HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 equalizer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/10/30 :  17:49:16  Show Profile Send sopwith a Private Message
Är det bara jag som tycker att musiken har blivit tråkigare att lyssna på ju bättre grejor man har skaffat, visst det låter skimrande fint, rent å klart med no nonsense produkter och hyffsat bra kablar, men.......utan tryck, skall det vara meningen att min gamla Tone Norum skiva skall låta klockradio ala 80 tal, eller att AC/DC saknar botten, Roffe Wikström blir platt eller att 95% av alla skivorna låter illa nu när man hör alla "fel" i inspelning/mixning, jag är fasen inte nöjd längre, det var roligare med min Technics New Class AA och gamla Denon CD snörade med Biltema kablar ut i JBL TLX 80, ett jädra ös och förlåtande mot kassa plattor, vad fasen gör man?.
Är det någon som har en EQUALIZER att sälja???

mvh

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/10/30 :  18:00:18  Show Profile Send pak a Private Message
känner igen det du säger.
ju dyrare och häftigare grejerna blir ,desto mindre blir skivsamlingen.
men det tyder också på att det finns nåt i kedjan som inte matchar din smak riktigt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:31:36  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Är det inte minnet som sviker, samtidigt som du ställer större krav? Tvivlar på att du skulle uppleva din gamla Denon/technics att låta bättre om du bytte tillbaks idag (möjligtvis JBL undantaget ).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:08:54  Show Profile Send sopwith a Private Message
ni har troligtvis rätt, skulle nog inte klara mera än ett par minuter med dom gamla grejona man har haft, tycker bara det är tråkigt när ljudskillnaden pendlar mellan olidligt och fantastiskt bra

mvh
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/10/30 :  20:25:47  Show Profile Send mrk a Private Message
Vad har du för prylar?

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/10/30 :  21:12:42  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Sopwith skrev:

quote:
tycker bara det är tråkigt när ljudskillnaden pendlar mellan olidligt och fantastiskt bra


Upplevde samma sak tills jag skaffade vintageprylar med tonkontroller. Då fick jag till känslan i min musik.

Edit: Fick nu se att du inte får till Roffe Wikström. Lustigt, för plattan "Live 2005" är en av de skivor jag helst sätter på på hög volym för att ståpäls ska infinna sig.

För mig så skedde den stora förändringen i ljudet när jag kopplade in försteget Dynaco PAT-4 (inköptes på Tradera för 250:-). Därefter kopplade jag aldrig mera in försteget jag köpte begagnat för 5 000:-.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2007/10/30 21:37:35
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:03:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
"purism" i all ära, men det ska ju vara roligt också, vad är syftet annars ?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :) men jag tror att man måste bli klar över vad man själv vill ha innan man kommer dit, svårt när alla influenser runt omkring pockar på uppmärksamheten.

Mkt låter väldigt bra, men är det kul att lyssna på det ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:55:57  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag ibland funderar man på vad man håller på med. Upplevelsen av musiken har inte så mycket att göra med hur bra grejer man har.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/31 :  22:05:58  Show Profile Send urban a Private Message
När man byter komponenter så ger det som alla vet inte alltid det resultat man har önskat. Men med hjälp av en EQ så har jag märkt att det är mycket lättare att klämma fram potensialen ur vad än för komponent det handlar om, eller avsaknad av potensial som det ibland visar sig!
Nu sist tex så kompletterade jag min Musical Fidelity X10 v3 med en PSU och genast blev basområdet alltför basstarkt, men med hjälp av EQn så gick det att justera så att det verkligen blev en förbättring och inte bara ett dyrt felköp som det annars lätt hade tagits för!!
För övrigt så sitter jag just nu i ett rum på 12m2 med 2m i takhöjd med Infinityhögtalare med 12-tumsbasar + två REL-subbor men med hjälp av EQn så är ändå inte basen överväldigande eller särskilt obalanserad.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/11/01 :  07:45:54  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jag kör rakt igenom med Thule elektronik och senaste inköpet var en IA100, den har visat sig vara skoningslös mot dåliga inspelningar, bra plattor ger ståpäls av lycka och dåliga vill man mata brasan med, Thulen har inga tonkontroller men det går att koppla den som ett slutsteg, man kan ju iofs skaffa ett försteg med tonkontroller just för att kunna justera framförallt basen när det behövs.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/01 :  08:39:59  Show Profile Send CC a Private Message
En skumgummimadrass att hänga framför burkarna kanske är billigare/bättre? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/01 :  09:21:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Musik var roligar när man var 17 år. Man mognar och blir en sur gubbe på 42.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/11/01 :  10:09:17  Show Profile Send CC a Private Message
En del dagar dj** sant även för en -67!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/01 :  10:47:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tycker nog fortfarande det kan vara lika barnsligt roligt att dra på lite emellanåt, och ställa om systemets karaktär lite beroende på vilket humör man är på.

