Author |
Topic |
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 11:21:17
|
Så blir det äntligen klart med vår tjänstebilspolicy på firman...
Endast "miljöbilar" får man ta, vilket gör att urvalet blir rätt skralt...
Bilen ska funka med två vuxna, två kids samt packning och vara relativt tyst, bekväm och gärna kunna köra om långtradare på landsväg. Citroen, Peugot och andra uddamärken får vi inte ta utan det som gäller är egentligen Volvo, Renault, Opel, Ford, Saab...
Volvo C30 Flexifuel går bort, den är för trång. Volvo S40/V50 Flexifuel är så slö att klockorna stannar. Annars en bra bil, men inget lyckopiller under huven direkt. Volvo V70 Flexifuel - säkert mycket bekväm och rymlig, men 145 kusar i en så stor bil? Njae... Drar sås som tusan förmodligen och lär inte vara någon raket.
Renault har en etanolsnurra i programmet på modiga 105 kusar. Lär vara en riktig surhink och går därför bort direkt.
Ford köper jag inte av princip. Har bara haft dåliga erfarenheter av dem tidigare. Opel har ingen etanolbil, så då blir det diesel vilket ger högre förmånsvärde än motsvarande bil med etanol - bort.
Återstår SAAB... Var ute och provkörde en 9-3 BioPower 175 hästare och tyckte att den gick riktigt bra. Rätt kul att köra, hyffsat bekväm, ganska tyst, men fy tusan så dåliga stolar!! Jag har alltid upplevt SAAB som en av de bättre tillverkarna vad gäller stolar, men de här vara riktigt kassa. Mjuka, svampiga och inget sidostöd. Var Linear-versionen jag körde. Vector har bättre stolar med hårdare stoppning och mer sidostöd, men tyvärr är det Linear som gäller för oss i säljkåren... Nåväl, kan väl kanske stå ut med stolen eftersom bilen i övrigt var till belåtenhet.
Har alltid kört Audi innan och är förmodligen rätt färgad av både kvalitetskänsla och de lite hårdare stolarna, kroppen vänjer sig trots allt.
Men vad tror ni? En SAAB 9-3 Linear BioPower? Kan det vara nåt att leva med i fyra år?
Förmånsvärdet blir iaf peanuts med rabatten som ges och man åker billigt privat iom att företaget pyntar all soppa och det sedan dras på lön. En liter etanol kostar då för mig ca 6,50kr istället för styvt 8 kronor...
Vad skulle ni välja om ni var i min position?
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 12:49:32
|
jag gillar SAAB, min bror har 2st och de är riktigt fina |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:03:45
|
Tjänstebilspolicy..... Kärt ord det
Jag håller med dig i din beskrivning. Har haft SAAB 9-3 med de stolar du pratar om, sportstolarna är fantastiskt mkt bättre. Jag hade sportchassi och den var riktigt rolig att köra.
I jämförelse med de andra alternativen skulle SAAB vara mitt val. Du kan inte lägga till en slant själv för att få sportstolar?
|
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:10:52
|
Har kört nämnda 9-3, sprojlans ny hyrbil häromveckan. Veckan dessförinnan en en månad gammal V70 D5, sedan en i sammanhanget äldre Passat (1000 mil på mätaren...). I våras knäckte jag oskulden på en S40 också, flexifjul.
Passaten trodde jag skulle hålla högst kvalité men med den bilen var knappt något unikt. Komponentkvalitén inuti bilen var skrämmande och färgvalet på belysningen hemsk. Seg motor och dålig farthållare. Rekommenderas ej.
V70n var ett rejält skepp. Komfortabel att åka runt i, drog ingen soppa och var väl inte så tokig i motorn. Men på tok för stor för min del och lite väl skumpig, inget sportchassi på långa vägar...
9-3 överraskade väldigt! Härligt chassi, låg bra på vägen, lagom storlek på bil, pigg motor och okej låda. Satt bra i den också. Rekomenderas.
S40 imponerade också väldigt mycket. Lagom storlek på bil, låg riktigt bra på vägen, gick att pressa lite om man ville men större motor kunde vara skoj! Har kört den med T5 också och då händer det betydligt mer! Rekomenderas verkligen! |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:12:12
|
Having a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise people, but you're still gay"
Åk Mercedes istället, där har man kvalitet och suveräna stolar. |
Edited by - tian on 2007/10/26 13:15:19 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:38:27
|
Välj en någorlunda miljövänlig bil!! En säker framtidsinvestering på alla sätt, för dig men även för resten av världen... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:51:24
|
quote: Välj en någorlunda miljövänlig bil!!
Missade du möjligtvis första inlägget i tråden?
quote: Endast "miljöbilar" får man ta
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 13:54:06
|
tian: Äh, du är bara avis!
