HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Beräkna nättrafo (för rörsteg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  19:00:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hur beräknar jag data på en nättrafo om jag vet vad jag vill ha för DC (AC-spänning)? Det är främst strömmen jag går bet på. Hjärnsläpp .... När någon frågar transformatorvärden säger jag PSUDesigner II. Jag har kört det men känner mig osäker.

Jag tar mitt praktiska fall som exempel:
SE-stärkare där jag har
450V anodspänning (blir väl kanske 470V V++
112mA tomgångsström (utgångsrör)
10-20mA tomgångsström driver.
En kanal.

Jag pillar med PSUD och får fram att 370-380V kan vara lagom om jag kör med en GZ34. Strömmen genom ett filtermotstånd i nätdelen ligger i snitt på 110mA. Alltså skulle jag kunna beställa en trafo på 370-0-370V @ 100mA, alltså ca 80VA. Men förstärkaren är på 25W, klassA och borde bränna 75% i onyttig obrukbar effekt, varför en trafo på 100VA vore minimum. (Om vi nu för ett ögonblick betraktar VA som W).
Vad gör jag för fel? Hur ska jag ta fram nödvändig ström till förstärkaren?

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/11/08 :  19:36:20  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
AC strömmen för en traf som används till likriktning med kondensator ingång är alltid högre än DC strömmen, hur mycket högre beror på lindningsresistans och kondensator värde men ett typiskt värde är att räkna med 1.6 ggr.

För drossel ingång blir AC strömmen nästan samma som DC strömmen men då är förstås också DC spänningen i detta fall lägre än AC spänningen.

Ovanstående finns att läsa i många böcker om hur man beräknar kraftaggregat där man också kan läsa typvärden som dessa.

För din traf så skall du ta ut totalt 112 + 20 = 132mA, trafen skall då dimensioneras för 132 x 1.6 = 211mA, men detta är för brygglikriktning, för 2 diods likriktning skall varje lindning diemnsioneras för en ström som är 0.707 gånger värdet för brygglikriktning så i ditt fall skall varje lindning dimensioneras för 0.707 x 211 = 149mA. Trafens effekt bestäms av spänningen för varje lindning ggr strömmen för bryggkopplingsfallet så i ditt fall blir effekten 370 x .211 = 78W. Med en strömförbrukning av bara 112mA DC så kan inte förstärkaren ge 25W, ca 12.5W är mer troligt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  21:51:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har ju tabeller som visar hur AC/DC-strömmar och AC/DC-spänningar förhåller sig till varandra ... hjärnsläpp, skrev jag: http://www.sowter.co.uk/htspec.htm
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2007/11/08 :  22:42:18  Show Profile Send DHT a Private Message
Om du kör PSUD2 kan du kolla AC-strömmen i trafon direkt genom att kolla RMS-värdet på I(T1) i programmet.

Har förövrigt själv förstört en hemlindad trafo så sent som i förrgår, troligen pga av otillräcklig dimensionering
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/11/09 :  07:20:02  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Jag har ju tabeller som visar hur AC/DC-strömmar och AC/DC-spänningar förhåller sig till varandra

Jo, det verkar vara ungefär samma värden som jag angav, man bör vara lite försiktig och inte ligga för nära gränsvärden eftersom de faktorer som anges inte är exakta, de varierar beroende på saker som kondensatorvärden och lindningsresistanser.

Bra sida som du har hittat, det vore en bra ide att lägga den som en sticky om det går.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/09 :  09:39:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag försöker alltid ligga 50% över nominella värden (vad gäller ström).

Jag får ta med mig linjal och räknesticka och ett Ua/Ia-diagram för EL156 till den bostadspolitiska konferensen jag ska delta i, i helgen. Att en EL34 kan lämna ca 10W i SE är väl OK men ett mer än dubbelt så kraftigt rör inte skulle kunna lämna mer är ju underligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000