HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nybörjar DIY småfrågor, tänkte konstruera rör-riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/01 :  21:01:59  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Någon gång skall jag helt enkelt bygga något själv, det är inte mer med det. Tänkte försöka ge mig på ett RIAA för MC-PU, med rör för att få lite att bita i. Verkar lite lagom klurigt sådär. Otålig som man är orkar jag inte plöja igenom massor av böcker och läsa kopplngscsheman osv, så jag hoppas att jag kan få hjälp här istället. Så jag börjar väl med lite småfrågor.
1: Spice-simulator, finns det att ladda ner för utvärdering? Förr kunde man få tag på dessa med max 10 komponenter som begränsning i alla fall.
2: Model på en pick-up? Vet att jag sett det här tidigare, men kan inte söka rätt på den.
3: Rör.... ja... usch. MOS och BIP är inget problem, men rör.... Kan någon ge lite snabb guide om begränsingar? Utimpedans i emitterföljare, (Vt/Icq?), utimpedans på CE-steg? Ja, lite matnyttigt att ha att börja med. Spice-modeller på något enkelt rör så man kan simulera upp dem?
4: Signalnivåer, vad har jag för spänningar att klara av?
5: Nästan det viktigaste, hur sjutton vågar man koppla in och prova på sin stereo? Max utsignal från RIAAT, hur limiterar man? Läste lite snabbt om 70dB gain och max insignal till RIAAT på 1V, det blir mycket ut, lär ju bränna ingångssteg i försteget om man inte limiterar det på något sätt, men att bara klippa vet jag inte om det heller är bra?

Många frågor som kanske är självklara när man väl sätter igång, men tänkte det är lika bra att fyra av det jag kommer på just nu (punkt 5 ligger väl rätt långt fram i tiden, men tja...). Hoppas nu bara att man kan få lite arbetsro på kvällar och helger så det blir av det här.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/02 :  08:22:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej du!
Det finns inga snabbvägar, man måste skaffa sig grundkunskaper. Googla så hittar du säkert en massa matnyttigt. Lite hjälp på traven:

1 LTSpice från www.linear.com är fullt funktionell och gratis. Hjälp för att dra igång med rör finns på www.duncanamps.com och www.intactaudio.com/forum (Sim City och Phono)

2 Du behöver ingen modell.

3 Se inledningen samt lär dig genom att spajsa.

4 Använd 5mV signalspänning. 37-40dB är en bra start. En överstyrningsmarginal på +26dB är minimum.

5 ?, har du ingen volymkontroll på din anläggning? Den brukar alltid sitta på ingången.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/02 :  09:12:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ang. model på PU... skulle gärna villja veta om jag skall göra strömingång eller spänningsingång och vad skillnaden blir. Med tanke på att alla anger utspänningen på PU så antar jag iofs att de antar att den beter sig som en spänningskälla, däremot har jag fått för mig att signalen från nålen är en ström ("inducerström" från en spole), och i så fall skulle jag själv göra en strömingång. Enklast vore att ha en model av PUn och prova för att se hur det beter sig. Vet att lastimpedans och cap anges av PU tillverkare men hade varit skoj att simulera och se hur frekvenssvaret ser ut själv, istället för att bara göra som alla andra, mest av nyfikenhet. Men då behöver jag en bra model av PUn så man inte väljer fel.
Finns det någon bra sida att hitta spicemodeller på rör och andra komponenter?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/02 :  09:21:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett rör-RIIA för MC-ingång är inte ett enkelt nybörjarprojekt. Testa ett linjesteg eller ett SE- eller PP-steg med standardrör som EL84, EL34, 6L6.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/02 :  09:30:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
"Finns det någon bra sida att hitta spicemodeller på rör och andra komponenter?"

Men hallå, läs punkt 1 igen i min förra post.

Ang. PU så gör du det väldigt svårt för dig, använd bara en spänningskälla. Här finns en spajs-modell: ttp://www.hagtech.com/loading.html

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/02 09:31:54
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/02 :  09:32:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
linjesteg? SE? PP? Nya ord.

Har väl lite erfarenhet i bagaget, har jobbat som konstruktör för integrerade radiokretsar i några år. Så jag hoppas att den erfarenheten skall hjälpa lite även om det är en helt ny värld med diskreta komponenter, ingen erfarenhet alls av dessa. Funderade på att kanske göra bipolärt ingångssteg och rör på utgången i värsta fall, beror lite på hur rör brusar och hur mycket gain man får ut av dem, visar sig när jag väl fått igång spice och hämtat lite modeller antar jag.

edit: Tackar, missade att kolla sidan, fanns ju modeller där ja. Tackar. Hoppas man kan börja titta på det här i helgen.
Det var också den sidan jag tror jag hade i tankarna ang. model för PUn, 5mH.... rätt ordentligt med induktans där.... Återigen tack.

Edited by - Dr.Nope on 2007/11/02 09:38:09
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/02 :  14:18:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Linjesteg avser förstärkare som sitter mellan signalkälla och slutsteg och dels fungerar som "kommutator" dels som linjär spännings/strömförstärkare i det fall slutsteget vill ha hög inspänning/inström.

