HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra nätlist.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:37:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
I helgen har det spelats rätt mycket musik, suttit och njutit och sambon har varit nöjd, trevligt trevligt. Men det låter lite annorlunda nu.....

Var i Uppsala och besökte Esoterisk Hifi, passade då på att köpa en tuner och en nätlist från Supra, mest för att få lite skydd mot åsknedslag. Åkte hem och flyttade runt lite för att få in radiodelen i racket, så signalkablar skiftade också en aning, från skivspelaren har jag nu 0.5m långa Ixos Silver gamma någonting och Taralabs 1m-kabel mellan försteg och slutsteg om jag inte minns fel. Kör med 10m långa EKK-kabel till högtalarna. Toppen det här.
Så sitter man då i lugn och ro och lyssnar, och tycker att rösterna flyttats bak och att de inte låter lika starkt som tidigare, medans bas och diskant ligger kvar på samma nivå. Väldigt konstigt. Men det är klart, Ixosen är ju säkert en aning ljus med silver i kabeln, och taralabsen... tja, har ingen aning faktiskt. Men det slår mig att folk faktiskt verkar få för sig att det spelar roll med nätkablar, dumma som de är. Då kanske min nya nätlist kan påverka något? Den gamla var ju en från Ikea med en bra på-och-av knapp som lyste lite gulligt. Säkert inte "HIFI"-sertifierad heller Nåja, inte för att jag tror att kablar eller nätlister påverkar så mycket, eller jo, jag vet att det är rätt enkelt ibland att höra skillnad på koppar och silverkabel till högtalare. Men annars har jag väldigt liten tro på det där och anser det mer vara placebo än verkligt samt att folk köper tjocka dyra kablar mest för prestigens skull. Fast denna gången hör jag faktiskt att något hänt, det är inte inbillning för jag hade inte ens väntat mig det, det skulle inte påverkas. Eftersom det är rätt lätt att flytta över alla strömkablar från Supralisten till Ikealisten så... tja, bara snabbt och enkelt gjort. Och jisses då, när man sätter ner nålen på skivan igen tycker jag nästan att jag kan höra hur nivån på rösterna ökar under en sekund, som om något laddas upp när man börjar spela och sedan ligger kvar där, aningen mer spretigt/vasst och lite mer fram i ljudbilden. Kopplar tillbaka allt till supran och när musiken går igång så sjunker det ner och bak igen. Just det tycker jag är nästan mer skrämmande, att man måste spela musik för att det skall slå igenom, att det inte bara räcker att koppla in det hela och så rättar det in sig. Så magiskt och förvånande att det inte är sant. Sambon kunde också höra skillnaden så det är inte bara jag. Hmmmm..... usch. Blä. Vill inte medge att det spelar roll om man matar med vanlig elkabel eller om man matar med HIFIsnören till strömmen. Det är ju trots allt 220V! Men nu är det helt enkelt så att det gjorde skillnad. Därför är det bara att medge att jag inte längre kommer att le lite överseende och skaka lite lätt på huvudet när folk pratar om skillnad på nätkablar samt i mitt stilla sinne tänka "jaja, det är inte lite lustigt vad folk kan få för sig konstiga saker". Nu har ni kabelstollar en medlem till, och en motvillig sådan. Även om det även i detta fall kanske möjligen kan vara placebo. Men jisses vad den är övertygande i så fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  11:47:21  Show Profile Send CC a Private Message
Välkommen till vår bannade värld! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/11/05 :  12:19:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som CC redan noterat - välkommen in i gänget Dr.Nope...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:27:04  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det värsta är ju att jag nu är nyfiken på att prova nätkablar, ersätta de där svarta med andra och se om det är någon skillnad. Men det blir ju så dyrt.... Eller om man kanske skulle byta ut kabeln mellan RIAA och försteg... eller.... usch då. Kanske borde be om lite utvärdering hos en trevlig butik, om man nu bara kunde få lite tid till det. En enorm bristvara kan jag meddela.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:34:07  Show Profile Send CC a Private Message
Efter att testat en drös med DYI å svindyra kablar för elleverans har jag funnit att man kan komma långt med DYI, speciellt om man ser till den ekonomiska aspekten... Men det är en massa meck som tar tid. Lättare då med färdiga produkter... Sedan kan jag inte rekomendera att du testar i butik då det säger mycket litet (om något alls!) om hur det kommer låta hos dig! Försök låna hem en serie å testa hemma i lugn o ro, det ger mer relevans för dig å dina omständigheter gällande din anläggnings förutsättningar!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:58:33  Show Profile Send MartinN a Private Message
Supra LoRad ÄR en bra kabel i metervara. Litet skruvande
och knåpande och man har många nätkablar för en mycket
liten utgift. Största fördelen är att man kan göra
dem i just den längd man behöver - 0.7m, 1.5m, 3m.....

Martin
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:06:20  Show Profile Send denada a Private Message
Jo jag kör med LoRad och ÖlFlex hemma och det är en viss skillnad dem i mellan.
Det sitter en nätlist från supra som jag petar in dem i. Jag hade inte möjlighet att få upp 6 separata uttag där jag har stereon. Det sitter nämligen ett element bakom...

