HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl på väg tillbaka
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:55:43  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jo, jag har sett att i USA betalar någon/några glatt
50+ dollar för två 45-varvare, nya 180 gramspressningar
av EN 40-minuter's jazz skiva. Jag har köpt samma skiva
från tyskland på CD för 3.90EUR, inklusive bonusmaterial,
också oanvänd.

Mitt motto : hellre billig musik och dyr spelare
än dyr musik och billig spelare, men visst kan jag
förstå de som resonerar tvärtom.

Martin


Edited by - MartinN on 2007/11/07 12:57:11
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/07 :  14:17:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Bra presningar eller direktgraverat är ju kul men inte på bekostnad av det musikaliska innehållet. Till en början i min vinylkariär köpte jag det mesta som kom i min väg, efter ett tag började jag lära mig vilka labels, serier, dirigenter mm man skulle akta sig för eller leta efter. Det var en kul period som inte var så dyr eftersom skivorna kostar mellan 5kr-20kr, tex en direktgraverad sheffield lab för 60 spänn! Visst har jag nu plöjt ner en rejäl slant i vinylriggen ca 35k på hårdvara + ett par NO Valhalla. Men det är det värt, helt klart. Jag ska nu renodla min lite brokiga vinylsamling och satsa mer medvetet på nyköp.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:10:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag måste ha vinylspelare och jag har tre spelare. Jag kan inte göra mig av med alla mina vinylskivor som idag närmar sig 2000 stycken. Jag började köpa skivor redan på 50-talet och jag var också tidig med att börja köpa stereovinyler, faktiskt redan 1958. Sådant kan man bara inte göra sig av med för det är en stor del av mitt liv som finns här. Däremot så kan jag inte säga att vinylskivor låter nödvändigtvis bättre än CD-skivor. Vinylskivor har högt skivbrus och speciellt när dom är gamla och mycket spelade. Det är väl inte många som har haft möjlighet att lyssna på ett grammofonlack, då kan man snacka om tystnad. Lacket i sig har inget eget brus men det blir stora förluster på vägen till den färdiga vinylen. En vinylskiva har ju betydligt högre distorsion för att inte tala om IM jämfört med en digitalt inspelad CD. En äldre vinyl har inte heller samma frekvensomfång jämfört med samma inspelning på en CD-skiva. Det som kan skilja sig är väl hur själva överföringen är gjord från masterbandet. Där har man ju ingen garanti för att det skulle bli bättre bara för att det är en vinyl. När det gäller gles musik så är möjligheterna till bättre ljud större med digitalteknik eller för den delen också om inspelningen är gjord analogt med Dolby SR.




Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/07 :  15:43:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hatoil:

Jag har också sålt vinylskivor fast det är c:a 25 år sedan.
Sedan beror det på vilka krav som ställs på inspelningen.

gcs:

Du nämner att äldre skivor är mindre bra, jag vet ej vilka år du syftar på. Jag tänker nu närmast på Decca och EMI och även Philips inspelningar från åren 1957 och framåt. Bättre ljudkvalite
finns endast på masterband. Det gäller naturligtvis inte hela produktionen utan urval måste göras. Dtta gäler endast klassisk musik.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/07 :  19:03:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag menar att framför allt så gäller det stereo skivor inspelade under 50 till mitten av 60-talet. Jag har naturligvis många skivor från den tiden och när man gör en frekvens analys med en FFT kan man se att frekvensomfånget ofta ligger mellan 30-16KHz där där frekvensen faller kraftigt över 16KHz. Det här gäller de flesta skivmärken från den tiden. Jag har återköpt många av de här inspelningarna på CD(ex.v Decca Legends) då kan man se att vissa av inspelningarna har fått ett utökat frekvensomfång jämfört med då tidens vinylutgivning. Bandspelare och band på den här tiden var ännu inte så bra men framförallt var inte gravertekniken ännu inte så utvecklad. Med en väl trimmad modern(om man nu kan kalla en bandspelare från 70-80-talet för modern)bandspelare kan man idag få ut lite mer av de här gamla masterbanden. Dessutom kan man vara säker på att bolag som t.ex Decca och även andra tar till lite brusreducering vid överföringarna till HD´n. Jag har ett annat exempel, en direktgraverade skiva med Ray Brown - The Three. Den är inspelad 1975 och när man gör en FFT analys kan man se att frekvensen 16KHz ligger -3dB och faller kraftigt där efter. Jag köpte om skivan på en CD i somras och här kunde man se att den övre frekvensen gott och väl gick upp till 20KHz. Det hände något under 70-talet, det kom nya bättre graverdosor. Speciellt Neumann utvecklade olika dosor med utökat frekvensomfång på grund av kraven från den diskreta 4-kanalstekniken.(JVC CD-4)Häromdagen hörde jag en popskiva(CD) från 60-talet som inte hade högre frekvensomfång än upp till 10KHz. Man kan ju undra hur det kan komma sig. Till sist en sak till. Då tidens skivor(inspelningar)gick aldrig så lågt ner i frekvens som dagens inspelningar. Det dröjde ända till runt 1980 då man först fick den där riktiga härliga lågbasen under 25Hz. Pink Floyd - Dark Side ....är nästan extrem för att vara inspelad analogt. Den faller ganska snabbt under 25Hz medans dagens vanliga popskivor går ofta under 20Hz. Det kanske inte låter så märkligt men det hörs skillnad om man har högtalare för det.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:00:33  Show Profile Send MartinN a Private Message
Intressant, dessa teorier om pressningar och inspelningar.
I början av mitt hifi-intresse kunde jag inte riktigt
förstå mig på mono och s.k. pseudo-stereo från sent
50-tal på Jazzskivor, men med bättre utrustning
förstår man att det även på dessa skivor inte
är så mycket som fattas, egentligen. Att LP har utvecklats
så mycket och att förstapressningar inte alltid är
bäst är nytt för mig, jag är en verklig novis på
vinyl.

