HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl på väg tillbaka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:08:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Det här var roligt att höra!
http://www.nyteknik.se/art/53190

Bra att utbudet får chansen att öka. Svårigheter att få tag i (och priserna) vinyl har gjort att jag inte fått ändan ur vagnen och köpa en skivspelare. Nu kanske mina motargument blir svagare?

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/11/02 :  12:31:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Det är inte så konstigt i sig.

Ju närmare "original-signalen" man kommer, desto större förutsättningar har man för att få en bra "slutsignal".

Länge leve vinylen hurra, hurra!

På "Birka Jazz" köper jag mina vinylskivor (och CD:n, när det inte går att få tag på vinyl).

Vänlligen
Gubben i Kalmar


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/02 :  12:38:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Finns redan en tråd om detta!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64624

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:20:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag får också känslan att vinylen vinner mark. Speciellt nu när man får både vinylen och en digital kopia både i form av nedladdning och/eller CD-skiva. Själv spelar jag CD endast sporadiskt numera.
Det är inte lika kul, även om det låter bra och är bra musik tröttnar/ledsnar jag snabbt och tappar intresset. Spelar jag vinyler så ökar spänningen och intresset. Märkligt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:38:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så är det inte för mig. Har inte vinyl och saknar det inte heller direkt. Visst finns många fördelar med formatet men för mig är nackdelarna också många. Jag tycker det är kul att upptäcka nya cd som låter bra för det finns faktiskt många. Och det är mycket lättare att hitta ny musik på cd eftersom "allt" släpps på det formatet. Men visst är det synd när skivorna mastras dåligt, men de får man sålla bort. Mycket låter ju bra också.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:53:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vinyl kommer aldrig att bli det dominerande musikmediet igen, CDn kommer dominera i många år till men den är döende medans vinylen lever en gyllene ålderdom, tekniken är ju över 100 år gammal och på sätt och vis mer vital idag än någonsin. Det är både glädjande och coolt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:59:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det stämmer att CD är "döende" (på så sätt att försäljningen sjunker hela tiden) men det har man å andra sidan sagt i säkert 10 år nu. Och den lever och dominerar marknaden än, trots att nedladdningsgenerationen har minskat försäljningen betydligt. Bättre blir det inte av att mastringen av skivorna ofta missköts vilket skrämmer bort många ljudintresserade som då vänder sig till vinyl , där mastringen görs annorlunda, trots klumpigheten och användarovänligheten hos vinylformatet (IMO).

Om ljudkvaliteten på de flesta nysläppta CD-skivorna hade förbättrats hade säkert försäljningen av CD ökat igen. Synd att inte skivbolagen verkar inse det. De tänker väl som så att "alla laddar ju ändå ner mp3, alltså bryr sig de flesta inte om ljudkvaliteten".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/11/02 16:01:10
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/02 :  16:14:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag håller med dig om att det är synd att inte alla lägger ner mer energi på ljudkvaliteten både på CD och andra medier. Om bara hälften av alla producenter lade ner hälften av den energi som de bästa produktionerna har skulle det vara roligare att köpa skivor.
Men det är inte bara det faktum som gör att det är roligare att spela vinyl, det är mer på ett känslomässigt plan. Det är roligare att handha, pilla med. Vi har diskuterat detta förut och vi är olika.
Men skilnaderna mellan olika PUppor, verk, armar, instälningar gör 100 ggr mer i klang mm än vad olika cd-spelare gör, det blir lite löjligt att diskutera vilka "lyft" eller skilnader det är mellan olika cd-spelare när man vet vilka jättekliv man gör i vinylträsket.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2007/11/02 :  16:17:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej,
För mig är vinylen för alltid död, sålde spelare och alla skivor för ett år sedan.
I mina öron låter vissa CD mycket bättre än vissa vinyler och viseversa.
Trevlig helg!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/11/02 :  17:05:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Alla nuvarande och framtida format är på utdöende, lite olika fort bara. Så fort ett nytt format tas fram påbörjas dess förfall. Det kommer hela tiden att komma nya och "bättre" format.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/02 :  21:02:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Bättre blir det inte av att mastringen av skivorna ofta missköts