Men visst blir det skillnad om man roddar runt bland kablarna i stapeln.
Det kräver lite labbande för att få till det med det man har hemma. Har man en mycket större ekonomisk kompost och gräva ur än vad jag har så spelar det ju ingen roll då är det ju bara att handla nytt... Men det är roligare att labba sig fram till en bra lösning.

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/11/05 :  15:32:26  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Dr. Nope, jag tolkar dina intryck något tvetydigt. Kommer rösterna längre i bakgunden med Supran? Är det positivt? Att det sedan låter mer spretigt och vast med IKEA-dosan är naturligtvis inte bra.
Är även förstärkaren inkopplad via Supra-listen? Jag har i andra trådar läst att den kan vara dybamikbegränsande.

edit.
Inte bara dybamikbegränsande, utan även dynamikbegränsande..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2007/11/05 16:27:08
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/05 :  15:52:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jadu, vet inte om jag tycker det är bättre eller sämre. Skönare att lyssna på, men lite tråkigt att rösterna flyttats tillbaka.
Har hela stereon i den listen, tanken var ju att få lite skydd mot åska/överspänningar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  15:56:26  Show Profile Send CC a Private Message
Testa köra stärkaren utan nätfilter en gång. Jag har ännu inte hört ett nätfilter som inte försämrar dynamiken för en stärkare. Men det är klart, är det riktigt illa med elförsörjningen så kanske filtret förbättrar mer än det förstör...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:24:12  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Möjlighet att låna jpc 2.5 av någon så gör det. Tycker den gör allting lite bredare, fylligare och behagligt, dock flyttar den ljudet lite bak också, verkade inte så positivt för dig. Men som sagt ta hem ett par tex svalanders också. Vet inte hur dyra du tänkt men dessa ligger ok o dyker upp beg lite då o då.
MVh
Stefan


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:24:44  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Välkommen!
När du väl har tagit steget in i vår invigda värld finns det ingen väg tillbaks.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2007/11/05 :  16:38:57  Show Profile Send hman a Private Message
Har Jenvings billigare nätlist utan filter, eftersom Stridbeck sr och jr avråde användandet av dubbla filter. Jag har inte upplevt att rösterna flyttar tillbaka. Idag har jag endast Supra Lorad kopplat till försteget. Innan hade jag Lorad i hela anläggningen, då märkte jag att ljudet blev ljusare än standar kablarna.

Tydligen finns det en oskärmad nätkabel av namnet Lejonklou för 350:-som rekommenderas till Linn utrustning. Under utvecklingen testades tydligen över 100 olika närkablar, innan en nätkabel från Taiwan valdes ut. Jag tänker att prova denna själv till DVD spelaren för att se om det blir någon skillnad.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/05 :  19:49:24  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
över 100 olika närkablar,


- Där var det någon som smälde mig på näsan rejält! Seriöst!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Little Esther-fan
Member

298 Posts

Posted - 2007/11/05 :  20:51:24  Show Profile Send Little Esther-fan a Private Message
Nätfilter måste nödvändigtvis inte användas för samtliga apparater i systemet. Vad jag förstår gör de mest nytta i försörjningen av motordrift, i exempelvis skivspelare.

hman:

quote:
Jag tänker att prova denna själv till DVD spelaren för att se om det blir någon skillnad.


Ser fram emot rapport av testresultatet!

Hellre hundralappar än tusingar i jakten efter förbättringar

Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/11/06 :  16:06:34  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Dr.Nope: Tycker det är starkt av dig att lägga upp den här tråden där du medger att du har varit en nätkabel skeptiker och faktiskt hör skillnad på nätkablar/filter. Har själv varit skeptisk mot nätkablar...;)

Kan tips om Furutechs kablar och kontakter. Finns att köpa hos bla Svalander. Mycket prisvärt i mina öron.

/Peter


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:03:06  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tackar peter, men det här var ju så uppenbart att det var skrämmande. Kan ju säga att det var ännu större skillnad nu när man satte på Shivare på CDn.

eller som sambon sa: "Tänk vad synd om de som inte har så bra stereo och köper en sådan, de kommer ju inte att höra något alls!"

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/11/07 :  22:32:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dr.Nope:

quote:
Det värsta är ju att jag nu är nyfiken på att prova nätkablar, ersätta de där svarta med andra och se om det är någon skillnad. Men det blir ju så dyrt.... Eller om man kanske skulle byta ut kabeln mellan RIAA och försteg... eller.... usch då. Kanske borde be om lite utvärdering hos en trevlig butik, om man nu bara kunde få lite tid till det. En enorm bristvara kan jag meddela.


Mot fraktkostnad kan du testa hela sortimetet .......

// Kanske lite OT ?

Hälsning
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:57:02  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det erbjudandet kommer jag nog utnyttja, men det får vänta lite. Just nu måste jag först köpa ny TV-bänk så jag kan flytta fram elektroniken mot högtalarna, 10-11meter högtalarkabel känns lite för långt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000