HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalare och matematiken & ellära
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/05 :  03:32:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Om man skulle vilja förkovra sig lite i den matematik som är nödvändig för högtalarbyggnation, vilken/vilka typer av matematik är det som man behöver lära sig?

Edit: lägger till önskemål om tips på grundböcker i ellära. Helst på svenska, men även engelska går bra.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2007/11/08 01:01:36

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/11/05 :  07:25:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Trigonometri, rakna pa volymer, vinklar och sa...annat som ar bra att ha i bagaget ar allman ellara.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/05 :  08:48:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vill du ha lite mer avancerat så är kan du ju köra lite Fourier-analys, på MLS-svep , för filter kan man ju använda jw-metoden (j-omega) som används.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/06 :  17:54:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Utöver det som är sagt är equations-lösningar bra att vara bra på. Ett simpelt exempel är P=U*I...vad är då I = ?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8659 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:23:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Räkna själv..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:33:51  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror han syftade mera på vad för formler som är intressanta, som beräkna frekvensgång på en låda med specifik volym, Q och T/S-parametrar, än just matematiken i sig... För i just matematisk mening så har jag svårt att se vilken matematik som inte är tillämpbar på ett eller annat vis vid design av högtalare. Möjligtvis diskret matematik isf.

Edit: Det jag menar är att man kanske borde utgå från formlerna och lära sig matematiken än att bara torrlära sig matematiken innan man börjar använda formlerna

Edited by - Lovan on 2007/11/06 18:39:04
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2007/11/06 :  19:05:51  Show Profile Send Fimax a Private Message

för dem som vill fördjupa sig finns det säker ngt intressant här:
http://www.klippel.de/pubs/papers.asp

/filip

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8659 Posts

Posted - 2007/11/06 :  19:22:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tror han syftade mera på vad för formler som är intressanta, som beräkna frekvensgång på en låda med specifik volym, Q och T/S-parametrar, än just matematiken i sig... För i just matematisk mening så har jag svårt att se vilken matematik som inte är tillämpbar på ett eller annat vis vid design av högtalare.

Ja,det har jag kunnat,med papper och penna,för ca 10år sedan.Men jag glömmer fort.och nu finns det ju software..

quote:
Edit: Det jag menar är att man kanske borde utgå från formlerna och lära sig matematiken än att bara torrlära sig matematiken innan man börjar använda formlerna

Ja det där sjunker nog in så småningom..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/08 :  08:59:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En generell och lagom djup matematisk intuition är nödvändig. Definitivt gymnaismatten (kan den heta matte C??)
Gärna lite extra matte motsvarande kanske 20p från universitete i form av analys, algebra och numeriska metoder.
Sedan kommer specialmatten som hör ihop med elektronik, ellära (elektromagnetisk fältteori - grundläggande).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000