Detta har diskutterats av och till i olike tråda, jag tror inte det stämmer. Skivor med "dåligt" ljud har nog oftast de ljud de har pga de är medvetet´mastrade så. Tänk på att 90%+ av alla skivköpara kommer lyssna på skivan i en "köksradio",bilestereo eller i bästa fall en mikro- eller minianläggning som kostat mindre än 2000 kr och där en stor del av tillverkningskostnaden gått till design.
CD-skivorna är "optimerade" för att spelas på sådana anläggningar (och då främst som bakgrundsmusik, det är nog en mycket liten del av kunderna som "finlyssnar" på en skiva) vilket gör att de inte låter bra på en bättre anläggning, konstigare än så är det inte.
Anledningen till att vinylutgåvorna (eller för den delen utgåvor på SACD eller DVD-A) ibland låter bättre beror ju på att de riktar sig till helt andra kunder; de flesta som har en vinylspelare äger ju den pga de har ett visst hifi-intresse.

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/02 :  22:25:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
f95toli: Ligger nog mycket i det du skriver, men äldre cd-utgåvor har ofta bättre mastring. Dessutom är ju de som köper "bättre" cd-spelare väl så intresserade av bra ljud som de som köper vinyl.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:31:02  Show Profile Send poppen a Private Message
En analog inspelning borde låta rent teoretiskt bättre på en skivspelare givet att mastern är analog ceteris paribus.
En digitalt inspelad skiva borde teoretiskt låta bättre i en CD. Men om mastern är en 24 / 96 kan det skapa en bra vinylutgåva. Men den kommer ändå låta digital inspelad.
Vinylen är egentligen bara bäst på Analogt inspelade skivor. CD vinner på digitalt inspelader skivor under förutsättningen att det sitter en bra AD omvanlare i den.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/05 :  14:46:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst är vinyl överlägset, det är ingen tvekan om det. En av nackdelarna är dock att det fodras viss kunskap vad beträffande pressning mm om resultatet skall bli optimalt. Själv gick jag på pumpen för ett tag sedan då jag "fyndade" en bunt skivor på en loppis. Det var splitternya skivor de flesta ospelade bla Alan Parsons Pyramid vilken normalt har en hög ljudkvalite, men det hade inte denna skiva, den saknade helt dynamik. När jag läste den finstila texten på konvulutet fann jag svaret "made in Canada". Det gäller att se upp här i världen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/05 :  15:13:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Visst är vinyl överlägset, det är ingen tvekan om det


Jaså? Fråga om tycke och smak skulle jag tro.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/05 :  17:14:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Även beroende på vilken musik som skall återges. Borde jag kanske tillagt.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:17:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Matte hur kan du vara så säker på din sak utan att ge vinylen en ärlig chans? Så fort någon (många) antyder att vinylavspelning skulle överglänsa andra format i någon/några parametrar är du där och hugger som en kobra. Om du bara forsätter att intala dig att vinyl inte är lika bra som tex CD så kommer aldrig att ge formatet en ärlig chans. Man behöver iofs inte ge formatet en chans men det känns lite som att det bara väntar en vinyljunkie i dig som du försöker att trycka ner genom förnekelse, va lite crasy släpp fram vinyljukien innom dig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:12:50  Show Profile Send Roq a Private Message
matte76:
quote:
Finns redan en tråd om detta!

Den fanns inte när jag tipsade om artikeln!

Edited by - Roq on 2007/11/05 23:13:07
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/05 :  23:32:52  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
En analog inspelning borde låta rent teoretiskt bättre på en skivspelare givet att mastern är analog ceteris paribus.
Varför då? Har du tillräckligt hög upplösning på den digitala utrustningen kan du både emulera den analoga skivspelaren och överglänsa den.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/06 :  11:18:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Matte hur kan du vara så säker på din sak utan att ge vinylen en ärlig chans? Så fort någon (många) antyder att vinylavspelning skulle överglänsa andra format i någon/några parametrar är du där och hugger som en kobra. Om du bara forsätter att intala dig att vinyl inte är lika bra som tex CD så kommer aldrig att ge formatet en ärlig chans. Man behöver iofs inte ge formatet en chans men det känns lite som att det bara väntar en vinyljunkie i dig som du försöker att trycka ner genom förnekelse, va lite crasy släpp fram vinyljukien innom dig


ja kanske det...vi får väl se. Dock så är jag nöjd med de cd-skivor jag har för tillfället. Har inte ens plats till vinylspelare eller skivor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/11/07 :  08:32:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Ska jag säga något mot vinylen så är det bakgrundsbruset.

