HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 politiskt korrekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/23 :  12:12:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tittar så lätt på ny familjebil. Har aldrig någonsin funderat på miljöbil, men tanken slog mig att det kanske är politiskt korrekt att stripa upp den med firmanamn etc och vinna lite enkla poäng????

Jag tror inte på etanolbilarna alls så valet är isåfall en Toyota Prius
Varför den smily'n? Enkelt, den måste ju platsa på bilhistoriens fulaste bil någonsin. Prius, Pacer och Edsel kanske....
Den är så vansinnigt ful att efter att ha studerat linjerna börjar jag tycka att den är så grotesk att titta på att den är rolig!!!

Om man försöker glömma dess yttre och tittar på hur bilen uppför sig och utrymme och ekonomi så är den smått otrolig. Den är inte liten, 4 vuxna sitter mycket bekvämt, bagaget är helt ok, den går väldigt tyst, mjukt och skönt.
Blandad körning är låga 0,43 liter milen och jag vet en som har en och han kör sin på 0,35. Nästan inga utsläpp alls....
Årlig skatt är 420kr, helförsäkring ligger på under 2000kr/året. 1500 mil mellan service, liten service 1000kr, stor service 1500kr. Andrahandsvärdet är bland de bättre på marknaden. De går inte sönder.

Tänk om bilfan hade varit snygg då borde ju varannan bil i trafiken vara en sån här.....

Vad säger ni? förrutom den positiva ekonomin och miljöaspekten, tror ni att det är politiskt korrekt gentemot mina kunder eller att ingen bryr sig på det sättet? Jag tänker kanske fel, jag kan ju skita i vad andra tycker och tjacka en fuling och vara nöjd själv att jag sliter mindre på miljön än de flesta....eller....?

Artphotography

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/23 :  15:27:06  Show Profile Send OcA a Private Message
Tror nog att du kan vinna en och annan pluspoöng, men det beror mycket på vilken bransch du jobbar i.

Vi har en Prius på jobbet och den gör sitt jobb bra, men det finns absolut roligare bilar att köpa för de pengarna! Den kostar ändå bra mycket och den är skitledsam att köra, men den är mycket billig i drift och går heller inte sönder.

Titta gärna på nya Honda Civic Hybrid som jag tycker är snyggare och har samma hållbarhetsrykte som Toyota samt att den känns mer "bil" än vad Toyotan gör.

Jag skulle valt Hondan om jag var tvungen att välja mellan de två. Annars skulle det nog bli en Audi A3 Sportback 1,9TDi EcoPower... Grönt samvete samtidigt som det är en roligare bil att köra, men inte alls lika ekonomisk som Honda eller Toyotan. Diesel har ett dåligt rykte i Sverige och det kan jag inte för mitt liv begripa. Min far har gått från att vara inbiten diesel hatare till att fullkomligt älska diesel. Senaste vagen är en A6 3,0TDi Quattro... Går som ett skållat troll och drar ca 0,75 blandat... Vägskatten är fantastiskt dyr, men han kör ca 4000 mil om året så det tjänar han in enkelt. Motsvarande bensinare får se sig omkörd av dieseln vad gäller prestanda vid omkörningar osv... Draget i en modern diesel är helt sjukt! Man sitter som klistrad i stolen!

Men snackar vi rejält miljösamvete är det Prius eller Civic Hybrid som gäller. Tyvärr rätt fula och knasiga inrednignar, samt gravt undermotoriserade för att inte säga slöa (skulle inte våga köra om en långtradare på en landsväg om jag inte hade fri sikt lååååååångt fram)...

Jag tycker iaf att du ska överväga det! Om du inte kör mycket på småvägar utan mest i stan eller på motorväg funkar de bra, men försöka köra om på landsväg är inget kul... Främst är det de usla automatlådorna i bilarna som förstör det hela. Ligger och slirar och kan inte bestämma sig.

Som förmånsbil är Prius och Civic rena drömmen. Bilfan blir i princip gratis med alla rabatter osv osv...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/10/23 :  15:34:07  Show Profile Send arcam a Private Message
Tycker du skall köpa en Prius, bra kvalitet och miljövänlig.
Köp en begagnad så får du den 30-40 tusen billigare.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/23 :  15:58:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
hahaha, jo, jag vet hur kul den är att köra (not). Är ju en rätt tuff omställning när man gillar att köra bil....men grejen är också att jag har en maxbudget på 200'. En ny Prius kostar 252' i grundutförande + lite paket och så, vilket innebär att nytt är uteslutet. På svenska marknaden köper man 05:or som gått 4000-4500mil för just 200'. I tyskland köper man 06:or som gått under 1000 mil för 20 000 euro. Hondan känns mer attraktiv men den är för ny för att hitta klipp på!
Alternativet är en modern dieselkombi, men tyvärr med begränsad budget kommer jag inte i närheten av vad som egentligen är intressant. Bmw 5:a eller Audi A6:a. Det blir för dyrt, så då hamnar jag i kategorin 1 år gammal V50, 407, C5, 9-3, mazda 6, passat, avensis osv. Behöver givetvis inte vara fel.
Jag ska provköra en prius igen, det var rätt längesedan....lite spännande är det ändå och lite skillnad mot min M3 cab jag hade för några år sedan

Artphotography
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/10/23 :  17:47:39  Show Profile Send JonasY a Private Message
Du har ingen möjlighet att köpa den som tjänstebil? Är ju vansinnig rabatt på förmånsvärdet på Prius. Ett annat bra alternativ är Volvos Bifuel-bilar (inte att förväxla med deras etanolbilar som heter Flexifuel). De drivs av gas och kan därmed vara miljövänliga på riktigt samtidigt som de är förbaskat billiga att äga. Förutsatt att du kan tanka i närheten där du bor dvs (samt i närheten där du kör, de räcker max 30mil på en tank).

