HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstig fråga angående konstig koppling :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/10/25 :  19:46:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag kom på en konstig lösning, men det borde funka.

OM jag köper en billigare reciever till hembio och kopplar högtalarkabel paralellt på högtalarbläcken. Med min 2 kanals utrustning, funkar det eller tar det skada? Har 2-kanals utrustningen avstängd när jag använder recievern respektive recivern avstängd när jag kör 2-kanals... Funkar detta? Jag är den enda som använder min utrustningen om någon undrar. Tjejen vågar inte ens röra den

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/25 :  21:29:19  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har dom relän på utgångarna går det men jag skulle nog vara försiktig. Risken för pannkaka är tämligen stor om båda stegen är på samtidigt...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/10/26 :  08:49:43  Show Profile Send MartinN a Private Message
Någon borde uppfinna (och tillverka) en bättre separat
högtalarkabel-switch. Om jag kommer rätt i håg har jag sett
en switchbox med billigaste högtalarklämmorna som finns
på hemmabioreceivrar, men en sådan kunde kanske vara
värd att leta upp.

Martin
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2007/10/26 :  11:47:53  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Jag skulle absolut aldrig ge mig på den kopplingen.
Det är nämligen väldigt farligt för en förstärkare att få en hög spänning pålagd på utgångsteget. Risken att förstärkaren överlever
är tämligen minimal.

Men visst, sitter det utgångsreläer i serie med utgångarna på båda förstärkarna så är det ju ingen fara, men då får ALDRIG båda
förstärkarna vara påslagna samtidigt. Läs ALDRIG.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/10/26 :  14:20:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Då får jag väl leta en reciever med pre out och sen köra till de balanserade ingångarna och switcha därbak på stegen. RCA till XLR
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/10/27 :  08:37:59  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har funderat i samma banor som du marcus_ec, det borde ju inte va nåt problem eftersom den förstärkaren som inte används NATURLIGTVIS är avstängd. Men jag har löst det på så sätt att jag har dubbla högtalarkablar å byter när jag ska skifta mellan recievern å 2-kanalarn. Trots allt inte så jätteomständigt. Dock har jag blivit tillvand med fjärren till recievern så jag har bara haft 2-kanalarn, som saknar fjärr, inkopplad 1 GÅNG sen i maj när recievern införskaffades. Den, Denon 2307, låter bra i stereo oxå....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/10/27 :  09:01:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad kör du i 2-kanal?
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/10/27 :  13:04:45  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Audion Premier 1.0 + Nelson Pass Aleph 3 -> Ino Audio pi60

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/11/11 :  18:12:44  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Jag är i samma sits som du.... Men jag funderar på att sätta in en högtalarswitch fast bakvänt. Är det ett alternativ kanske? En QED SS21 från Hifiklubben tänkte jag...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000