SE - Single end; ett rör på utgången med en transformator som anodlast.

PP- PushPull; två rör som arbetar med positiva resp negativa halvperioderna av signalen. På varje rörs anod sitter en "halv transformator".

Läs mer ...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:32:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blir nog ett linjesteg med filter, SE-kopplat klass A med andra ord ;) Ingen aning om varför man måste ha transformator, men jag gissar att det har att göra med strömtålighet i rören och höga spänningar som man transformerar ner. Skall bli intressant det här. Funderade på att kanske börja med något helt bipolärt för att öva lite, kostar väl en del med rör och transformatorer, men hälften vågat som de säger... lika bra att göra rätt från början istället :D

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:41:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sök i gamla trådar på Teknikforumet och Bildforumet - har varit mycket rör här inne.

Trafo var??

Jag köper mycket rör från www.tubesandmore.com - billigt om man håller sig till lite udda, alltså i underliga kapslingar (metall) eller med "fel" glödspänning. Så är t ex 12SN7 billigare än 6SN7 - samma rör. Likaså kan 6SJ7metall vara billigare än 6SJ7G (glas).

Att satsa på ett RIAA-steg som första rörprojekt är tufft men för de flesta HiFi-forumister är det iofs inget hinder men det ställs speciella krav på det mesta - nätdelar, filter, in/utgångar, brus, brum ....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/11/02 :  15:42:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Med tanke på att alla anger utspänningen på PU så antar jag iofs att de antar att den beter sig som en spänningskälla, däremot har jag fått för mig att signalen från nålen är en ström ("inducerström" från en spole), och i så fall skulle jag själv göra en strömingång. Enklast vore att ha en model av PUn och prova för att se hur det beter sig.

Huruvida en pickup är en ström- eller spännings-generator är en synnerligen intressant fråga!

Det är en väldigt liten elektromagnetisk generator som beroende på vilken filosofisk läggning man har är antingen en spännings- eller en ström-källa. Jag är nog av den filosofiska läggningen att jag anser att alla elektriska motorer och generatorer är strömdrivna.

F=BxI*L.

Vektormultiplikationen i FBIL har fått många blivande ingenjörer att spreta med fingrarna.
Tänk vad dum man såg ut när man satt där på proven och spretade med fingrarna och försökte få fram åt vilket håll kraften verkade eller strömmen flöt. Men det är klart, vad gör man inte för att få lite kunskap?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/02 :  16:09:33  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Mitt tips är att du kikar på nuvistorer(miniatyr rör i plåtkapsel).
Skaffa 4st+några motstånd och lite kondingar,köp sen en bunt 9v batterier,säg 10st på biltema så kan du labba o fixa "in real life".
Transformatorn använder jag som "step up"till min mc pu.Den kommer från Lundahl och heter 9206 kopplad 1:20.
Skit i spajsdet låter inget när man provkör
Eller snegla först på hur man gjorde förr
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/rca.htm

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/11/02 16:36:02
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/02 :  17:09:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna: Utan förkunskaper och användning av spajs alt. räknesticka och rörkurvor lär man inte komma längre än att kopiera det någon annan redan gjort. För att leda utvecklingen framåt måste man våga något nytt!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/03 :  09:14:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med reVintage, kunskap är ingen tung börda så det är vad man skall börja med att försöka få. Utan kunskap vet man ju inte ens vad man byggt och då är det inte lika roligt.

Kul att Pac tog upp de "spretande fingrarna". Visst är både PU och dynamiska högtalare strömdrivande/strömdrivna. PU'en är normalt anpassad för omvandling till spänning via angivet motstånd och högtalare är ofta designade för att användas med spänningsgeneratorer. Inte konstigt att det snurrar i huvudet på en och annan...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/03 :  09:31:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Mats, så det blir med andra ord förmodligen fel frekvensgång om man inte lastar PUn som angivet från tillverkare? De behöver alltså ha den mot EMK som blir pga lasten och den vill man inte ändra genom att ex.vis kortsluta den?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/03 :  09:39:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svaret på din fråga har redan postats:
http://www.hagtech.com/loading.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:18:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mycket bra svar av Bernt!

Ett boktips:

Finns här:
http://www.svalander.se/shoppen/bocker.htm

Morgan Jones går igenom det mesta man behöver kunna för att bygga med rör och på ett ganska enkelt sätt.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:29:50  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tycker inte att det svaret finns där eftersom den lasten är till för att ta ner Q-värdet på LC-resonantorn du får från oavsiktlig kap.last av ingången på förstärkaren och ledare. Med strömingång har du ingen cap att ta ner Q-värdet av, och en MC behöver inte peakning för att boosta högfrekvenssvaret?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/03 :  10:55:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad vill du att svaret ska vara?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/03 :  12:49:35  Show Profile Send reVintage a Private Message
Dr. Nope(underteckna gärna med förnamn det blir trevligare så*):
Du krånglar till det igen. Om du nu är nybörjare så ska du inte gå ner på denna teoretiska detaljnivå. Ta det när du gjort en grundkonstruktion i spajsmiljö, då kan du ju se vad dina idéer leder till. Det kan ju vara så att du har ett helt nytt grepp på PU-last, men det måste du jobba fram själv till en fungerande modell, som fungerar både i teori och lyssningsmässigt. Slutmålet är ju "GOTT LJUD"!
Om du använder LTSpice som flera andra är det lätt att bolla *.asc filerna. Nu har du ju fått en hel del att bita i. Ägna några dagar(och nätter) till att sätta dig in i LTSpice. Mailar gärna över några övnings-kopplingar som du kan bearbeta och leka med.