Sen beror Priusens bränsleförbrukning på hur du kör också. Kör du mycket landsväg drar den rätt mycket, hybriddriften funkar bäst när det är mycket varierad körning. Vår familj har också övervägt Priusen av ekonomiska skäl, men stoppats av främst av dess groteska design. Dessutom har den nackdelen att den inte får dra släp (vilket vi behöver) och att den är väldigt trång (baksätet och bagageutrymmet). Om fyra vuxna skall få plats krävs de att de två som sitter bak inte är längre än 180 iaf (då slår man i rutan).

Om du vill ha reklam för din firma samtidigt som du är miljövänlig kan du annars köpa senaste generationen Mini Cooper Diesel. Den drar 0,37 liter milen samt alla blickar till sig.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/23 :  17:56:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
AHA...Prius får inte dra släp!!! Det visste jag inte och det innebär att den går bort. Tack för den infon, då kan jag koppla av () den bilen.

.
.
.
.
.
nästan skönt med den designen.... den är ju ful på riktigt.

Artphotography
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/23 :  18:55:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag rekommenderar att titta på en Skoda Octavia diesel i så fall. Ruskigt billig att köpa och att äga. Delarna kostar peanuts, försäkringen är billig, sitter beprövad teknik i dem (rakt av från VAG's överskottsbolag...) osv osv. Drar inte alls mycket diesel, du kan snålköra riktigt rejält med dem. Finns även med 4wd och de får absolut dra släp. Ett riktigt bra val för nuftiga människor!

Du kan få en ny Octavia diesel för under 200k med lite lull-lull som en skäggig man med stora glasögon (och mage!!) sa en gång i tiden.

Gå in på Skodas hemsida och bygg ihop en egen vetja! Ca 6-8 veckors leveranstid... God jakt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/10/23 :  19:16:03  Show Profile Send JonasY a Private Message
Räddad .. på håret

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/10/23 :  19:39:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jodå Dan, med en Prius åker du i den politiskt korrekta filen. Sedan att livscykelanalysen visar att den grisar ner värre än en (snusk)Hummer() är något som snabbt seglas förbi i den körbanan...

Mer om riktiga snuskhummrar här: http://www.nyteknik.se/art/52769


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:17:30  Show Profile Send Nicks a Private Message
Dan....

Lexus har en hybrid SUV. Köp den. Så åker du ståndsmässigt och har skänkt en tanke på miljön.


Hihi. :)
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:38:06  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Oca: den är säkert bra....

Jonas: fem i tolv

Pac: Problem är konstanta. Oehört inressant, förmodligne inte många som tänker i de banorna.

Nicks: Då måste jag ju sälja anläggningen....och det gör jag iiiiiiiiiiiiiiiiiiiinte

Artphotography
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:44:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Miljö bilar: En totalkalkyl: från Ax till Limpa säger fullt ut: Etananol,E85,Hybrid/bensin,Hybrid diesel,bensin,Diesel Biogas/Bifuel mfl varianter att nu är det, POLITIK.



Kör och var glad.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/10/24 11:49:30
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/23 :  20:49:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Är inte problemet med bensin och disel att vi snabbt återinför gammalt CO2 i atmosfären?

Med ex E85 återinför vi CO2 som "nyss" konsumerades av råprodukten "växt" som precis växte.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/23 :  21:16:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det blir nog som jag tänkt från början. En mellanklasskombi med modern snål diesel.

Artphotography
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/23 :  21:16:22  Show Profile Send Lech a Private Message
Engelholm
Nog är det så ,men so what ?

Skit in skit ut gäller här med.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/23 :  21:26:16  Show Profile Send Lech a Private Message
Låter furnuftigt

quote:
En mellanklasskombi med modern snål diesel.


I den klassen hittar BMW med all världens tillgängliga teknik för låg förbrukning och lågt Co2 utsläpp , Dom använder GTDI teknik bla .


MVH
LECH


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/10/24 11:50:49
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/23 :  23:27:23  Show Profile Send OcA a Private Message
BMW har absolut satt ner foten och visat var skåpet ska stå vad gäller motorer. Att de sedan tar rätt bra betalt för det är en annan diskussion.

Problemet med bensin/diesel är ju att vi fortfarande konsumerar olja, om än i mindre mängd än tidigare med modern teknik som hjälp. Det enda vettiga är väl att köra på förnyelsebar energi, men jag antar att biltillverkarna och oljebolagen går hand i hand och kliar varandra på ryggen vid sina konferenser...

