 :  03:12:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

."Nja, jag skulle faktiskt tro att en stor del av den ofta upplevda
"renheten" hos stativare beror på något så enkelt som att djupbasen fattas!
"


.-Exakt !!( alt: liten del!, men -del i vfsh, ed ;)

Mvh A*.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/12/12 :  08:50:03  Show Profile Send Kreator a Private Message
quote:
Originally posted by RigorMortis

Har en en Suzuki GSX-R 1000, vilket gör att försäkringen är ett par hyfsade stativhögtalare i månaden... nästan iaf.

Tips på bra affärer i Gbg-området förresten, för provlyssning?





Kul hoj! Har haft förmånen att köra en sådan under en dag, det var en upplevelse! Det är första hojen jag kört som gått på bakhjulet på trean i omkörningar av bilar!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000