Martin
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:40:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
gtcs:Den inspelningen du nämner "the three" är utgiven på ett skivmärke kallad East Wind samt pressade i Japan i mitten av sjuttiotalet. Det finna fler liknande skivor på detta märke. Alla dessa har en sak gemensamt: de är väldigt diskantfattiga varför det är så vet jag ej, men det har definitivt ingenting att göra med att det saknades bra inspelningsutrustning vid den tiden. För övrigt härstammar en av de bästa bandspelare som överhudtaget tillverkats från 1955 nämligen Studer C37. Ok för att vi kan återge upp till 2o khz med tekniken vi har idag men har vi egentligen någon nytta av så höga frekvenser? I varje fall inte jag vid min ålder. Efter vad jag hörde från studiofolk så graverade man mycket sällan frekvenser under 25 Hz detta gav enligt dessa för kort speltid. Men det finns inte så mycket information under denna frekvens, så det är nog bara av akademiskt intresse.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/11/08 09:56:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/08 :  16:32:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Studer släppte sin C37:a 1960 men det var en ganska ovanlig maskin på den tiden. Om vi ser på studiovärlden då i Sverige så var det Ampex som gällde och inom rundradion var det Telefunken T9,M5 och M10. I Tyskland gillade man Telefunken och i England var det engelska fabrikat typ EMI TR ? Jag kan inte hålla med om att "East Wind" är diskantfattiga men inspelningen har ett ljud som är något mjukt på vinyl jämfört med CD-skivorna . Nej det var inte det att man hade dålig inspelningsutrustning utan vad jag försökte säga var att bandspelarna och magnetbanden ännu inte var helt bra. Bandspelarna hade t.ex. ganska låg Bias frekvens vilket påverkade ljudet negativt. När man säger att Studer C37 var en mycket bra maskin så stämmer det, i alla fall vad beträffar mekaniken. Studer bandspelare från den tiden brukar man ofta idag bygga om till två kanaler och med 1":s band. Vidare så bygger man om elektroniken så det som blir kvar är väl mekaniken. Sedan det där du har hört av studiofolk att man skär allt under 25Hz. På 70-talet och tidigare var det vanligt att man hade den där uppfattningen att det finns ändå inget under 30Hz, alltså kopplade man som regel in ett högpassfilter på 30Hz. Man hade ju inte den lyssningen som man har idag med subwoofer. Det är säkert också därför som man inte har den där tunga härliga basen på gamla inspelningar. Bandspelare var ju inte heller specade under 30Hz även om några klarade lägre frekvenser. Som t.ex Nagra IV-S klarar 14Hz -3dB med 19,05cm/sek och -3dB vid 38,1cm/sek. är 25Hz. Magnetbanden har ju blivit mycket bättre jämfört med banden som användes på 50 och 60-talet. Analoga magnetband som man använder idag klarar full nivå ända upp ovanför 20KHz om det är en bra bandspelare. När det gäller graverdosor som användes var som regel Westrex i USA och Neumann i Europa. Stereo dosorna från Westrex började att droppa av vid 16KHz. Det kan man också se på äldre vinyler som graverats i USA. Metronome Studio hade en dosa från Westrex vilket man kan se på deras graveringar om man gör en FFT analys. Jag har tittat på några olika moderna graveringar där man kan se att problemet med frekvens omfånget är borta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000