Att etanol är en rätt kass idé är det många som tycker. Är egentligen bara att flytta problemet från olja till andra råvaror. Ska vi kunna köra bil så får tredje världen svälta (om vi hårddrar argumenten riktigt rejält).

Tyvärr finns det nog ingen riktigt bra lösning än som är tillräckligt vettig för att fungera i praktiken. Bränslecell, vätgas osv är nog den enda vägen att gå om vi ska lyckas ta oss ur eländet... Men då är vi där igen med oljegubbarnas lobbyverksamhet, dålig infrastruktur för nya drivmedel samt biltillverkarnas och framförallt konsumenternas ovilja att ändra sig och politikernas tröghet vad gäller statligt stöd åt de aktiviteter som krävs.

Min tanke angåënde miljöbil är att så länge prestanda/körglädje inte försakas så kan jag köra på vad som helst. El, vätgas osv osv spelar mindre roll om bara bilarna håller klass och att jag kan tanka kärran i närområdet och på resa.

Ett par tankar om hur det funkar enligt mig...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/10/24 :  09:15:52  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har i USA ar det helt otroligt hur folk slosar! Varje familj har atminstone tva fordon och atminstone det ena ar en pickup med en V8 pa 300hk. Jobbar man mer an 200 meter hemifran sa tar man bilen. Kan vara att jag overdriver litegrann men inte mycket. Kanns ratt vardelost att spara i Sverige nar man vet detta men jag ar positiv. Det sands ratt sa mycket reklam, speciellt fran Honda, fran biltillverkare som skryter om lag forbrukning. Har en inte helt bevisad kansla av att "miles per gallon" borjar bli en mer och mer viktig enhet i medelamerikanens vardag.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/24 :  09:49:14  Show Profile Send OcA a Private Message
jonasz -> Ja, USA är ett klockrent exempel på miljöskurk... Det landet är väl det som släpper ut mest skit av alla per capita?

Låt oss bara hoppas att utvecklingsländer som Indien och Kina inte gör samma misstag utan investerar i "rena" anläggningar, annars kommer det gå åt h-e för oss ganska snart...

Men visst är det som så att amerikanarna börjar vakna. Bensinpriserna har skutit i höjden och folk börjar faktiskt tänka över sina bilvanor och bilval.
Kalifornien har ju väldigt höga krav rent miljömässigt. Varför inte implinentera det över hela landet?
Just Kalifornien har ju en väldigt hög andel "miljöbilar" tack vare de regler som gäller där.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/10/24 :  10:12:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Är det så att Indien och Kina fortfarande inte släpper ut lika mycket skit som USA? Jag vet alltså inte, men när man ser bilder därifrån så kryllar det av bilar överallt och har en enormt mycket större folkmängd. Jag förstår att det fortfarande är en väldigt stor andel av befolkningen som inte har råd att köpa/ha en bil, men vad jag förstått så ökar denna andel drastiskt. Tänk när dessa två stora giganter till länder har en bilpark med 0,5 bil per capita Vilka siffror.....

Artphotography
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/24 :  11:02:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snål, partikelfiltrerad diesel är mitt miljötips. Kan dessutom såsmåningom köras på RME eller nån annan syntetisk historia.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/10/24 :  12:32:49  Show Profile Send Magoo a Private Message
Jag har hört att hondas hybrid inte säljer något vidare beroende på att den ser ut som en vanlig bil. En Preius däremot sticker ut och profilerar sig (ägaren) mer. Vill man vara politiskt korrekt och få cred för det ska man välja Prius och vill man vara det i hemlighet ska man välja Honda.

Men dagens dieslar är riktigt attraktiva i prestanda och bränsleförbrukning. Iallafall om man har lite längre körsträcka per år.

comfortably numb
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2007/10/24 :  14:34:49  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Hur fort går en bil - egentligen??

Apropå Pac:s länk till Ny Teknik-artikeln ovan; i slutet av 70-talet - inför folkomrösningen om kärnkraft - höll jag i en studiecirkel om energi- och miljöteknik. I kursmaterialet ingick en beräkning av hur fort en bil egentligen går. Definitionen på hastighet är ju tillryggalagd sträcka/den tid det tar för förflyttningen. Antag att man kör 2000 mil/år. Tiden det tar att förflytta sig denna sträcka är då den faktiska körtiden + den tid man måste arbeta för att tjäna ihop ränta och avbetalningar för bilköpet + den tid man arbetar för att få ihop till driftskostnader (bränsle, slitage och service) + den tid man ägnar åt bilen i form av underhåll, tvätt, o.s.v.
Om man gör denna kalkyl, kommer man fram till en effektiv hastighet av cirka 7 km/tim., alltså normal gånghastighet, så man kan ju i princip lika gärna promenera.

Jag tror inte skillnaden i effektiv hastighet är så stor vare sig man har en Nissan Micra eller värsta BMW:n.

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/24 :  15:04:30  Show Profile Send OcA a Private Message
lagun49 -> Kan ju fungera på hifi med... En klockradio funkar lika bra som en high-end stereo - båda låter ju...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000