*GOM-kommentar:Gäller alla. Det är mycket trevligare med ett namn längst ner och att man dessutom har en helt ifylld profil. Anonymitet kan ju tolkas som om att man vill dölja något bakom sina mörka solglasögon.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/03 20:33:56
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/03 :  16:15:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Typiskt, har precis installerat Simetrix....
Skall sätta mig ner och göra ett par försök, alla mina frågor kanske besvarar sig själva med tiden. Som ex.vis det här.... du har max 5mV ut från MC angivet från tillverkare, men hur mycket är max ström från en kortsluten puppa? Hmmm.... Hur lågt har patrik sjöberg hoppat som lägst??? Någon som vet??? :D

Återkommer när jag gjort ett par försök och har lite mer kött på benen att diskutera om.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/03 :  16:18:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ta en puppa och lasta med olika laster så kan du ju räkna ut interna resistansen... Eller blev det för praktiskt nu?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/04 :  21:41:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Lite återkoppling till de som är intresserade.....

1: Tänkte göra ingången rent differentiell för att bli av med allt brumm och skräp via ingången samt ev. common-mode störningar. Det innebär att ingången inte görs med rör, går åt för många komponenter. 2 diff-steg med aktiv last återkopplade som OTA för strömingång hade jag tänkt, slutade med första "test" AC-mässigt för att kolla bandbredd, använde 6 Q2N2222 (NPN) och 4 Q2N2904 (PNP) som var standardkomponenter i biblioteket, spice är trevligt på det viset, snabbtestat ;). Har ingen aning om prestanda på dessa BIPar, men som första test duger de nog, gick ju ändå inte. OBS, per kanal...
2: MC-puppa har typiskt ca 5mH induktans som strömgenerator. Det innebär att vid 10Hz måste ingången på RIAAT vara 50mohm för att klara 3dB vid 10Hz, inte så himla skoj och även om man kan dra upp råförstärkning genom 3-stegs globalt återkopplade förstärkare vill jag inte försöka få dem stabila. Känns inte snutet ur näsan.
3: MM-puppa hade jag gärna gjort som strömingång för att se hur det funkar, de har ju lite fler varv på spolen och jag läste något om 500mH, så där blir det inte så svårt med bandbredden nedåt. Nackdelen var tydligen att man vill åt peakningen med LC-resonator för att sträcka ut responsen vid högre frekvenser för MM-puppor. Och den finnesen försvinner ju med strömingång, skulle nog låta tråkigt gissar jag.

Så nästa gång jag har tid får jag väl kolla lite på spänningsförstärkare i alla fall. Men nu vet jag i alla fall varför man inte gör strömingång på RIAA, alltid något :D

Edited by - Dr.Nope on 2007/11/04 21:42:34
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/04 :  21:59:22  Show Profile Send Lovan a Private Message
OTA?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/04 :  22:26:12  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
OperationalTransimpedansAmplifier. OP-förstärkare med 1k motstånd från utgång till +ingång (samma som signalingång), -ingång jordad. Hoppas jag inte rör ihop begreppen, brukar ha en tendens till det.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/04 :  23:22:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ah jag vet vad en transimpedansförstärkare är så det är ingen fara för min del iaf

Edit: Blev det inte tokigt nu? Det borde väl vara signalingång och resistor kopplat till -ingång och jord till +?

Edited by - Lovan on 2007/11/04 23:58:17
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/05 :  07:41:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
Doktorn utan förnamn: Bra jobbat att du så snabbt kom fram till att strömingång var kass! Inte så tokigt med spajs, eh?

Glöm motkopplade transistor- ocg rör-konstruktioner öht om du vill få det att låta bra. De RIAA-steg som låter bra är helt befriade från NFB. På papperet kan det verka lockande med motkoppling men IRL har det visat sig att NFB är välljudets största fiende.

Om du trots allt prompt vill använda BIP kan jag rekommendera 2N4401 och 2N4403. När det gäller FET är 2SK170 en klassiker. Lämpliga lättillgängliga rör att titta på är ex.vis 6DJ8, 6C45, samt nuvistorn 6CW4. Jag har spajs-modeller om du inte hittar. Men det finns hur mycket rör-modeller som helst "out there". Strunta i ECC81-83, de funkar bäst i gitarrförstärkare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000