HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korta stativ på bänk?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:17:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mest för att dubbelkolla, men min sambo vill gärna att jag skaffar ca 30cm höga stativ och ställer dem uppe på en TV-bänk istället för på golvet. Jag har sagt tvärnej, bänken med lite lådor och dörrar skulle så gott jag förstår bara funka som väldigt bra baslåda och det känns inte rätt. Så vet någon om man kan få tag på 30-40cm höga stativ som dämpar riktigt bra så man kan ställa dem på en bänk? Eller har jag rätt och bör bara glömma det hela?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:24:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm - borde det inte gå att koppla bort resonanserna mellan stativ och bänk med hjälp av rejäla stenplattor? Stenplattorna ligger på bänken och högtalarstativen placeras ovanpå dem.

Eller är jag ute och cyklar?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:34:08  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Varför inte SD-fötter mellan högtalare å bänk helt enkelt....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/06 :  14:37:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vet inte, har själv funderat på det där men stannade vid att komma ihåg att stativets funktion är att flytta upp golvet till toppen av stativet, alltså koppla bra mot underlaget (om man har spikar mot golvet). Så då vet jag inte hur bra "golv" man kan få mot bänken, eller hur tungt man kan lasta normala ikeabänkar (typ benno, inte den men liknande konstruktion kanske). Högtalarna väger ju 10kg, stativet kanske lika mycket och sedan en 10kg stenplatta i varje hörn, det blir ju en del. Många bänkar står det väl maxlast 30-40kg på, även om det kanske avser mitten på hyllplanet?

edit: Krell, tyckte inte om SD-fötter på stativen, men kanske får prova dem igen.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/11/06 14:38:16
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:19:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det här skulle jag inte rekommendera, bänken kommer att koppla akustiskt mot högtalarlådan och ganska så säkert färga ljudet.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/11/06 :  19:07:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Med SD-fötter är högtalarna frikopplade från underlaget, i detta fall bänken, så om bara höjden är rätt är detta den enklaste å bästa lösningen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/11/07 :  16:53:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Med SD-fötter är högtalarna frikopplade från underlaget


Till viss del bara, det kommer troligtvis aldrig att låta som på ett par bra stativ, men prova går ju alltid!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/07 :  17:18:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
på svajiga golv har jag bara gott att säga om mjuka fötter. En annan lösning har varit att med råtyngd pressa golvet till att vara still. Då har spikes fungerat riktigt bra.

Har du en bänk så vill du inte sätta den i vibration o det lär du göra med spikes.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/07 :  17:25:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Så om jag sammanfattar det hela:
1. Bänken kommer förmodligen att låta lite, men kör vi med massiv tung ek så kan det ju kanske låta lika fint som det ser ut. Granitskivor mellan bänk och stativ så blir det förmodligen bättre.
2. Använd SD-kuddar. Högtalarna kommer att låta som med kuddar på stativ, så kan ju kolla vad jag tycker om det först.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/07 :  20:23:03  Show Profile Send 80-talet a Private Message
om nu bänken inte är riktigt reser sig på den höjd som högtalaren trivs på, vanliga stativ är, kan man med t ex rätt lutning på högtalaren kompensera för höjdförlusten?

eoJeud
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2007/11/07 :  21:08:38  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Byt sambo.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000