Flexibilitet är viktigt och jag känner att jag har just den lyxen i och med ett fullt processat system.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/11/01 :  13:58:02  Show Profile Send -AG- a Private Message
Appropå eq, hur bra funkar McIntosh's eq på deras integrerade 6900?

Där finns ju iaf fler möjligheter (+-12dB @ 30,150,500,1500,10k) än bara "bas" & "diskant" reglage. Det borde ju iaf kunna fixa några problem. Prio ett är ju att trixa med rum och välja högtalare efter lyssningsrum, men ibland byter man bostad eller rum, och då kan det vara bra att kunna fixa till ljudet hos en högtalare som tex kräver något större rum, eller liknande problem.

I "Owners Manual" ser man egenskaper hos eq'n.

http://www.mcintoshlabs.com/mcprod/shopdisplayproducts.asp?hid=1&id=17&cat=Integrated+Amplifiers&prodid=1018&product=MA6900

Edited by - -AG- on 2007/11/01 13:58:40
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/01 :  19:01:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har ingen McIntosh's men väl ett analogt parametriskt filter med 2x6 band från BSS. Jag tror inte på de här filtren med fasta frekvenser utan det ska vara selektivt och med variabelt Q-värde. Jag har noterat att äldre analoga inspelningar på skiva eller band låter bäst med ett analogt filter. Jag har några äldre inspelningar både på äldre vinyl och sedan på tidiga cd-utgåvor som låter ungefär likadan. Med hjälp av min BSS kan jag få inspelningen att nästan klinga som om den var gjord idag. Det som skiljer är de lägsta frekvenserna som bara inte finns på de äldre inspelningarna. Om du ska köpa ett filter så köp ett parametriskt filter. På de förstärkare som har fasta frekvenser, har man oftast valt fel frekvenser....men det ser ju snyggt ut.

Edited by - gcs on 2007/11/01 19:01:44
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/02 :  21:19:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett fullt "flytande" parametriskt filter är nära nog ett måste jag håller med dig gcs.

Några som var (är?) väldigt duktiga på detta var Sabine, jag har använt deras feedback destroyers vid ett flertal tillfällen och de är synnerligen effektiva och agerar snyggt i det tysta.

Ett bra filter i dessa sammanhang om man ser till att åstadkomma mkt med lite pengar är i mina ögon behringer hmmm.... nångonting 1024, dsp 1024 tror jag, en feedback maskin som det var tänkt men mkt kapabel även som eq (samma sak egentligen), fasen jag minns inte vad det heter just nu.

Det finns bättre maskiner därute, men prislappen följer som vanligast är prestandan, men sett just till pris/prestanda är det nog en av de vettigare maskiner som man kan få tag i.