Vi som har SAAB känner till "the thrill of piloting a SAAB" |
/Jonas
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 14:21:57
|
Flexifuel är rena skämtet, har en polare som har en SAAB 9-5 som tjänstebil, den dricker 1,37/mil, var är ekonomin i detta vansinne |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 15:28:52
|
Utan att kunna ett jota om flexifuel så spelar det ju inte så stor roll vad den drar, om den är REN i utsläpp, och att soppan är vänlig mot naturen när den produceras, då är det ju fortfarande "naturvänlig ekonomi" i det. Nu säger jag inte att det ÄR så för flexifuel och dess bränsle, men kan det vara så? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 15:49:49
|
Är inte Saab 9-5 Biopower en möjlighet? Jag har kört några och tycker verkligen om komforten.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 15:53:23
|
Ja, etanolbilarna drar mer soppa. Soppan kostar mindre per liter och är mer miljövänlig än bensin. Sedan kan man ju räkna in vad det förbrukas i råvara, tillverkning osv för etanol, men det är knappast lika stor påfrestning för miljön som att köra på ren bensin.
9-3 är tydligen den stående rekommendationen. Låter bra det! S40/V50 med större motor hade jag gärna tagit om jag fått, men nu har ju Volvo bara tråkia flexifuelbilar och inga turbosnurror med lite krut i. Ny 2,5T Flexi är på gång till nästa år, men då är det för sent.
Får jag bara in sportstolarna i Saaben så faller valet enkelt på den. Annars får jag vänja rumpa och rygg helt enkelt. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2007/10/26 : 18:53:31
|
Sälj Aset Annars Byt = SAAB. JAS Världens snabbaste SAAB med VOLVO motor. Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/10/27 : 09:59:19
|
Jag kan tyvärr för din del hålla med on det där med stolarna. "sport"-stolarna i vector/Aero är såå mycket skönare. Du kan ju alltid försöka hävda ryggproblem, som orsak att få frångå policyn. Har själv både 9-3 och 9-5 på gården och räcker 9-3 storleksmässig så är den att föredra ur alla aspekter. 9-5 är väl mysig, men gammal och lite stridsvagn (även om man har en fetmotor). 9-3 är en mycket modernare bil ur alla aspekter.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2007/10/27 09:59:37 |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 01:47:24
|
Lexus GS hybrid klassas väl som en miljöbil, skulle inte kalla den för udda. |
ACCUrate PHASE |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 02:02:02
|
quote: EuphoniC Vi som har SAAB känner till "the thrill of piloting a SAAB"
En triller att köra en sälj aset annars byt.
Köp svenskt, men funderar du på saab kan du lika gärna satsa på premiumbilar och köpa en kia istället saabs kvalitetsproblem och motorras gör märket till ett dåligt skämt.
En petig saabfantast (saab är guds gåva till människan typ) lämnade in bilen på service/trimning och fick efteråt (när trimfirman skulle köra ut bilen ur hallen efter arbetet) beskedet "vevlagerras".
Var nära att jag köpte en själv faktiskt, blev väl hjärntvättad där ett tag. Lyckligtvis frisknade jag till innan så akta dig från trollhättans försöksbitar i plåt |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 10:14:49
|
Varför inte en BMW 118d? Dom har specialpris på den tillsammans med M-paket..
// Jonas
. |
Konsult hos Consulterna |
Edited by - Sanoj on 2007/10/28 10:16:01 |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 10:20:30
|
Saab gör bra bilar |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 20:22:38
|
quote: Having a fast SAAB is like coming out of the closet, You might surprise people, but you're still gay"
Det dar tycker jag passar battre in pa BMW. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/10/28 : 20:28:16
|
Skönt at thögstadietendeserna fortfarande sitter i...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/10/29 : 10:07:39
|
Prius är tyvärr på tok för slö, bullrig och trång för att funka. Ska ju vara lite kul att köra bil också, det är inte Prius. Vi har en på firman som man kan låna och det gör man inte gärna...
BMW, Audi, Merca osv får vi inte ta. Det är de bilar jag nämnde i början som gäller. Annars är BMW's dieslar riktigt bra, men 1-serien är tyvärr för trång för en familj på fyra personer.
Lutar åt SAAB 9-3 eller 9-5 BioPower faktiskt. Har blivit positivt överraskad av dem hittils även om 9-5 börjar bli rätt gammal som konstruktion så hänger den med bra fortfarande.
Vi har rätt många 9-3 och 9-5 på firman och ingen av dem har strulat på något sätt... Fick byta balansaxelstyrning på en 9-3, men den har gått 20.000 mil nu så det är kanske inte så kosntigt... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/10/29 : 10:13:33
|
"A prius is not a car, it's a lunchbox." "Did you know that when driving on a highway with a prius and you put your hand out the window the vehicle will turn!" |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2007/10/29 : 16:41:02
|
Bullrig? Är inte prius den där nyare hybridsaken som mer eller mindre bara surrar? |
.....where the music comes to die. |
|
|
dmr
Member
222 Posts |
Posted - 2007/10/29 : 17:38:40
|
Har man en gång åkt i en Prius vill man aldrig ha en... SAAB tycker jag går bort, trist låda och knepiga lösningar. Dåligt kvalitetsintryck invändigt och usel vändradie (mm. mm. mm.). Pratade med en kund som nyligen plockat ut en 9-5 bio, den drar 2l etanol/mil Jag hade valt någon hybrid om jag var du, men själv väntar jag på att Honda släpper en miljö-kombi innan jag blir trädkramare.
Vi har 2 honda och en SAAB i bilparken just nu. Gissa vilken som ryker först |
|
|
Topic |
|