HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 4 ohms diskant till 8 ohms filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Colossus
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/11/07 :  10:03:22  Show Profile Send Colossus a Private Message
Är det möjligt att koppla en 4 ohms diskant till ett 8 ohms filter om man seriekopplar med ett 4 ohms motstånd? eller förändras elementets elektriska dämpning då?

mfh Colossus

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:22:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tycker du borde tappa 3dB, hälften av spänningen hamnar över motståndet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:35:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Halvering av spänning = -6dB
Halvering av effekt = -3dB

Eftersom vi kan anta att förstärlkaren är en spänningsgenerator så blir det det första fallet, alltså -6dB. Förstärkaren behöver bara leverera halva effekten så ekvationerna går ihop om ni funderar lite...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2007/11/07 :  19:57:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har kollat lite på filtret i mina XTZ talare (jag svor jag inte skulle)och i serie med diskanten (6 ohm)sitter ett 2,5 ohms motstånd,hur blir det om jag tar bort motståndet och säter dit komponenter för ett 6 ohms filter (nu är det beräknat för 8 ohm i diskanten,de andra registren är 4 ohm)Om jag ev. ska dämpa vill jag ha konstantimpedans.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/07 :  20:17:03  Show Profile Send Lovan a Private Message
MatsT: Om det är en spänningsgenerator så hoppas jag att den försöker uppnå samma spänning på utgången oavsett last. Spänningen V vid 4R borde ge samma spänning V över 8R. Och iomed att resistorn och elementet(förenklat) är på 4R så har dom halva var. Dvs spänningen över elementet är -3dB(halvering). Effekten i elementet är dock -6dB(1/4) iomed att det blir halva strömmen och halva spänningen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/07 :  20:40:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Effekten i elementet är dock -6dB(1/4) iomed att det blir halva strömmen och halva spänningen.

Det var väl det jag skrev? Förstärkaren behöver bara leverera halva effekten och halva effekten hamnar över motstånd respektive högtalare efter dämpning med 4ohm. Det var det jag menade med att ekvationerna går ihop om man tänker efter lite. Vet man att halvering av spänning ger -6dB så behöver man ju inte härleda.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/07 :  21:27:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Tydligen kunde det missförstås
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000