Kan någon av er kunniga hjälpa mig minnas ? (börjar nog bli gammal...)

tillverkas den fortfarande ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/02 :  21:55:40  Show Profile Send gcs a Private Message
DSP1124P heter den nog numera. Jag har själv en en sådan till att EQ:a ett par subbar i min 5.1 anläggning. Att använda en sådan till att EQ:a on flying är nog inte någon bra idé. Det är alldeles för krångligt. Feedback destroyern har jag aldrig provat, det blir ju liksom inte aktuellt med rundgång i en fast rigg. Det bästa vore ju något i stil med den BSS som jag har. Med den kan man om man så vill EQ:a varje kanal för sig eller gangat om man så vill. Dessutom ser man kurvformen på alla filterinställningarna och man kan se den uppmätta frekvenskurvan före alternativt efter EQ. Tyvärr så tillverkas inte detta filter längre, men modellen heter Varicurve FCS 926. Formatet är 19" 2HE.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/03 :  16:14:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jag minns denna med stor förtjusning, en mkt vacker och välpresterande maskin!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/11/03 :  16:27:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Sopwith, har du upptäckt musikdelen på HiFiForum? Där finns otroligt mycket att fokusera på så man slipper fokusera på en pryl till.

Jag menar, vad händer om den EQ'n du skaffat inte riktigt lever upp till det du vill? Byter du den då?... Och så var karusellen igång igen! Nej, sluta pryljakten och börja njut av musiken istället.

Det finns så mycket superbra musik i alla möjliga genrer så alla hittar med säkerhet något. Strunta i prylarna nu och börja snacka här istället: http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=3


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2007/11/03 :  23:25:58  Show Profile Send sopwith a Private Message
jo, jag vill helst inte ha en maskin till, men måste göra något för att få till basen, gjorde bort mig lite när jag köpte en stärkare utan tonkontroller, tyvärr.

mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/03 :  23:38:12  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Sopwith, har du upptäckt musikdelen på HiFiForum? Där finns otroligt mycket att fokusera på så man slipper fokusera på en pryl till.
Jag håller gärna med om detta. Det är en av anledningarna till att jag inte så gärna vill ge mig in i diskussioner om olika nya prylar som ständigt dyker upp. När jag ska köpa något nytt så ska det vara sådant som verkligen ger en stor förbättring vis avi det jag redan har i min rigg. Det händer faktiskt inte så väldigt ofta måste ja erkänna och därför så blir det istället många skivor. Av musik kan man bli lycklig men inte av prylar.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/11/04 :  01:48:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Sedan skall man väl aldrig behöva väla musik efter utrustning...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  13:12:34  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Sedan skall man väl aldrig behöva välja musik efter utrustning...
Det är ju klart att man inte ska behöva göra. Det finns ju människor som vill kunna njuta av musiken från olika punkter i rummet och då kanske man väljer ett par Carlsson högtalare. Själv gillar jag att sitta fixerad i mitten av soffan. Det blir ju lättare att skapa en någorlunda god lyssningsakustik med direktstrålande högtalare än med rundstrålande. Sedan är det ju också så att i mitt tycke musik i de flesta fall låter bäst med direktstrålande högtalare. Den bästa rundstrålare som jag hittills har hört är nog ett par stora MBL, dom för 400.000:- SEK. Om man vill lägga så pass mycket pengar för ett par högtalare så undrar jag om man inte är mest intresserad av den statusen, att äga.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/11/04 :  15:44:48  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag Minns då 80-talet`s Cervin Vega med den obligatoriska Eq som jag fick pilla en hel del med så ljudt blev fylligt och bra.
Att köra Direct va inte att tänka på då lät det alldeles för platt och trist,,
Nått som kan hjälpa är en bra subwoofer som puttrar lite runt 40-60hz då kan du ställa in den så det blir fylligt och fint på dom tunna skivorna ;)


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/04 :  17:37:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är precis så jag har det hos mig. Jag har 15"´s basar som rullar av med 6dB/okt. under 50Hz och en 18"´s subwoofer som går på vid 50Hz.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000