Orsakerna till bakgrundsbruset är många och kan nod reduceras. Men det är ett "aber".

Vänligen
Gubben i Kalmar



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2007/11/07 08:35:24
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/07 :  10:15:16  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kan inte hålla med riktigt, jag har nästan bara begagnade skivor, vissa 50 år gamla, och visst finns det brus i varierande mängd. Men generelt är det långt under den nivå jag stör mig på, vissa skivor upplever jag som tystare än vissa CD. Sällan stör bakgrundsbruset mig iaf. Med en bra rigg som man arbetat ordentligt med instälningarna på låter det för bra helt enkelt för att kunna hävda att CD skulle vara bättre, annorlunda kanske.
Jag har en hel del "dubletter" på både CD och vinyl och resultaten varierar. På tex "fast car" med T Chappman är det svårt att höra någon skillnad alls, vissa intoningar och bättre utklingning på vinylen, men ruskigt liten skilnad, medans andra skivor låter bra mycket bättre på vinylen. CD kan låta jättebra(dock lite statiskt och tråkigt)och förskräckligt, samma sak med vinylen(dock med mer musikalisk spänst och en helt annan utklingning)
Någon jämförde CD med film och Vinyl med teater, kanske en rätt bra liknelse.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/11/07 10:17:38
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:33:52  Show Profile Send MartinN a Private Message
Aaahh, (ännu) en vinyl vs. cd debatt.

Jag har ungefär dubbelt dyrare CD-anläggning
än vinylrigg (20000 kr vs. 10000 kr) och jag
upplever precis det som äppel vs. päron.
Vinyl återger mikrodynamik, flöde och instrumentklang
bättre. Däremot har CD en tydligare ljudbild och
differentierar olika ljud bättre inom ljudbilden.
Dessutom upplever jag att makrodynamik är bättre
på CD.

Att få samma kvalitet på ljudbilden av vinyl
tror jag skulle vara dyrt. Man behöver dyr
svarv, dyr puppa, dyr arm, dyr plint och underlag,
dyr motorstyrning, dyr tonarmskabel, dyrt RIAA,
dyra kablar från arm till RIAA, skivtvätt, borste
etc. etc.

Detta får mig att litet fundera på den egentliga
nyttan av vinyl.

Martin
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:40:03  Show Profile Send iroise a Private Message
Du har en viss poäng här Martin jag tror att det blir själva samlandet kvar, att vara samlare är ett helt ämne för sig och som kan få kosta både pengar och tid. Hade jag inte haft vinylskivor från förr kvar så tror jag inte att jag hade börjat idag! Iaf inte om jag haft dyr smak eller smak för orginalprsessar i mint!

Edited by - iroise on 2007/11/07 12:41:02
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:41:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
MartinN: Du glömde det viktigaste: Skivorna. Vinyler varierar enormt i kvalitet beroende på pressning mm. Ett skräckexpel är Holland pressade skivor. CD skivor däremot håller en betydligt jämnare standard förmodligen beroende på att de är enklare producera i stora upplagor. Fast det finns skräckexempel även där.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:54:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
MartinN, jag tycker precis tvärtom emot dig. Jag tycker det är lättare att få en riktigt bra 3-dimensionell ljudbild med vinyl än med cd, och att det är en av de riktigt stora fördelarna. Men, som med allt. Det beror ju på anläggningarna. Däremot tycker jag det finns mycket mer av det nedpressat i vinylen än det finns lagrat på cd. Vet inte hur jag skall uttrycka det. På bra pressningar alltså. Vinyl för mig är just möjligheten till en fantastisk ljudbild!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000