HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Löda rostfritt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/10/25 :  21:04:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Farsgubben har hittat en gammal kaffepanna efter sin mormor som han tänker ta i bruk (pannan alltså...). Problemet är att den läcker där pipen sitter ihop med själva kärlet.
Enligt vad jag kunnat läsa mig fram till ska det vara möjligt att löda i rostfri stålplåt, men några konkreta råd gällande vilken sorts lod man ska använda hittade jag inte så tips mottages tacksamt!
(Eftersom pannans ska sättas i bruk ska det förstås vara ett blyfritt lod).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/25 :  21:15:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Känns som att hårdlödning med silverlod borde funka.
Men kan inte påstå att jag är säker

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/25 :  21:39:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
funkar men måste avsyras efteråt för att få bort blånaden, så var det förr i tiden iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/25 :  22:09:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag löder rostfri mikrovågskoax då och då och använder vanligt 60/40. Det fungerar bra så länge man använder rätt fluss (som egentligen bara är syra).
Man behöver dock en bra lödpenna. Jag brukar också använda lite högre temperatur än vanligt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/10/25 :  22:56:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det ser positivt ut att jag ska kunna fixa det här alltså. Funderar på blåslampa och silverlod, hade det kunnat vara nåt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/10/25 22:58:17
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/10/25 :  22:57:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Är det inte bättre att hitta någon som kan svetsa ihop den? Antagligen rätt tunn plåt men det borde inte vara omöjligt för den som är kompis med sin TIG-svets.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/26 :  12:16:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fuling: Det kan kanske fungera, men du behöver fortfarande fluss för rostfritt annars spelar det ingen roll vilket lod du använder; det kommer helt enkelt inte "fästa" (tro mig, jag hae gjort det misstaget några gånger).
Fast personligen skulle jag skippat blåslampan och använt en kraftig lödpenna istället.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/10/26 :  15:29:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, tack för tipsen! Jag tror jag har eg hundrawatts lödkolv nånstans, får rota fram den och prova

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000