HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 växla pengar vart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  13:05:49  Show Profile Send B-200 a Private Message
Skall till danmark snart och undrar var är det mest fördelaktigt för mig att växla svenska pengar till danska?

är det tex forex eller exchange samt i vilket land?

Tack

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/04 :  13:52:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
I Sverige, kolla på deras sidor på nätet vad växelkursen ligger på men den lär vara i stort sätt identisk.

Just nu på Forex är kursen vid köp 1,2637
Och sälj är 1,2222

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/04 13:54:51
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  14:21:13  Show Profile Send B-200 a Private Message
Ok tack så mycket.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/04 :  15:23:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Använd kort.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  16:32:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
dyrt i längden soundbrigade.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/11/04 :  18:13:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
beror på vilket kort man har, jag har aldrig förlorat ngt på att använda mitt kort o jag använder en hel del i tjänsten.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  18:46:14  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jasså?
Jag har visakort.
Trodde de tog ut avgift vid varje köp utomlands, vet att de tar 35 spänn vid varje uttag utomlands iaf.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/04 :  18:59:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det är ingen avgift när du betalar med VISA utomlands. Däremot är inte alltid växlingskursen så förmånlig. Å andra sidan så slipper man gå och bära runt på kontanter.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  19:39:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jasså?
Spelar ingen roll med växlingskursen då det handlar om säkerhet som du skriver. Detta är ju toppen nyheter.
Tack.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/11/04 :  19:59:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ja så är det och vissa kort har faktiskt riktigt bra kurs att erbjuda.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/11/04 :  20:11:14  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Nej, det är ingen avgift när du betalar med VISA utomlands

Tyvärr stämmer detta inte alltid i praktiken. Väldigt ofta tar man ut en kort-avgift, har råkat ut för detta på flera restauranter i Köpenhamn. Har aldrig hänt i vanliga butiker dock..

Så mitt råd är att växla till dig lokal valuta innan resan!

Trevlig resa!

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/04 :  20:25:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte detta har något att göra med att det är i utlandet, även i Sverige så kan man ju råka ut för "kortavgifter" även om det är mer sällsynt nu än för några år sedan.
Jag misstänker att även de med VISA kort utgivna i Danmark åker på en avgift på de restauranger du nämner; det är i alla fall inget som har att göra med banken.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/04 :  20:47:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Danmark är ett märkligt land. Har jobbat där och svenska kort är inte alltid ok att betala med. Endast danska kort, brukar de säga i butiker och resturanger. Det har blivit bättre dock, för ett par år sedan kunde man inte köpa ett jota med ett svenskt kort där nere...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/11/04 :  21:45:16  Show Profile Send mace a Private Message
Varje gång vi använt Visa i DK så har de tagit ut en sur avgift. EU är inte heller så glada tydligen....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/04 :  21:52:53  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jasså, innan vet jag att de alltid ville att man skulle ha Dankort annars blev det avgift.
Får helt sonika växla till mig en liten handkassa och om det blir större inköp så spelar en liten avgift ej större roll, då är säkerheten viktigare.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/11/04 :  22:16:15  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Senast jag var i London och tog ut pengar ur automat med VISA-kortet tog jag ut tre gånger samma dag, men behövde bara betala växlingsavgift för första uttaget.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/04 :  23:02:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man tar ut kontanter i automat med ex. Visa så får man betala en avgift. Men vid betalning "direkt" i en butik så ska det inte vara några avgifter (jag tror till och med Visa har en regel om detta). Om det är vanligt i Danmark så måste det vara något slag inhemskt problem.
Jag använder både mitt svenska (Swebank) och engelska(Barclays) Visa ganska ofta i olika länder i Europa (dock inte Danmark,det är flera år sedan jag var där sist)) och jag så vitt jag minns så har jag aldrig åkt på någon avgift (med undantag för mindre inköp i Sverige, men det var som sagt några år sedan och med ett vanligt svenskt kort).
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/11/04 :  23:04:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är som OcA skriver, DK är ett cash-country, undantaget är där många utlänningar befinner sig typ taxi, tåg, lufthamnar etc. Extra kortgebyr är mer eller mindre standard på de flesta ställen.
Så minst en handkassa är att rekommendera, gärna stor p-pung, då de har grymt mycket mynt också med 20-kronan på toppen. Man kontrollräknar ofta när man "bara" får ett gäng mynt i växel.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000