HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Enkel förstärkare sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:07:26  Show Profile Send mac a Private Message
Hej alla glada

Jag vill bygga, kanske köpa, en väldigt enkel och billig förstärkare att ha till datorn. Jag har ett par 3" tangbandare som legat och samlat dam ett tag. Tänkte jag skulle fixa en så pass liten förstärkare att den inte blir skrymmande vid datorn. Jag lyssnar aldrig högt vid datorn och behöver därför inte så mycket effekt. Jag "finlyssnar" inte vid datorn och är därför inte så kräsen på kvalitet. Enkel, liten och billig är det tre ledorden. Vill inte gå över 1000 kronor inklusive allt. Gärna bara hälften av det.

Så, vad ska jag bygga? Köpa, modda?

Tackar för visat intresse

/Marcus

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:20:53  Show Profile Send Yunick a Private Message
Gainclone kanske? Med lm1875 ist för lm3875..

http://www.audiosector.com/

Eller kanske McGyvers 5-8 Watt's förstärkare.. Den låter mycket fint :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/11/06 20:43:27
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:28:02  Show Profile Send MartinX a Private Message
Du skulle ju kunna köpa en sån där T-amp http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2148men det är ju fusk naturligtvis skall du bygga själv tex med en sån här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=220479.htm
Schemat på enkelförstärkaren i bilden funkar perfekt en sådan har jag själv vid datorn. Fast nu hade jag nog valt LM1875http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10052.htm som är bättre och billigare. En liten 30-50VA 2X12Vtrafo räcker om du inte kontinuerligt tänker bottna tangbandarna.

Hursomhelst när du konstruerat din egen nätdel, etsat ditt eget kretskort, slöjdat din egen låda o sitter där med det färdiga resultatet kommer du att vara biten och alldrig tänka på att köpa färdigt mer.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:12:56  Show Profile Send Lovan a Private Message
Finns ju alltid kit på 41Hz att köpa om man vill ha lite mer att löda.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/11/07 :  07:36:13  Show Profile Send icewall a Private Message
PA03, måste mitt förslag bli.
Är ju en GC men jag kan inte ge nog med superlativ till kretskortsdesignen. Enkelt bygge och väldokumenterat, låter dessutom väldigt bra i min öron.

Kan ev. bli svårt att klara 1000:- gränsen men det är värt det
tycker jag!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/11/07 :  08:48:08  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Du har PM, Mac.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2007/11/07 :  23:04:09  Show Profile Send mac a Private Message
Tack för visat intresse. Kul med all respons.

Vad är denna McGyvers för något? Tror annars att idén att bygga efter Elfas enkla kopplingschema kan vara ett allternativ. Skulle vilja bygga något som är i storleksordning några CD-fodral på höjden.

Var köper jag billig, jättebra och snygg låda?

Ha det gott

/Marcus
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/11/07 :  23:48:37  Show Profile Send MartinX a Private Message
Du behöver ju en nätdel också, som trafo kunde man ju ta en sånhär 2x12V 30VA:www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2014327.htm

Sedan två kondensatorer 4700µF 25V blir bra.
www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=10128.htm

En likriktarbrygga på 4A blir nog lagom.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=1520.htm
140V varianten räcker

Som lådor har vi ju dom här, lite dyra men ganska snygga.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=6982.htm

Med LM1875 och dom få komponenter som behövs till själva förstärkarkretsen borde det gå att få ihop under 1000kr. Ahh var roligt det är att fantasiplanera byggen!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/11/07 23:49:06
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:02:01  Show Profile Send Yunick a Private Message
quote:
Vad är denna McGyvers för något?

Jag hittade inte tillbaka till tråden här på forumet, men kretsen ser ut såhär..http://redcircuits.com/Page80.htm

Är det första gången du bygger en förstärkare så tycker jag MartinX förslag bra :)

Jag byggde en gainclone som första förstärkare och blev förbluffad att det kunde låta så bra som det gjorde. Särskillt med tanke på den låga kostnaden..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:35:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Kan bara hålla med: - Bygg en Gain Clone med LM1875, låter väldigt bra för pengarna!

Tillåter ekonomin, så hade jag köpt en 2x18V/120VA trafo, så du kan köra full effekt "i framtiden" om det skulle behövas!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2007/11/08 :  13:59:38  Show Profile Send mac a Private Message
Åh vad kul med all input. Är nog mest in på MartinX idé. Gillar att det går att bygga så smått. Men den trafon blir det inte särskillt skrymmande. Detta är inte mitt första förstärkarbygge. Har byggt ett Hypex slutsteg tidigare. Det är ju också väldigt lätt. I princip bara att göra en nätdel och sen är det klart. Så det är skönt att ha något lätt även denna gång. Är lite lat och om det ska bli av får det inte vara för stor barriär att ta sig över. Nästa gång kanske jag vågar mig på något svårare. Nytt försteg kanske.

Ska fundera lite ,sen får vi se om jag hinner bygga i år (ska till värmen resten av året snart ). Men suget att bygga är stort efter några år utan pyssel på det här området. Kom på att jag nog lär köpa ny lödkolv. Den förra försvann visst. Hmm.

Tack än en gång för visat intresse

/Marcus
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  15:51:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tacka inte! Du får fasen anamma offra dig för en byggtråd med MYCKET bilder!!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000